Honda CR125R problem

Liten update

Igår sade jag att den bara startade på startgas när man blåst ur motorn och torkat rent stiftet men idag tömde vi förgasaren helt och körde utan bensin och bara på startgas. Då startade den varje gång man sprutade i startgas, man behövde inte ta ur stiftet och blåsa ur.
Detta borde väl tyda på att den drunknar i bensin?

Om motorn suger tjuvluft efter förgasaren alltså i insugsgummit så drar den inte med soppa från förgasaren och startar inte... hade det problemet på min yz 125 -90... ville inte starta kall men när man rullat igång den så startade den bara den blev varm och gummit mjuknade så det tätade...

Med vänlig hälsning

Vi har kontrollerat insuget och det är relativt nytt och det är helt. Men det känns ju som om den får alldeles för mycket soppa eftersom den startar alltid när det bara är startgas men när man har soppa och startgas vill den inte.

Men det kan ju också vara något som tätar när det blir varmt som du säger. När man rullat igång den gick den ju som vanligt och när man stängde av den och kickade startar den på första kicken men när den blir kall igen startar den inte på kicken.

Jag skulle gissa på vevaxeltätningen på svänghjulssidan.
Ett tips kan även vara att köra runt motorn med borrmaskin och hylsa på svänghjulsmuttern och se om gnistan förändras med varvtalet. Jag hade ett liknande problem som efter mycket felsökning visade sig bero på att pickupen satt bara lite lite för långt från svänghjulet.
Gnistan såg ok ut när jag kickade men slocknade efter något varv med borrmaskin.
Det räckte att bara böja till fästet lite.

Hur betedde sig den då?
Jag tycker det känns konstigt eftersom när den väl startade gick den hur bra som helst och när den är avstängd startar den direkt på kicken och när den är kall är den omöjlig att kicka igång.

Det var ett tag sedan,men jag vill minnas ett den var svårstartad, gick orent på låga varv,bra när man varvade ut och kunde tvärdö emellanåt.

Då känns det inte som det är det felet. Som jag sa går den klockrent bara den startar och kan gå hur länge som helst och startar på första kicken närmades är varm men när den börjat kallna vill den inte mer.
Men tack för tipset :tummenupp

Vad tror ni kan var orsaken till att den startar direkt på kicken och gå klockrent när den är varm men när den är kall startar den inte? Kan det vara något som ändras när det blir varmare?

Vad tror ni kan var orsaken till att den startar direkt på kicken och gå klockrent när den är varm men när den är kall startar den inte? Kan det vara något som ändras när det blir varmare?

Du lyssnar ju inte....:dummer lågfartsmunstycket och huvudmunstycke är helt olika saker....

Med vänlig hälsning

Ta av kröken och lys in med ficklampa. Kolla hur kolv/cylinder mår! Inte alltför sällan som det är skadat/skuret.

Efter det riv ner förgasarn, kolla flottörnålen och justera flotörnivån.

I med ett NYTT!!!!! tändstift. Det blir kortis inuti stiften om du surar ner dem (trots att du får gnista på stiftet när du kollar det). När ett stift väl blitt blött så SLÄNGER man det!

Sen funkar det.

Ta av kröken och lys in med ficklampa. Kolla hur kolv/cylinder mår! Inte alltför sällan som det är skadat/skuret..

kompen ska vara ok säger ts. men du har helt rätt i att kolven ofta nyper fast ringen mot avgasporten på 125cc

Efter det riv ner förgasarn, kolla flottörnålen och justera flotörnivån..

Här ligger nog felet antingen på lågfartsmunstycket alt. så når inte munstycket ner soppan pga låg flottörnivå...

Med vänlig hälsning
I med ett NYTT!!!!! tändstift. Det blir kortis inuti stiften om du surar ner dem (trots att du får gnista på stiftet när du kollar det). När ett stift väl blitt blött så SLÄNGER man det!

Sen funkar det.

Vi tittade på kolven när vi grejade med röret och den såg fin ut. Inga repor eller något. Kolven hade varit bytt men han sade inte hur länge den gått. Enligt manualen ska man byta kolv efter ca 7h (tävling antagligen). Hur veta jag när den ska bytas ?

Update

Igår testade vi att sänka flottör nivån så den får mindre soppa men det visade sig vara för mycket så den fick ingen bensin. Idag flyttade vu tillbaka till ungefär ursprungsläget(lite snålare nu) och nytt stift i och med hjälp av lite startgas gick den igång på kicken och gick jättebra.

Såhär gjorde vi för ett tag scennärvaro vi testade gnistan. Vi blåste ur cyllen och satte i ett använt stift och då startade den på första kicken och gick jättebra men nästa dag var den död. Så vi får väl se om den startar imorgon.

Vad tror ni? Va det stiftet som ställde till allt eller var det bara tur att den startade?

Vi tittade på kolven när vi grejade med röret och den såg fin ut. Inga repor eller något. Kolven hade varit bytt men han sade inte hur länge den gått. Enligt manualen ska man byta kolv efter ca 7h (tävling antagligen). Hur veta jag när den ska bytas ?

Bytesintervallen på tävlingscrossar är väl typ 15-25h på 125cc.. duger gott att byta kolv efter 50h. på motionnivå.. duger även att byta ring bara... dock ska man byta kolvbultslagret med då det blir dyrt när nålarna i lagret rasar ur och pajar cylle o kolv...

toppackningen är ju en o-ring och den kan återanvändas bara den är hel och ligger bra i spåret i cyllen... cyl.fotpackningen kan du limma med packningslim....

Med vänlig hälsning

Nu går den!

Tyvärr gjorde vi två saker samtidigt. Vi sänkte flottör nivån en aning och bytte stift men vi är mycket säkra på att det var stiftet som ställde till det.

Tack så mycket för er hjälp ! :Bugar

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck