Kass startmotor

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Startmotorn på hojen har lagt av, så får rulla igång den nu vilket är drygt i längden.. Är en CBX 750 från -84. Dock är startmotorn inte helt död tror jag, för det "hummar" liksom och surrar från den när man matar ström, men motorn går inte runt. Jag har så klart provat fulladda batteriet vilket inte gör någon skillnad. Tror ni att det finns något sätt att laga skiten på eller måste jag köpa nytt (begagnat)?

Ta itu, kolla kolen.
Med lite tur är det bara en lätt svarvning av kollektorn plus kolbyte som gäller...
Med ännu mer tur har du en verkstad som min, de svarvade gratis...

Har du kollat så att alla anslutningar är dragna som dom ska, ingen ärg på kabelskorna och att kablarna är fräscha och hela?
Bra tips...
*Om möjligt kolla spänningen på +startmotor under startförsök.
Är den 12V är det nog något fel på startmot (tar ingen ström)

Tack för era tips! Ang verkstad, kan jag lämna in den till vilken mekanisk verkstad som helst eller går det att lämna in till en mc-verkstad bara?

Plockade isär startmotorn här om dagen, helvete vad skitigt det var där inne! :D Sen var kolen (heter brushers på engelska va?) ej existerande eller extremt slitna, så jag beställde nya sådana från england! Hoppas på att det räcker att byta dem och rengöra alla andra delar ordentligt. :) Det var också lite glapp i det stora drevet som länkar till hojmotorn, men det tänker jag att man kan leva med eftersom den absolut inte verkar vilja kugga över.

Plockade isär startmotorn här om dagen, helvete vad skitigt det var där inne! :D Sen var kolen (heter brushers på engelska va?) ej existerande eller extremt slitna, så jag beställde nya sådana från england! Hoppas på att det räcker att byta dem och rengöra alla andra delar ordentligt. :) Det var också lite glapp i det stora drevet som länkar till hojmotorn, men det tänker jag att man kan leva med eftersom den absolut inte verkar vilja kugga över.
Du ser. Det ÄR inte så svårt att meka startmotor ( och en del annat också):tummenupp
Rätt verktyg är bra att ha och att flippa igång hjärnan, innan, är ännu bättre..
Glöm bara inte att montera ihop rätt.:D
Köpte en hoj löjligt billigt pga "defekt startmotor"
Nån hade micklat med och det var intern totalkortis i startmotorn så startrelät hade dessutom brunnit upp.
Svarvade kollektorn och köpte ett par liknande kol och slipade dem till rätt dimension.
Sen efter att ha skruvat ihop startmotorn RÄTT, bytt startrelä.... klart..

Du ser. Det ÄR inte så svårt att meka startmotor ( och en del annat också):tummenupp
Rätt verktyg är bra att ha och att flippa igång hjärnan, innan, är ännu bättre..
Glöm bara inte att montera ihop rätt.:D
Köpte en hoj löjligt billigt pga "defekt startmotor"
Nån hade micklat med och det var intern totalkortis i startmotorn så startrelät hade dessutom brunnit upp.
Svarvade kollektorn och köpte ett par liknande kol och slipade dem till rätt dimension.
Sen efter att ha skruvat ihop startmotorn RÄTT, bytt startrelä.... klart..

Nej det här verkar faktiskt gå rätt smidigt! :) Ta i trä.. Härligt när man kan göra fynd ibland va. ;)

När du skriver hummar så antar jag att den inte snurrar runt. Jag har ju själv upptäckt att min hoj har halvtrasig startkoppling. Jag trodde att det var dåligt batteri när jag köpte hojen. Inte lika jävligt som på den här hojen, men exakt samma ljud men inte lika ofta. Och på min sitter den mitt i motorn, man måste klyva för att fixa den. Så det kommer jag inte göra förrän den inte går att starta alls.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck