Pickup-besatt.

Öppen
Långt halvtumsrör ner under motorn blir bra.
Så är det original på Cummins å har de gjort så,så funkar det.
 
Å flasshiga sportfilter är för fjortisar. PunGt.

Ska flödet öka så ökar du endera filtetarea eller material. Går du på samma storlek men annat material så innebär flödesökning också ökat skitintag. Tro mig, kört många vetenskapliga labbtest på luftfilter i jobbet...
 
Å flasshiga sportfilter är för fjortisar. PunGt.

Ska flödet öka så ökar du endera filtetarea eller material. Går du på samma storlek men annat material så innebär flödesökning också ökat skitintag. Tro mig, kört många vetenskapliga labbtest på luftfilter i jobbet...

Filter gör sällan något större med effekten, mycket annat som bromsar innan.
Kör k&n utbytesfilter för orginalbox på min, rent teoretiskt ökar man ju arean med korrugeringen i ytan, men inte tjänar jag någon märkbar effekt på det.
Låter maffigt dock.
 
Filter gör sällan något större med effekten, mycket annat som bromsar innan.
Kör k&n utbytesfilter för orginalbox på min, rent teoretiskt ökar man ju arean med korrugeringen i ytan, men inte tjänar jag någon märkbar effekt på det.
Låter maffigt dock.

Preaching to the chior :tummenupp
 
Min kompis i fråga kör dragracing på professionell nivå och kan nog motorer och triming bätte än både dig och mig, han har gått från 14sek repor (stock) till höga 8or på egenbyggt material. Så någon zatzymupp rör det sig inte om.
Jag fick helt enkelt tipset om heatshield när jag prataade med honom om öppna filter till min motor då han enbart kör v8 och tänkte han kunde ha input.

Han kan rada upp sina troféer men han har fel i det här fallet. Luften ska in, och ut utan restriktioner. Det är första steget. Det gav -1 dl milen på 7.3.an.

Ang att motorn skulle ta skada från illvilliga partiklar ett eftermarknadfilter släpper in så ställer jag mig väldigt skeptisk till det. Kanske ett tåppfjulmotor kalibrerad till gränsen skulle skära men en gammeldieselknosa man kan köra på vilket drivmedel som helst bryr sig mindre. Har än inte läst om en enda som havererat till anledning av detta.
 
Last edited:
Å flasshiga sportfilter är för fjortisar. PunGt.

Ska flödet öka så ökar du endera filtetarea eller material. Går du på samma storlek men annat material så innebär flödesökning också ökat skitintag. Tro mig, kört många vetenskapliga labbtest på luftfilter i jobbet...

Ssssportfiltret i sig är inte lika viktigt som avhållsamheten av standard filtret. Hade en gammal Diesel Power Mag där en 7.3:a, förvisso med eftermarknadsfilter men med original, luftburk lyckats suga ihop hela luftburken till en liten murkla.

Man kan snacka flöden på filter hur mycket man vill men finns det ingen tilluft till filtret spelar flödet i filtret ingen roll. Plocka bort all plast, och alla valsar som sitter i vägen. Sen kan man börja tänka på att skyla filtret från extern värme men innan det skulle jag skapa bra flöde genom intercoolern.
 
Smacka på ett pappfilter från en scaniasexa med mer effekt då är du safe. Både flöde och renlighet.

Har flera turboaggregat på hyllan som fått kompressorn slipad till rakblad av damm..
Det är väl sin sak på en bana av asfalt, men dessa fina truckar med 4x4 och diffar ska ju vara på andra gärden, än Gärdet.

Dessutom har majoriteten av dem mekanisk kylfläkt som är en mästare på att vispa in damm i motorutrymme.

Av erfarenhet finns det plats till ett stort nog filter som både renar OCH flödar im det städas bort plastlådor och skräp.
Vad gäller värme så är det inte så farligt i truckar, dieseln är snäll och det cirkulerar bra med luft ändå..
 
Smacka på ett pappfilter från en scaniasexa med mer effekt då är du safe. Både flöde och renlighet.

Det skulle helt klart vara en ide. Polaren med gammeldådgen har varit scaniamek rätt länge så han torde veta hur man kan komma över ett.

På nästkommande tuck blir det helt klart tvenne elfläktar i stället för originavispen. 7.3:an i alla fall är väldigt sval och det är onödigt med en stor roterande blaffa som både som du säger, fyller motorrummet med skit men även ger ifrån sig det distinkta B20-ljudet..
 
Jag och en kompis tog oss en liten tur i dag.
Grusgrop, en gammal banvall och en hel del grusvägar blev det i dag.

ImageUploadedByTapatalk1414948142.169683.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414948164.712986.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414948177.967309.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414948196.320789.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414948208.140919.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414948219.922546.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414948252.349891.jpg
ImageUploadedByTapatalk1414948263.561681.jpg
 
Han kan rada upp sina troféer men han har fel i det här fallet. Luften ska in, och ut utan restriktioner. Det är första steget. Det gav -1 dl milen på 7.3.an.

kan en biljävel verkligen vara så yberjävligt felkonstruerad från fabrik att det skulle gå att sänka bränsleförbrukningen med 1L/100km genom att byta luftfilter!? Det är ju typ 5-8%!:va
 
Last edited:
kan en biljävel verkligen vara så yberjävligt felkonstruerad från fabrik att det skulle gå att sänka bränsleförbrukningen med 1L/100km genom att byta luftfilter!? Det är ju typ 5-8%!:va

Tja det var väl inte hela sanningen från min sida utan i kombination med ett öppet avgassystem också. Men det öppna filtret gör att motorn lever om mer vilket redan innan var ett litet problem med 7.3:an. Den är inte direkt knäpptyst och det var brand annat det som gjorde att Ford tvingades klämma fram en ny motor under stress vilket resulterade i den halvtrista 6.0:an.
 
Tips på nån firma som säljer dubbdäck för vettiga pengar?
Standard dimension är det jag ska ha, 265/75/16
Handlade en Suburban -00 idag, däcken är lite halvkassa så tänkte byta dom.
 
Tips på nån firma som säljer dubbdäck för vettiga pengar?
Standard dimension är det jag ska ha, 265/75/16
Handlade en Suburban -00 idag, däcken är lite halvkassa så tänkte byta dom.

Vart bor du? Kan hjälpa till att kränga dom om det skulle behövas.
 
I morgon ska pickisen få jobba lite. Ska åka och hämta 1ton grus på flaket.

Max lastvikt är ju 900kg.
Skulle vara skoj att veta hur många ton man kan lasta innan grejerna ger upp.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top