Varning för Powerbronze Hugger

jrb@swe

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2014
Ort
Södertälje
Hoj
CB1000RA WR450F
Hej, som säkert många andra gjorde passa jag på att ta en sväng på hojjen igår. Låg väl runt 90-100 med min Honda CB1000RA när jag kände hur det började vibrera i höger fotpinne, några sekunder senare en smäll och bakdäcket studsar upp som om jag kört över något. Jag stannar och ser att min Powerbronze hugger är borta, skiten har lossnat och skadat däcket, fälgen och avgasröret. De m6 skruvar som håller huggern i chassit har gått av ! Jag hittar senare huggern i bitar längs med vägen. Idag har jag googlat lite och det verkar som just Powrbronze huggern har detta problemet. Det har alltså hänt tidigare :huvet och dom säljer fortfarande skiten.
Så se upp om du har en PB hugger, vet inte hur deras övriga sortiment håller men jag kommer iaf aldrig handla det märket igen.
IMG_20141029_094358.jpg
 
trist, men har den varit rätt monterad med ev gummipluttar som tar vibrationer?
kan det ha följt med nått skit- typ sten eller annat, som rullade med hjulet och spräckte huggern?
powerbronze har funnits i hundra år typ, men visst- nån gång ska nått skita sej.....

//jj
 
Köpte en DPM-hugger till min CB1000RA, fungera fint för mig och inte hört ngt klagomål efter att jag sålde den heller =)

attachment.php
 
De m6 skruvar som håller huggern i chassit har gått av !

@asfalt Allt monterat enligt anvisningar. Borde ha känt om jag körde på ngt så stort att det kan slå av 2 st m6 bultar.

Bara för att vara helt säker på vilket problem som avses med "gått av/slå av": Har skruvarna gått sönder så att t.ex. huvudena gått av och gängorna sitter kvar i svingen, eller har hela skruvarna gängat ur sig och hoppat ur?
 
Bara för att vara helt säker på vilket problem som avses med "gått av/slå av": Har skruvarna gått sönder så att t.ex. huvudena gått av och gängorna sitter kvar i svingen, eller har hela skruvarna gängat ur sig och hoppat ur?

Dom har gått av/knäckts ca 2-3 mm ner i svingen, kommer bli skoj att få ut resterna :mad:
 
Dom går inte av av sig själv. Nåt(sten) har kommit emellan hugger och däck för att det ska kunna hända.
 
Det satt kåpnederdel från Powerbronze på min SV när jag köpte den, såg stekigt ut på bild men i verkligheten så var det ganska tydlig nyansskillnad mot originalkåporna och dessutom skymdes oljenivå fönstret av kåpan. Jag slängde den åt helvete helt enkelt.
 
jrb@swe skrev:
Låg väl runt 90-100 med min Honda CB1000RA när jag kände hur det började vibrera i höger fotpinne, några sekunder senare en smäll och bakdäcket studsar upp som om jag kört över något.

@asfalt Allt monterat enligt anvisningar. Borde ha känt om jag körde på ngt så stort att det kan slå av 2 st m6 bultar. Men som sagt, söker man lite hittar man fler som haft samma problem. http://www.hondacb1000r.com/forums/modification/8310-powerbronze-hugger-came-loose-twice.html Synd bara att man inte gjorde det tidigare. Har mailat PB 2 ggr men inte fått något svar.
:rolleyes:

Det blir nog rätt bra moment nere i dom skruvskallarna, om du kör på något som slår i huggern.
 
Dom går inte av av sig själv. Nåt(sten) har kommit emellan hugger och däck för att det ska kunna hända.

Som sagt har detta hänt även andra, det jag körde över var huggern. Fästet och bultarna pallar inte vibrationerna och till slut går skiten sönder.. Jag låg på en raksträcka i 90-100, att en stor sten skulle kunna smita in mellan framdäcket och bakdäcket, fastna i mitt sport däck, motverka allt vad gravitation säger och slungas tillbaka in under huggern ser jag som högst osannolikt och i samband med - vibrationer > dunk > inga vibrationer blir det ganska klart vad som hänt.

