Fylla på olja utan kåpa?

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Hoj
Yamaha R6 99
Hej!

Jag har en Ducati monster 600 från 2000. Och har beställt nya lameller till den samt tätningsmassa. Men när jag kikade på dem tappade jag ur oljan ur motor, och den står utan motorkåpan i nuet. (Garaget är mer än varmt)
Men kan jag tappa i oljan i motor utan att jag bytt lamellerna? Alltså ha den isär som den står nu! Väntar nämligen fortf. på lamellerna!

Frankie

En rak fråga, varför vill du hälla olja i den nu utan lameller och kopplingskåpa?

Det är väl bara att skruva ihop den med de gamla lamellerna (förutsätter de inte är 100% slut)
på med kåpan och i med oljan.
Så slipper du ha hojen i en massa lösa delar delar.

En rak fråga, varför vill du hälla olja i den nu utan lameller och kopplingskåpa?

Frågar samma sak...:va

Jag skulle löst skruva tillbaka kåpan för att förhindra skit att komma in.
När lamellerna kommit så limmar jag på en ny packning på kåpan för att sedan fylla på olja och provköra!:)

På min ska fjädrarna dras med 8NM och kåpan med 12NM, antingen skaffar du en bok eller så drar du som sportbike ovan skrev "ungefär 10NM".

Vad gäller oljan så, visst skulle jag kunna tappa i min utan kopplingskåpan på om jag ville, min nivå ligger under kåpans lägsta punkt så den skulle ju inte rinna ut, hur det ser ut på din vet jag inte men du ser ju om nivån är lägre än kåpan.
Sen kommer ju frågan redan ställd, Varför?

På min ska fjädrarna dras med 8NM och kåpan med 12NM, antingen skaffar du en bok eller så drar du som sportbike ovan skrev "ungefär 10NM".

Vad gäller oljan så, visst skulle jag kunna tappa i min utan kopplingskåpan på om jag ville, min nivå ligger under kåpans lägsta punkt så den skulle ju inte rinna ut, hur det ser ut på din vet jag inte men du ser ju om nivån är lägre än kåpan.
Sen kommer ju frågan redan ställd, Varför?

Det kan man inte på en Ducati M600. Det rinner över kanten. Förstår inte heller varför inte bara låta den vila tills nya lamellerna dyker upp.

Men hur blir det efter nya lameller, släpper dom inte mycket skit precis när dom är nya? Köra några mil på billigaste biltemaoljan för att sen byta filter och till finolja eller är det trams?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...