Ta bort kedjedrevet ifrån motorn

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
Hejsan vill ha lite tips på hur jag skall få bort drevet som sitter i motorn:) För den sitter som berget är det höger eller vänster gänga på axeln? Får inte loss den har försökt två gånger med spärrskaftet men den sitter fast som fn:mad: undrar om man kan ta en mutterdragare och försöka med eller? har plattat till lås brickan som är under muttern.
 
Bara dundra på med mutterpickan :tummenupp du borde ju kunna se på gängorna som sticker ut om dne är vänster eller högergängad, dock kan jag inte minnas att det varit vänstergängat på någon av mina hojar så troligen inte, utgående axel snurrar ju motsols på de flesta hojar och då borde ju vanlig högergänga vara lämpligast
 
Om kedjan sitter på vänster sida av hojen så är drevet normalt högergängat.
Men allt sånt här står ju i servicemanualen, liksom även åtdragningsmomentet och låsmetod. Saker du behöver veta när du ska montera det nya drevet.

Muttermaskin är okej att lossa drev med, helst med friläge i. Så inte smällarna från mutterknacken få tas upp av dogs, kuggar och lager.
 
Känner till ett fall med en Kawa ZX-10R. Efter planka genom hjulet, 5-56 på muttern, väntat en vecka, nytt försök med kompis som satt på hojen, långt förlängningsskaft, tog i så han lyfte hojen och kompisen.
Så blev det däckfirma. Efter misslyckats med mutterknackare så hämtade den jättelike däcksmannen ett två meter långt rör. Satte det på T-handtaget och fick loss muttern.
Så 5-56 på muttern, vänta en dag, kompis på hojen som håller hojen nere, och ett långt rör för att förlänga T-handtaget.
Och ta i. Kawasaki sitter värst.
På min SV650S räckte det med planka och på min Triumph Sprint RS var det bara böja undan plåtbrickan så kunde jag skruva loss muttern med fingrarna.
 
Last edited:
Känner till ett fall med en Kawa ZX-10R. Efter planka genom hjulet, 5-56 på muttern, väntat en vecka, nytt försök med kompis som satt på hojen, långt förlängningsskaft, tog i så han lyfte hojen och kompisen.
Så blev det däckfirma. Efter misslyckats med mutterknackare så hämtade den jättelike däcksmannen ett två meter långt rör. Satte det på T-handtaget och fick loss muttern.
Så 5-56 på muttern, vänta en dag, kompis på hojen som håller hojen nere, och ett långt rör för att förlänga T-handtaget.
Och ta i. Kawasaki sitter värst.
På min SV650S räckte det med planka och på Min Triumph Sprint RS var det bara böja undan plåtbrickan så kunde jag skruva loss muttern med fingrarna.

Ja för det har ju med märket på hojen att göra, och ingenting alls att göra med vem som monterade den sist och vilken metod denna brukade ;)
 
Kawasaki använder en gänglåsning som inte är att leka med.
Du lossar drevet moturs och det bästa sättet är värme först.
 
Kawasaki här med! Bråka med en zx9 01. Lite fastrostat och som sportbike nämner även gänglåsning. Fyfaan säger jag bara.
 
Kawasaki använder en gänglåsning som inte är att leka med.
Du lossar drevet moturs och det bästa sättet är värme först.
Kör Kawa med gänglåsning så föklarar det varför. Då blir tex varmluft pistolen sista steget före hylsa, krafrskaft och järnrör. :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top