SMC Väst 2015.

Kul med många återvändare!!
Glöm inte att det ALLTID är bra väder när SMC Väst håller i körningarna :banana
 
Vore bra om SMC kunde uppdatera försäkringssidan till vad som gäller 2015.
Just nu står det vad som gäller 2014.
Beställer ingen dag innan den biten är klar.

Ser fram mot detta.
Vilka försäkringsbolag godkänner att man kör i hastighetsgrupp MEDEL?
(SVEDEA gör det inte :( )
och när jag ändå undrar så kan det ju vara intressant för de som är ännu snabbare att veta
Vilka försäkringsbolag godkänner att man kör i hastighetsgrupp SNABB
Så vi deltagare försäkrar oss rätt till säsongen. :)

Vad jag förstår så var det bara Svedea som hade denna begränsning 2014.
Däremot var det flertalet bolag där man inte fick köra steg 4.


Bilsport & MC, Dina Försäkringar, Folksam, Gjensidige, IF och Salus Ansvar hade inga begränsningar i skydd 2014.
Folksam krävde dock en SMC rapport vid olycka där vagnskadan skulle nyttjas.
 
Vore bra om SMC kunde uppdatera försäkringssidan till vad som gäller 2015.
Just nu står det vad som gäller 2014.
Beställer ingen dag innan den biten är klar.

Det är väl tyvärr så att det inte är spikat för året än. Det brukar ta form efter förhandlingar på MC Mässan då alla parter är samlade och efter lite efterföljande förhandlingar går SMC Riks ut med vad som gäller för 2015.
Så ha tålamod några veckor till så får du boka sommarens nöjen. :D
 
Hallå.

Nu är äntligen 2015-års kurser med SMC Väst klara. Under 2015 kommer vi att köra enligt följande:

2-3:e maj Kinnekulle (steg 1-4)
12-13:e juni Falkenberg (steg 1-4)
6-8:e juli Rudskogen, Norge (steg 1-4 och steg 6)
29-30:e augusti Kinnekulle (steg 1-4)

Man måste få fråga. de står på smc school att hojen skall vara minst trafik-försäkrad samt påställd, bes med mera.

Hur ställer ni er till utlands reggad sporthoj? Så kör jag pågrund av studier i Polen, är intresserad av steg 1 antar jag (aldrig kört bana och vill börja med att lära mig saker o ha kul).
hojen är ju såklart Trafikförsäkrad och den gäller när jag framför hojen inom Eu.

vänliga hälningar :krama
 
Alla motorcycklar som deltar i smc steg 1 - 4 måste ha minst trafikförsäkring och vara påställda. Föraren måste ha mckörkort för aktuell mc klass. På steg 6 krävs ingen trafikförsäkring eller kk , där krävs rr- licens istället.

Vad gäller polsk mc försäkring krävs att du kollar med kansliet. Giltigheten av trafikförsäkringen är baserad på avtal med försäkringsbolagen och tolkningar av en " gråzon" i trafikförsäkringslagstiftningen. Polska fb kanske gör en helt annan tolkning av bankörning. Detta eftersom bankörning ofta ses träning inför motortävling.
 
Alla motorcycklar som deltar i smc steg 1 - 4 måste ha minst trafikförsäkring och vara påställda. Föraren måste ha mckörkort för aktuell mc klass. På steg 6 krävs ingen trafikförsäkring eller kk , där krävs rr- licens istället.

Vad gäller polsk mc försäkring krävs att du kollar med kansliet. Giltigheten av trafikförsäkringen är baserad på avtal med försäkringsbolagen och tolkningar av en " gråzon" i trafikförsäkringslagstiftningen. Polska fb kanske gör en helt annan tolkning av bankörning. Detta eftersom bankörning ofta ses träning inför motortävling.

Får höra med mitt försäkringsbolag i så fall. frågan är hur man skall uttrycka sig på engelska för att dom skall förstå att de inte är någon egentlig träning inför bankörning / racing utan mer utbildning i att hantera hoj.

får klura ihop de lite i formulering o förklaring som inte förvirrar :gnissla
 
Du bör börja med smc 's kansli. Dom kan även kolla med sin systerorganisation i Polen hur reglerna kring utbildningen/bankörning funkar i Polen
 
Får höra med mitt försäkringsbolag i så fall. frågan är hur man skall uttrycka sig på engelska för att dom skall förstå att de inte är någon egentlig träning inför bankörning / racing utan mer utbildning i att hantera hoj.

får klura ihop de lite i formulering o förklaring som inte förvirrar :gnissla
Ett tips på länk inklusive översättning är att Du går in på www.svmc.se, väljer "engelska" uppe i högra hörnet och därefter klickar på "School".

