Kawasaki z400 - ena cylindern går inte

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS500E-99
Tjena tjena!

Köpte precis min första MC efter att jag tog kortet i höstas.
Blev en Kawa z400. Har fått igång den, men den går inte spec. bra.
Efter att ha kikat på stiften såg jag att ena var helt torrt och sotigt.
Borstade av det, men samma sak uppstod efter start. Cylindern gick inte,
och stiftet var kolsvart.

Har tagit bort förgasarna och blåst och gjort rent båda två. Blev ingen skillnad.

Någon som har någon idé vad det kan vara?
 
Hur har du gjort rent förgasarna? Är de igensatta pga av att hojen stått ett tag så räcker det allt som oftast inte att bara blåsa ur dom.

Har du gjort komp-prov? Har du gnista på stiften? Är förgasarna korrekt synkade?
 
Hur många tändspolar har du? Byt plats på tändkablarna och se om du får gnista på andra stiftet. Om det är samma stift som inte har gnista = nya stift, kom det igång i den andra tändkabeln så är det nya tändkablar/spole som gäller.
 
Nu blir jag lite konfunderad du säger att den inte går på en cylle men samtidigt säger du att stiftet blir sotigt, sot kommer av förbränning alltså går den på den cyllen. Sen kan det ju givetvis vara så att den går dåligt men gnista finns och soppa finns dock troligen i fel mängd.
 
Hade gnista på båda stiften, men när jag bytte sida på dom så gick ena cylindern medans den andra förblev kall. 1+1 = ena stiftet var antagligen dåligt. Åkte och köpte två nya, och vips så gick den hur fint som helst.

Nu skall jag bara ordna luftburken, sedan blir det bes! =)
 
Dina "trasiga" tändstift kan du "renovera" genom att glödga mittelektroden och dess porslin, glödga rejält. Gasol räcker oftast inte, använd gassvets och icke-kolande låga.
 
Ja, nya tändstift är oftast svindyrt, så bonnmeck kan ju vara idé ?
 
Hade gnista på båda stiften, men när jag bytte sida på dom så gick ena cylindern medans den andra förblev kall. 1+1 = ena stiftet var antagligen dåligt. Åkte och köpte två nya, och vips så gick den hur fint som helst.

Nu skall jag bara ordna luftburken, sedan blir det bes! =)
Var inte det grundproblemet hela tiden? :va
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top