Kanske skulle sagt att fälgen är full med slipmärken och plastrester. Förmodligen har huggern kilats fast mellan hjulet och avgassystemet, slipats mot fälgen (vibrationer) sen åkt med under däcket..
 
Last edited:
Sånt som händer som man inte tycker borde hända. Tur att det gick bra med dig, du och hoj kunde vara skrot. Nu är det som det är.. liksom.. Det som är INTRESSANT nu är hur POWERBONZ ställer sig mot detta och hur de bemöter dig. :)
 
Sånt som händer som man inte tycker borde hända. Tur att det gick bra med dig, du och hoj kunde vara skrot. Nu är det som det är.. liksom.. Det som är INTRESSANT nu är hur POWERBONZ ställer sig mot detta och hur de bemöter dig. :)

3 mail på 7 Dagar och inget svar, gjorde ett inlägg på deras FB sida som togs bort på 10 sek. Lite googlande om företaget ger inget hopp direkt, många som har problem med dom och deras produkter. :huvet
 
Efter ytterligare ett mail med lite hot om åtgärder har jag fått pengarna tillbaka, minus frakt. Dom säger dock att det är "goodwill" för det är inget fel på produkten som dom fortsätter att sälja. Som tur är tar försäkringen skadorna på hojjen, med det e ju fortfarande självrisk.. Aja lesson learned..
 
Dum reklam.. Skicka tråden i ett mail till dem. Hahaha goodwill.. Snygg synonom.. Dåligt om än bättre än inget, som kund om fel uppstår är min första tanke till leverantören att "gör om gör rätt" det skall inte hända och de får kolla igenom produkten.
 
Som sagt har detta hänt även andra, det jag körde över var huggern. Fästet och bultarna pallar inte vibrationerna och till slut går skiten sönder.. Jag låg på en raksträcka i 90-100, att en stor sten skulle kunna smita in mellan framdäcket och bakdäcket, fastna i mitt sport däck, motverka allt vad gravitation säger och slungas tillbaka in under huggern ser jag som högst osannolikt och i samband med - vibrationer > dunk > inga vibrationer blir det ganska klart vad som hänt.

Kanske skulle sagt att fälgen är full med slipmärken och plastrester. Förmodligen har huggern kilats fast mellan hjulet och avgassystemet, slipats mot fälgen (vibrationer) sen åkt med under däcket..

Här har du en till som råkat ut för i princip EXAKT samma sak i somras när en polare och jag var nere i alperna. Hade dock tur, det vara bara ena bulten som gick av vilket gjorde att huggern hamnade på sniskan slåendes mot bakhjulet. Tänker inte ens tanken om vad som kunnat hända på de slingriga alpvägarna om huggern lossnat helt, skurit sönder däcket eller vad som helst!


Dom har gått av/knäckts ca 2-3 mm ner i svingen, kommer bli skoj att få ut resterna :mad:

Lika för mig även här och jag har inte en susning om hur jag skall få ut bulten som knäckts av några millimeter ner i svingen. Ganska trångt och halvmeckigt att komma intill, hör gärna av dig om du löser problemet
 
Som tur är tar försäkringen skadorna på hojjen, med det e ju fortfarande självrisk.. Aja lesson learned..


En tillbehörsgrunka som du själv monterat trillar av och skadar "däcket, fälgen och avgasröret" - och det blir ett försäkringsärende av det...?

Oh well... :rodnar
 
Här har du en till som råkat ut för i princip EXAKT samma sak i somras när en polare och jag var nere i alperna. Hade dock tur, det vara bara ena bulten som gick av vilket gjorde att huggern hamnade på sniskan slåendes mot bakhjulet. Tänker inte ens tanken om vad som kunnat hända på de slingriga alpvägarna om huggern lossnat helt, skurit sönder däcket eller vad som helst!




Lika för mig även här och jag har inte en susning om hur jag skall få ut bulten som knäckts av några millimeter ner i svingen. Ganska trångt och halvmeckigt att komma intill, hör gärna av dig om du löser problemet

Fy fan, jag var på trollstigen i norge förra sommaren med samma hugger :gnissla
Bult resterna för verkstan fixa, jag lyckas alltid bryta av svinpitten när jag ska dra ut ngn gamma bult.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top