Suzuki Gsxr 750 K8-L0: Decat. (katalysator eliminator)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
tror rubriken säger vad jag har för hoj samt vilket ämne jag vill fråga om.
Är sugen på att göra en sådan "operation" för att få mer ljud men ändå behålla original look.

då till den stora frågan. om jag gör så, måste jag ändra map via powercommander, eller kan man flasha ecu ? eller kan man tuta o köra och vara glad om man så önskar? eller kommer hojen ta skada utan ändringar i elektroniken?

tacksam för svar. som sagt jagar ljud men vill inte paja något på min "älskling"
 
Katalysatorn dämpar så mycket att det enda du behöver göra är att ersätta ljuddämpare utlopp med lämpliga raka rör.
Efter sett en Yamaha R6 där man gjort just detta. På en bandag.
Ägaren hade först skippat katalysator, satt i nya rör och slipon och mappat R6an. Det hade gett kanske 10% högre effekt men också 50% högre bensinförbrukning så han hade satt tillbaka originalrören med katalysatordelen och ersatt "ljuddämpardelen" med ett "slipon" som bara är ett kort rör, kanske 35cm långt som vidgar sig mot öppningen.
Och eftersom katalysatorn bromsar så mycket behöver du inte mappa om.
Och ljudet från R6an, trots total brist på dämpning efter katalysatorn, var helt acceptabelt tom på en bandag !

(Jag såg det här typen av "slipon" på många GSXR som låg ute på blocket då. Kan tyvärr inte hitta en länk just nu, eventuellt heter det Taylormade)
Men du kan ju testa med några rörbitar från Biltema efter katalysatorn.
För att se om det blir "rätt" ljudnivå.
 
Last edited:
Katalysatorn dämpar så mycket att det enda du behöver göra är att ersätta ljuddämpare utlopp med lämpliga raka rör.
Efter sett en Yamaha R6 där man gjort just detta. På en bandag.
Ägaren hade först skippat katalysator, satt i nya rör och slipon och mappat R6an. Det hade gett kanske 10% högre effekt men också 50% högre bensinförbrukning så han hade satt tillbaka originalrören med katalysatordelen och ersatt "ljuddämpardelen" med ett "slipon" som bara är ett kort rör, kanske 35cm långt som vidgar sig mot öppningen.
Och eftersom katalysatorn bromsar så mycket behöver du inte mappa om.
Och ljudet från R6an, trots total brist på dämpning efter katalysatorn, var helt acceptabelt tom på en bandag !

(Jag såg det här typen av "slipon" på många GSXR som låg ute på blocket då. Kan tyvärr inte hitta en länk just nu, eventuellt heter det Taylormade)
Men du kan ju testa med några rörbitar från Biltema efter katalysatorn.
För att se om det blir "rätt" ljudnivå.

Jag har fått olika svar på gixxer forum nu. en del kör de-cat utan att mappa om utan problem, eller i alla fall utan konsekvenser.
Problemet i mitt fall är att jag verkligen gillar original ljuddämparen, tycker den ser så estetiskt korrekt ut på K8an så jag vill helst inte byta den. frågan är. kan jag göra något med dämparen jag har? Såg att någon rek. ta bort dämpningen med resultatet var tydligen "sådär ljud" de lät mer men burkigt som jag förstod det. jag hittar för övrigt väldigt billiga original ljuddämpare här i polen (från kvaddade hojar) frågan är. skulle man kunna ta en sådan och byta ut röret i de till ett utan hål för minimal ljuddämpning, eller är det en dum ide? alternativt på något sätt köpa en sådan och på något sätt minska volymen inuti den så att mindre mängd dämpar ull får plats. hum. ja detta är inte lätt för mig som vill ha original dämparen

För övrigt tack för svar! en fråga bara på bränsle förbrukningen, var den pågrund av att hojen drog mer i allmänhet eller att man kör hårdare för att de är mer inbjudande till att gasa. jag har så svårt att se 50% ökning :S i mitt fall skulle de bli från 0.5 - 0.55 till 0.75-0.8 och de känns inte rimligt. men ja de e ju klart, han hade mappat oxå?
 
50% högre soppaförbrukning av att ta bort katten? Då är det någon annan parameter med i bilden...
 
50% högre soppaförbrukning av att ta bort katten? Då är det någon annan parameter med i bilden...
Ja han mappade om den för max effekt. Och 50% var kanske som det kändes i plånboken. Han sa i varje fall att den ökade så mycket i soppaförbrukning (troligen också KN-filter på luftsidan, kanske moddad luftburk) så han tyckte de där extra hp han fick inte var värda den ökade bensinförbrukningen. Hojen var ju reggad och han körde den i trafiken också.
Det kan jú faktiskt blitt nått fel på mappningen?
Men hans val var det korta utblåsröret från Taylormade efter katalysatorn.
Och visst hördes hojen. Men hojen stack tom på en bandag inte ut så man reagerade.
Katalysatorn dämpar Mycket !
 
Last edited:
Ja han mappade om den för max effekt. Och 50% var kanske som det kändes i plånboken. Han sa i varje fall att den ökade så mycket i soppaförbrukning (troligen också KN-filter på luftsidan, kanske moddad luftburk) så han tyckte de där extra hp han fick inte var värda den ökade bensinförbrukningen. Hojen var ju reggad och han körde den i trafiken också.
Det kan jú faktiskt blitt nått fel på mappningen?
Men hans val var det korta utblåsröret från Taylormade efter katalysatorn.
Och visst hördes hojen. Men hojen stack tom på en bandag inte ut så man reagerade.
Katalysatorn dämpar Mycket !

lurar på en slip on ide. någon sa de "bästa" man kan göra är att sätta på ett rör bara. de kommer inte låta så super mkt mer. läste om en mod som beskrev. ta isär original dämparen och rensa den och byt innehållet mot ett rakt rör. eftersom en original dämpare kan gå lös på 500kr här i polen så kan de väl inte vara så stor förlust att testa :va
 
Last edited:
lurar på en slip on ide. någon sa de "bästa" man kan göra är att sätta på ett rör bara. de kommer inte låta så super mkt mer. läste om en mod som beskrev. ta isär original dämparen och rensa den och byt innehållet mot ett rakt rör. eftersom en original dämpare kan gå lös på 500kr här i polen så kan de väl inte vara så stor förlust att testa :va



Ta du bara av allt effter katalysatorn, sätter en plåt så avgaserna inte går på bakdäcket
startar och lyssnar. Då vet du hur "tyst" det blir med enbart katalysator och rör efter.
 
okej nu har jag läst lite mer. man kan de cat utan retune men den kommer inte gå lika bra som med en retune. den kan gå lean, för lean och de kan skada motorns livslängd.
hum
Jag skall nog faktiskt göra så att jag plockar av nuvarande system och bara lyssnar hur de låter utan ljuddämpare och så får jag se om de låter "tillräckligt" högt för min smak annars blir det framtids project att byta ut cat och mappa när jag hittar ett ställe i polen som kan göra de, alternativt göra det i sverige
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top