KB's 7/11 Turbosleeper


IMG_5672.jpg

Vart börjar jag?:D Ska ha sprängskisser sparade på datorn så jag vet i vilken ände jag ska börja i. Men vet du vilka fjädrar jag behöver till den här motorn? Är ju även hydralkoppling på de här kom jag på, så får sätta mig och leta efter kopplingshandtag ikväll!

Sen vilket är bästa sättet att få av insugsgummina från min 750? Sitter med phskruv som sitter som :4skrika
 
Last edited:
Hann åka ut till garaget idag. Fick ur insugsgummina och sen på 1127an, i med bryggan och gjorde en kartongmall med ögonmått. Inte så dåligt ändå :D vad tror ni? Jäääävligt tight så kommer göra mindre djup på det. Men litermässigt, vad hamnar det på ungefär?
image.jpg

Har även fått erbjudande om en Turbobandit 58, vad tror ni om en sån på den här hojen?
 
Last edited:
Har köpt glycerin fyld mätare på hydroscand tidigare. Kolla om dom har.
 
Hej bullen. Ligger på ett hotell i Linköping och undrar om avgasflänsarna från min 750 passar på en 1127?
 
Bra tips med Hydroscand, den här var ju snygg och med rätt skala också http://www.hydroscand.se/produkter/matutrustning-filter/manometer-63-mm-836000001 Ska kolla någon dag vad en sådan kostar också.
Fast den där har inget negativt vakum. Brukar vara det på laddtrycksmätare. Vet inte om den tar skada av att "sugas" mot 0bar. Brukar ju bli undertryck vid motorbroms tex.

Edit.... såg nu att det fanns flera olika med rätt skala å negativt tryck :)
 
Nu är det dags att bestämma sig för turbo för grenrör MÅSTE börja byggas nu så snabbt som möjligt för att bygget ska ta fart.

16T
KKK24
Turbobandit 58/60

16T är ju vanligast, men för liten i vissas tycken och att KKK24 lämpar sig bäst. Där blir det dock större risk för växellådsras, men nåt kommer ju alltid gå sönder :D Turbobandit har vi bara fått en input om, men garagepolaren vill bli av med sin när han åker och hämtar en ny till helgen.

Vill ju gärna hamna på 300HK klarar en 16/19T det eller mer?
 
Jag har en språjtans ny 16t Volvo original turbo om du är intresserad. /Daniel
 
Fick hem lite grejer till hojen under veckan, komplett cylinder- och topplockspackningar, nya skruvar till motorfästningen. Väntar även på motorkåpspackningar och nya skruvar till dem. Allt ska bytas! Gjorde även en ny plenummall. Vart blir bäst att gå in med tryckröret? Under eller på sidan? Såg en sån hoj jag har från ProBoost som har på sidan, såg smutt ut!


Tänkte lägga upp bilder på allt. MEN!! Jag är ju den sämsta kuken i huset (bor ensam så den konkurrensen är inte stor) och glömde såklart lägga in bilderna på datorn/mobilen innan jag åkte upp till Stockholm för att jobba den här veckan :4skrika
Får dra en snabbuppladdning på fredag, sen blir det Åre en vecka. Efter det ska jag inte planera en enda helg fram tills hojjäveln står färdig! :D
 
Vad är det som brudar vill ha och även alla andra på julafton? Jo! Hårda paket såklart :tuttar
eRVuDlV.jpg


Byl9twM.jpg

Skruvar till motorkåporna samt ram och motorfäste!
La även upp de här bilderna på snapchat över hur exalterad jag var över alla paket som kommit hem i brevlådan. Några hönor undrade varför man kan bli så glad över lite skruv? :va Jag sa att liten pinne kittlar bättre än stor stock och att de inte visste vad meningen med livet var.

Nu ska hon allt hålla tätt. Varje dag, hela månaden!:kär
kRVcV7I.jpg

Imorgon drar jag till Åre! Efter en vecka där så kommer en turbo hem till mig, samt lite annat gött :banana

GOD JUL PÅ ER!
 
Last edited:
Vintertränar här på kvällarna i Åre :hihi
image.jpg
 
Typiskt söläningar o sova ute i Åre :P

Jag har ju för fan semeter :D


Nu står detta på inköpslistan:
Turbo (kommer i veckan)
BTR
Bränslepump
Turbo/avgasfläns
Rörböjar
Spacer (Mr.Steen har)
Drevkåpa med slavcylinder, samt hydralpump
Förstärka kopplingen.

