Använda ljuddämpare ifrån en 4cyl till en v-twin?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej

Är lite nyfiken att prova en CBR600RR orig ljuddämpare till min v-twin på 650cc. Kommer det att hämna flödet eller finns det några nackdelar. Min v-twin är på ca 700cc uppborrad men har ca kanske 60hk jämfört med CBR600rr med betydligt flera Hk.

vad säger ni, vill prova ett under sadeln system.
 
Det här räkneexemplet får såklart tas med en nypa salt, då det är väldigt grovt och är baserat på dyno charts från nätet. Iaf, en SV verkar ha max effekt kring 9000 rpm. 0,7 liter * 9000 varv blir ca 6300 liter per minut. En CBR600RR har maxeffekt runt 14000 rpm. 0,6 liter * 14000 varv = ca 8400 liter. Dvs, i teorin borde du god marginal flödesmässigt, men det är bara i teorin. Testa annars en ljuddämpare till en literhoj. Då är du garanterat inte flödesbegränsad. Sen kan det ju mycket väl finnas andra faktorer som gör att en original radfyra-ljuddämpare inte funkar optimalt.
 
Det här räkneexemplet får såklart tas med en nypa salt, då det är väldigt grovt och är baserat på dyno charts från nätet. Iaf, en SV verkar ha max effekt kring 9000 rpm. 0,7 liter * 9000 varv blir ca 6300 liter per minut. En CBR600RR har maxeffekt runt 14000 rpm. 0,6 liter * 14000 varv = ca 8400 liter. Dvs, i teorin borde du god marginal flödesmässigt, men det är bara i teorin. Testa annars en ljuddämpare till en literhoj. Då är du garanterat inte flödesbegränsad. Sen kan det ju mycket väl finnas andra faktorer som gör att en original radfyra-ljuddämpare inte funkar optimalt.

Låter bra det där för å andra sidan så är varje prutt från en 650twin på "325CC"
och varje prutt från en 600 4a på "150cc".
Det är svårare ljuddämpa en twin än en 4 på samma slagvolym.
Beroende på de större pruttarna.
Lättare dämpa många små.
Men friskt vågat, hälften brunnet.
Det är ju bara att prova ! :)
 
Det blir att prova då jag även har ett par KTM 640 Duke dämpare på väg med förgrening. men kan ev använda båda till något roligt.
 
Det här räkneexemplet får såklart tas med en nypa salt, då det är väldigt grovt och är baserat på dyno charts från nätet. Iaf, en SV verkar ha max effekt kring 9000 rpm. 0,7 liter * 9000 varv blir ca 6300 liter per minut. En CBR600RR har maxeffekt runt 14000 rpm. 0,6 liter * 14000 varv = ca 8400 liter. Dvs, i teorin borde du god marginal flödesmässigt, men det är bara i teorin. Testa annars en ljuddämpare till en literhoj. Då är du garanterat inte flödesbegränsad. Sen kan det ju mycket väl finnas andra faktorer som gör att en original radfyra-ljuddämpare inte funkar optimalt.
Fast, iom att det är fyrtaktare så har du ju bara en avgascykel vartannat varv, så det borde ju bli 0,35l per varv, respektive 0,3l per varv för en CBR. Sen spelar säkert andra saker in som påverkar volymen på avgaserna också, och som sagt, storleken på varje puls, fast där påverkar troligen grenröret mer.
 
Nu är det ju inte så enkelt. Avgaserna är ju varma och har då större volym. Allt enligt gaslagen. Du vill ju dessutom uppnå en viss gashastighet så man vill inte ha för grova rör. Sen är ju avstämningen av röret minst lika viktig du vill helst få en stående våg av ljudet i röret. Värt att notera är att ljudet transporteras mycket fortare i röret än vad gaserna gör.
Vill du nörda ner dig i avgasrör så rekommenderar jag att du börjar med denna.
http://goto.glocalnet.net/opel-p1/Avgasror.pdf
 
Så även om det är en v twin m hälften så många hk fixar dämpare det?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top