Kompressor för att poppa däck

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Någon som har en uppfattning om vilket flöde en kompressor behöver ha för att orka "poppa" däck?

Det blir mest slicks, men även något gatdäck då och då.

Har hittils gjort detta hos en polare som har en fast kompressor på 412l/min, och där är det såklart inga problem, men nu spanas det efter en mer portabel. Jag gissar att de klenaste på typ Bauhaus inte flödar tillräckligt.

Vad klarar era? Och funkar det bra?
Räcker det med 180l/min?
 
Köpte en på biltema för 600-nånting, funkade alldeles utmärkt!
 
Well, poppa däck med startgas och tändstickor i ett depåtält med bensindunkar och annat avråder jag ifrån.
Däremot har jag en krallig handpump som du kan få helt gratis Peter, får du lite motion också efter allt slö-åkande :hej
 
Använder den här
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/
eller nån som är lik, Biltema byter ju leverantörer hela tiden....
Tänk på att skruva ut "den lilla ventilnålen" ur däckventilen på fälgen innan du försöker poppa.
så du får öppet hål i däckventilen.
Just vid poppandet.
"den lilla ventilnålen" sätter jag dit efteråt, vill ju kunna fylla däcket med luft....
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...jul-och-Dack/Ventilnalsverktyg-moment-191340/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Hjul-och-Dack/Ventilnalsverktyg-191333/

REAN för just den här kompressorn kan bero på att den tryckkontakt som ska slå ifrån kompressorn vid ca 8 bar inte är injusterad. Jag fick lossa skruven på tryckkontakten , ta loss locket som skruven håller och sedan kom jag åt justeringen under locket. Ställde in så kompressorn stoppades strax före 8 bar (röda strecket) på manometern. Men så högt tryck i tanken behövs ju bara till poppandet.....
 
Last edited:
Well, poppa däck med startgas och tändstickor i ett depåtält med bensindunkar och annat avråder jag ifrån.
Däremot har jag en krallig handpump som du kan få helt gratis Peter, får du lite motion också efter allt slö-åkande :hej

meeeh ...

Spänning i livet ,,, Live on the edge.. :rock ( å allt det där andra )
 
meeeh ...

Spänning i livet ,,, Live on the edge.. :rock ( å allt det där andra )
Lite ot men here we go: jobbade på en verkstad en gång och ägaren försökte få på feta däck på Wrangler-fälgar men fick inte dit dessa.
Jag sa: flytta påre så ska pappa fixa, tömde en halv burk bräkleen i det första däcket, fram med tändaren, sikta, BOOM, klart.
Vafaangöru skrek han förskräckt???
Ja, det är på nu, nu vet du hur man gör med resterande tre :hihi
 
Lite ot men here we go: jobbade på en verkstad en gång och ägaren försökte få på feta däck på Wrangler-fälgar men fick inte dit dessa.
Jag sa: flytta påre så ska pappa fixa, tömde en halv burk bräkleen i det första däcket, fram med tändaren, sikta, BOOM, klart.
Vafaangöru skrek han förskräckt???
Ja, det är på nu, nu vet du hur man gör med resterande tre :hihi


Yep .Fixade X:ts Suzuki jeep på samma sätt med startgas på det sista däcket som legat längst ner i traven och var ihopklämt...
enda sorts "living on the edge" med faror man har nu för tiden .....

förutom att våga dra en brakare efter 3 dagars rännskita då..... ( sk Vardags Edge ):huvet
 
Nu måste någon förklara vad det är ni pratar om. Det handlar om att få på däck på fälgar? Hur används tryckluft/explosioner till det?
 
Nu måste någon förklara vad det är ni pratar om. Det handlar om att få på däck på fälgar? Hur används tryckluft/explosioner till det?

Det är själva akten att trycka ut däcket mot fälgkanterna som diskuteras, det brukar smälla till när de gör det. Oftast gör man det tryckluft.
Däcket är alltså redan på fälgen, och ska bara bli tätt mot fälgkanterna.
 
För att poppa på däcket så ska det först kunna fyllas med luft, jucka lite med däcket på fälgen så att kanterna ligger tätt, du hör om det pyser, pumpa upp till drygt 4'a bar så bör det ha smällt ut till fälgkanten om inte så har du för lite glid på.
Trycket är mer viktigt än flödet men gastricket med tändare funkar ju fint som sista lösning eller om man står ute på bystan efter nån inspirerad kurvtagning med bilen. :tummenupp
 
Peter. Egentligen är det inte nödvändigt att gå via högt flöde, dvs stor kompressordel. En liten kompressor med lägre flöde kan också klara att poppa däcken om man har en tank som är tillräckligt stor, gärna även normalstorlek på slangen. Inte de tunnaste oranga spiralslangarna. Det är ju ett kortfristigt men tillräckligt högt flöde man vill åt.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top