Har jag glömt nåt och vad söker jag på ebay när jag ska ha förstärkt kopplingsfjäder. Då jag antar att det är den genomgående axeln från slavcylindern som ska förstärkas, eller?
 
Jag har ju för fan semeter :D


Nu står detta på inköpslistan:
Turbo (kommer i veckan)
BTR
Bränslepump
Turbo/avgasfläns
Rörböjar
Spacer (Mr.Steen har)
Drevkåpa med slavcylinder, samt hydralpump
Förstärka kopplingen.

Har jag glömt nåt och vad söker jag på ebay när jag ska ha förstärkt kopplingsfjäder. Då jag antar att det är den genomgående axeln från slavcylindern som ska förstärkas, eller?

Jag gick förbi en drevkåpa för någon dagen sedan:tummenupp

Fjädrarna köper du här http://www.ebay.co.uk/itm/CSK902-He...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item5198c0b907
 
View attachment 413863

Vart börjar jag?:D Ska ha sprängskisser sparade på datorn så jag vet i vilken ände jag ska börja i. Men vet du vilka fjädrar jag behöver till den här motorn? Är ju även hydralkoppling på de här kom jag på, så får sätta mig och leta efter kopplingshandtag ikväll!

Sen vilket är bästa sättet att få av insugsgummina från min 750? Sitter med phskruv som sitter som :4skrika

På 1127:an är kopplingsfjädrarna av "Diaphragm" typ och är två stycken som standard.
Se bilder nedan, där är fjädrarna markerat med grönt.
Beställ en originalfjäder till hos en Suzukihandlare och sätt dit den, så klarar den 300 Hk.
MEN, ta bort den tunna ringen som är markerat med rött, annars kommer inte den extra fjädern att göra någon skillnad.
Kopplingen kommer att bli lite tyngre men går att leva med.

Alternativet är att sätta dit lock-up koppling, men det brukar bara finnas till gamla kopplingen som satt i 1052 motorn, med vanliga fjädrar. Det finns ombyggnadssatser för att sätta in hela 1052 kopplingen i 1127 men kostar en hel del. Har även sett en engelsk firma som gör lock-up kopplingar till 1127:an och dom brukar annonsera på e-bay i UK.

Kopplingsdelar_02.jpgSprängskiss_02.jpg
 
På 1127:an är kopplingsfjädrarna av "Diaphragm" typ och är två stycken som standard.
Se bilder nedan, där är fjädrarna markerat med grönt.
Beställ en originalfjäder till hos en Suzukihandlare och sätt dit den, så klarar den 300 Hk.
MEN, ta bort den tunna ringen som är markerat med rött, annars kommer inte den extra fjädern att göra någon skillnad.
Kopplingen kommer att bli lite tyngre men går att leva med.

Alternativet är att sätta dit lock-up koppling, men det brukar bara finnas till gamla kopplingen som satt i 1052 motorn, med vanliga fjädrar. Det finns ombyggnadssatser för att sätta in hela 1052 kopplingen i 1127 men kostar en hel del. Har även sett en engelsk firma som gör lock-up kopplingar till 1127:an och dom brukar annonsera på e-bay i UK.

View attachment 414536View attachment 414537

Tack för input och bilderna! Beställde hårdare fjädrar igår och ska landa hos mig under nästa vecka :tummenupp
 
Förlåt om jag stör med en dum fråga om kopplingen. Vadå kopplingsfjädrar? Det är ju två metallplattor du har ringat in. Ska inte kopplingsfjädrar vara just - kopplingsfjädrar? Alltså spiralformade som en stötdämparfjäder modell mini?
 
Förlåt om jag stör med en dum fråga om kopplingen. Vadå kopplingsfjädrar? Det är ju två metallplattor du har ringat in. Ska inte kopplingsfjädrar vara just - kopplingsfjädrar? Alltså spiralformade som en stötdämparfjäder modell mini?
Det är fjäderbrickor.
Vid hårt tryck så flexar dem. Gjorde service på skidliftar förra året och då sitter såna i upphängningen i 7 par mot varandra. Omöjligt att pressa ihop själv, men när hela tjocka familjen sitter där på sportlovet så funkar det :D
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top