Där bör de själva hitta all info samt en direktlänk till försäkringsinfon. Lycka till :)
 
Last edited:
Säsongen närmar sig och att torrträna i garaget börjar bli just... Torrt. Dags att boka in alla dagar 2015 med bästa SMC Väst. ? Hurra! Räknar ner dagar till första helgen i maj.
 
Man måste få fråga. de står på smc school att hojen skall vara minst trafik-försäkrad samt påställd, bes med mera.

Hur ställer ni er till utlands reggad sporthoj? Så kör jag pågrund av studier i Polen, är intresserad av steg 1 antar jag (aldrig kört bana och vill börja med att lära mig saker o ha kul).
hojen är ju såklart Trafikförsäkrad och den gäller när jag framför hojen inom Eu.

vänliga hälningar :krama

Är hojen laglig att framföra på allmän väg i Sverige, så är den välkommen även hos SMC School. Oavsett om hojen, föraren eller körkortet är svenskt eller ej.

Hurvida vagnskadan gäller eller inte, är dock upp till varje enskilt försäkringsbolag. Information från de stora bolagen brukar komma ut på vårkanten. Är ni ändå osäkra, eller informationen saknas, kolla med ert bolag.
 
Är hojen laglig att framföra på allmän väg i Sverige, så är den välkommen även hos SMC School. Oavsett om hojen, föraren eller körkortet är svenskt eller ej.

Hurvida vagnskadan gäller eller inte, är dock upp till varje enskilt försäkringsbolag. Information från de stora bolagen brukar komma ut på vårkanten. Är ni ändå osäkra, eller informationen saknas, kolla med ert bolag.

men om jag har förstått detta rätt, jag har trafikförsäkringen för att täcka skador på andra förare, sedan är det upp till mitt försäkringsbolag att säga om de ersätter skadorna på min egendom osv, rätta mig om jag förstått detta fel
 
men om jag har förstått detta rätt, jag har trafikförsäkringen för att täcka skador på andra förare, sedan är det upp till mitt försäkringsbolag att säga om de ersätter skadorna på min egendom osv, rätta mig om jag förstått detta fel
I trafikförsäkringen finns även ett skydd av föraren och passagerarn i det egna fordonet.

Det stora problemet är att trafikförsäkringen befinner i en gråzon vid bankörning. I Sverige har man gjort en tolkning ihop med fb att den gäller på smc kurser som körs på " rr bana" och har ett upplägg som trafiksäkerhetskurs steg 1-4.. Men även i sverige finns det bolag som har restriktioner i giltigheten t.ex Svedea.
Jag tror att det är viktigt att kolla med det polska försäkringsbolaget att dom tycker likadant. Dom kanske ser sådana upplägg som ren roadracingträning och vägrar att ersätta eller kräver tillbaka pengar av föraren.
 
Last edited:
I trafikförsäkringen finns även ett skydd av föraren och passagerarn i det egna fordonet.

Det stora problemet är att trafikförsäkringen befinner i en gråzon vid bankörning. I Sverige har man gjort en tolkning ihop med fb att den gäller på smc kurser som körs på " rr bana" och har ett upplägg som trafiksäkerhetskurs steg 1-4.. Men även i sverige finns det bolag som har restriktioner i giltigheten t.ex Svedea.
Jag tror att det är viktigt att kolla med det polska försäkringsbolaget att dom tycker likadant. Dom kanske ser sådana upplägg som ren roadracingträning och vägrar att ersätta eller kräver tillbaka pengar av föraren.

innebär detta att man t.ex. inte får köra SMC steg 1-4 med Svedea eller innebär det bara att man står utan skydd / ersättning? :va
 
innebär detta att man t.ex. inte får köra SMC steg 1-4 med Svedea eller innebär det bara att man står utan skydd / ersättning? :va
Svedea tillåtter inte sina försäkringstagare att deltaga i medelsnabb eller snabb grupp. Deltagarna får endast köra i långsam eller medel grupp. Eftersom smc har avtal med fb, så placeras svedea deltagare i " tillåtna grupper" av smc. Det är inte tillåtet för dom att race'a i dessa grupper( hålla snabbgruppstempo).
 
