Få loss skruven och tjäna en femhundring!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har gett upp sedan länge, tror du att du kan få loss skruven så får du gärna försöka, den som lyckas får femhundra kronor. Den får inte borras upp då gängorna inte får förstöras.
DSC_0174_01.jpg
 
haru prova om du kommer åt med en riktig muttertång?
 
Gängorna behöver inte förstöras bara för att man borrar... Ta en lite större borr än hålet och stanna när skallen lossnar så har du några mm kvar som sticker ut.

Får man inget grepp om det som är kvar av skruven så kan man sen köra med grispitt (du har nu en fin kona i skruven att börja i :) ).

Fast först skulle jag testat med slagskruvmejsel som ovan.
 
Borra bort skallen så är det väl bara o pilla ut resten sen
 
RockPartys tips är det bästa, men kräver ju som sagt tillgång till utrustning och kunskap.

Annars gör du så här:

Spraya på 5-56 och låt det gotta sig över natten, gärna en tygtrasa doppad i 5-56 över skruven så att det är riktigt kladdigt och mysigt.

Ta en gängstång eller liknande och sätt på bulten och ge den ett eller ett par hyfsade slag med hammare (inåt mot gängorna alltså)

Ta en dorn och knacka med hammaren så släpper den (håll 30-45 graders vinkel och knacka försiktigt)

Klart :)
 
Last edited:
Huggmejsel. Funkar inte det så borra bort skallen och skruva ur resten med polygrip.
 
Last edited:
Torxbits har räddat mig några gånger vid liknande fall. Har du en sån att offra, testa att slå in den hårt, så att den den får rejält fäste i godset innan du tar ett spärrskaft eller nyckel för att lossa åbäket.
 
Enig med inlägg #4
Slagskruvmejsel är det första man använder i detta läge. Gärna lite värme innan.
Svetsande tar man efter slagskruvmejseln. Men det brukar inte bli ngn andra gång efter slagskruvmejseln på skruvar som dessa.
 
Last edited:
prova att dra åt den först. Bara lite lite grann, då brukar dom släppa sen.
 
Hahaha....nu har du fått ett gäng svar på en fråga du aldrig ställt.
Hoppas någon vill ta sig an din skruv.
 
Last edited:
Kommer du till min verkstad skall jag ta bort den gratis.

- - - Updated - - -

Kommer du till min verkstad skall jag ta bort den gratis.
https://www.facebook.com/pages/Deep-valley-Workshop/411216548967190
 
Alternativ till slagmejsel är en mutterknackare om man har tillgång till det. Tyvärr bor du ju fel...:hihi
 
Det ser ut som triggern i tändsystemet. Sitter det inte locktite på skruven orginal?(Värm försiktigt i så fall.) Lossa andra skruven, så triggern endast sitter med den "trasiga" skruven, vrid försiktigt hela triggern åt samma håll som skruven ska lossas, samtidigt som du försöker vrida skruven med din mejsel. Rör den sig bara en millimeter kommer den att släppa. Är det flera fästpunkter så du inte kan vrida detaljen i sidled, pröva att knacka skruven i sidled med ett dorn, dels deformerar du metallen, den sträcker sig något, och vrider sig i rätt riktning(roterar moturs) för att skruvas loss. Att metallen sträcker sig, gör att åtdragningsmomentet minskar. (tänk att triggern är dyr och i aluminium, och skruven är billig, och tillverkad av järn)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top