Riksdagsval 2015

Fattigdom i EU

EU definierar allvarlig materiell fattigdom som att inte ha råd med en viss levnadsstandard. Den är fattig som inte kan betala för minst fyra av följande poster:[1]

oförutsedda utgifter
en veckas semester per år
en måltid med kött, kyckling eller fisk varannan dag
tillräcklig uppvärmning av bostaden
kapitalvaror som tvättmaskin, färg‑TV, telefon eller bil
skulder (hypotekslån eller hyra, räkningar, avbetalningsköp eller återbetalning av lån)

Nej, en vecka var det uppenbarligen....
 
Nej, en vecka var det uppenbarligen....
På höger sida om grafen i artikeln finns en faktaruta Du kan öppna med ett antal definitioner på fattigdom - skulle tro att det är OECDs definition som ligger till grund för rapporten.
 
På höger sida om grafen i artikeln finns en faktaruta Du kan öppna med ett antal definitioner på fattigdom - skulle tro att det är OECDs definition som ligger till grund för rapporten.

OECD den andel av befolkningen som har en disponibel inkomst som är lägre än 50 procent av landets medianinkomst. Medianinkomsten är inkomsten ”i mitten”: det finns alltså lika många med större inkomst som med mindre.

OK, kan någon ekonom förklara vad som avses med disponibel?
 
Jo, men räknar vi på samma sätt i hela europa?

Nej det gör vi tydligen inte enligt din länk, jag skulle inte läsa in för mycket i den statistiken utöver möjligtvis vad författaren önskar förmedla.
Njae, budskapet var inte fattigdom, budskapet var att klyftorna ökade och att det kan inverka negativt på HDI-siffrorna. Artikeln refererar till en OECD-rapport som förmodligen kan googlas fram för den som önskar borra ner sig i de exakta förutsättningarna men vi kan nog anta att rapportens författare tillämpat samma definition i jämförelsen.
 
Roffe_s

Det spelar väl ingen roll (i denna rapport) om klyftorna ökar, ifall de minst bemedlade får det bättre? Rädda barnen gav sig ju tafatt på den retoriken men backade snabbt. Däremot ökar våra socialbidragskostnader i hög takt och jag har ingen aning om man blir "fattig" eller ej på socialbidrag i Sverige. Jag har sett mycket propaganda åt båda hållen men lite fakta.
 
Roffe_s

Det spelar väl ingen roll (i denna rapport) om klyftorna ökar, ifall de minst bemedlade får det bättre? Rädda barnen gav sig ju tafatt på den retoriken men backade snabbt. Däremot ökar våra socialbidragskostnader i hög takt och jag har ingen aning om man blir "fattig" eller ej på socialbidrag i Sverige. Jag har sett mycket propaganda åt båda hållen men lite fakta.
Nej, jag hittade definitionen och konstaterade att Din länk pekade på utvecklingen före justering för fördelningen (IHDI).

Det som intresserar mig är Din tidigare fråga - varför ökar Sverige så modest trots hyfsad tillväxt? Förstår jag det rätt beaktar HDI tillväxt, utbildnings- och livslängd, och då ser jag ingen annan förklaring än att vi står relativt still på de två sistnämnda (men från en hög nivå). Jämför vi oss mot våra grannar vore det intressant att snegla på vad som drivit utvecklingen i Norge - endast tillväxt eller är det de andra parametrarna som ökar?
 
Nej, jag hittade definitionen och konstaterade att Din länk pekade på utvecklingen före justering för fördelningen (IHDI).

Det som intresserar mig är Din tidigare fråga - varför ökar Sverige så modest trots hyfsad tillväxt? Förstår jag det rätt beaktar HDI tillväxt, utbildnings- och livslängd, och då ser jag ingen annan förklaring än att vi står relativt still på de två sistnämnda (men från en hög nivå). Jämför vi oss mot våra grannar vore det intressant att snegla på vad som drivit utvecklingen i Norge - endast tillväxt eller är det de andra parametrarna som ökar?

Skulle det då inte, rent hypotetiskt, ge dåliga siffror om fler hamnar under försörjning av statens försorg?
 
Skulle det då inte, rent hypotetiskt, ge dåliga siffror om fler hamnar under försörjning av statens försorg?
Nej, inte enligt definitionen för HDI - kolla sista stycket i länken: http://hdr.undp.org/en/content/human-development-index-hdi . Gränsen per capita är 100$, om jag förstår det rätt

Däremot IHDI tar hänsyn, det finns på samma hemsida och ger en intressant vinkling, bl à verkar det som att Finland kommer högst när jämlikhet etc värderas in.
 
Vad krävs för att ändra en grundlag och hur långt sträcker sig decemberöverenskommelsen?

Foliehatt, eller varningstext?
 
Nej, inte enligt definitionen för HDI - kolla sista stycket i länken: http://hdr.undp.org/en/content/human-development-index-hdi . Gränsen per capita är 100$, om jag förstår det rätt

Däremot IHDI tar hänsyn, det finns på samma hemsida och ger en intressant vinkling, bl à verkar det som att Finland kommer högst när jämlikhet etc värderas in.

OK, bara en kort uttråkad stund, men vi ser ut att ligga bredvid Irland i allt utom jämlikhet mellan könen.

Men jag är osäker på om det är bra i något annat avseende utöver jämlikhet...
 
OK, bara en kort uttråkad stund, men vi ser ut att ligga bredvid Irland i allt utom jämlikhet mellan könen.

Men jag är osäker på om det är bra i något annat avseende utöver jämlikhet...
Njae, bekanta boende på Irland skulle nog mena på att i den jämförelsen utgör skillnaden i startvärde en del...

Statistik är lite intressant att följa men säger inte allt om sakernas tillstånd - precis som Du sa tidigare är det bara en del i ekvationen.
Köpkraftsjusterad?
Jupp, tolkar jag länken rätt baseras den ekonomiska delen av HDI på GNP(ppp).
 
Vad krävs för att ändra en grundlag och hur långt sträcker sig decemberöverenskommelsen?

Foliehatt, eller varningstext?

Det krävs att riksdagen röstar igenom en föreslagen grundlagsändring 2 gånger, samt att det måste vara ett val mellan gångerna. Så det är inget som kan göras bara sådär.

Decemberöverrenskommelsen sträcker sig till 2022 om jag inte minns fel. Är dock högst tveksam till hurvida den kommer att överleva så länge.
 
Back
Top