Svedea tillåtter inte sina försäkringstagare att deltaga i medelsnabb eller snabb grupp. Deltagarna får endast köra i långsam eller medel grupp. Eftersom smc har avtal med fb, så placeras svedea deltagare i " tillåtna grupper" av smc. Det är inte tillåtet för dom att race'a i dessa grupper( hålla snabbgruppstempo).

så försäkringsbolaget måste ha ett avtal med smc för att de skall gälla / allmänt godkännande för just smc, låter som att utländska försäkringsbolag troligen inte ens vet vad smc är, men om jag förstår det rätt, man får bara göra om de försäkringsbolaget man har försäkring hos godkänner att försäkringen gäller, eller får man köra oavsätt bara man har en trafikförsäkring?
 
Försäkring på inhägnat tävlingsområde är en gråzon och än så länge är det inget försäkringsbolag som så vitt jag känner till som velat dra det till sin spets för att skapa prejudikat vad som gäller med trafikförsäkring.

Enligt informationen på svmc.se så sägs det att Svedea inte ser sina kunder som försäkrade annat än i lugn grupp.

2.) LF, Sveland Sak, TryggHansa
Vagnskada – kaskoförsäkringen gäller inte på steg 4

3.) SVEDEA

Försäkringen gäller inte vid körning i snabb grupp på avancerade kurser.


Som jag läser detta gäller inte heller trafikförsäkring för Svedea om du inte kör i lugn grupp.

SMC har diskuterat med de svenska bolagen men kan inte hålla koll på alla utländska bolag, läs på vad kurserna går ut på och hur de går till och kontakta ditt polska bolag och förklara så får du se hur de ställer sig.
Du måste nog ändå ha något skriftligt bevis från dem att visa för att få köra. Det går ju inte för en träningsledare att gissa att din polska försäkring gäller och släppa ut dig på banan...

Trafikförsäkring räcker för att du skall få vara med på kurs. Så om du har helförsäkring men ditt bolag säger nej till vagnskadebiten är det ändå OK att köra kurs.
 
så försäkringsbolaget måste ha ett avtal med smc för att de skall gälla / allmänt godkännande för just smc, låter som att utländska försäkringsbolag troligen inte ens vet vad smc är, men om jag förstår det rätt, man får bara göra om de försäkringsbolaget man har försäkring hos godkänner att försäkringen gäller, eller får man köra oavsätt bara man har en trafikförsäkring?
Skall du ha reda på detaljer så måste du ta kontakt med SMC 's kansli.
Du kan även skaffa rr licens och sedan deltaga på steg 6. Där gäller endast Svemo's licensförsäkring som ingår i licensen.

I det här fallet gäller frågan om trafikförsäkringlagen skall tillämpas ELLER lagen om motortävlingsförsäkring. Frågan hamnar tyvärr väldigt nära gränslknjen mellan dom två..
Det som avgör till trafikförsäkringslagens fördel är syftet med bankörningen, i det här fallet en trafiksäkerhetsutbildning med en dokumenterad kursplan.
Hade utbildningen dåremot handlat om att sätta bästa varvtiderna runt banan, då hade vi behövt tillämpa lagen om motortävlkngsförsäkring. Detta trots att samma motorcyckel, bana, funktionärer o.s.v används. Det är just denna "hårfina" tolkning som avgör.

Ett generellt problem är hur lagtolkning sker i olika länder. I Sverige tolkas inte alltid lagen bokstavligt utan lagmannen måste kunna eller läsa på förarbeterna till lagen. Först då förstår man lagstiftarens syfte med lagparagrafen. I andra länder tolkas lagboken mer bokstavligt. Den bokstavliga tolkning är vanlig i bl.a engelskspråkiga länder

I Nordiska länder ersätter ofta kollektivavtal lagstiftning på det arbetsrättsliga området. Vilket kan få vissa utländska företag att tro att det är OK med "svältlöner" .
 
Last edited:
Imorse "snöade" det sådär härligt i Göteborg. Dvs tunga regndroppar som piskar en i ansiktet helt horisontellt.

Samtidigt läste jag att våren officiellt är här och jag har sett snödroppar (grönsaken) titta upp ur rabatten. Läste också en information/varning från kommunen att grussopbilarna snart ska ut på gatorna. :banana

Det är nära nu!!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top