Vinterförvaring - i plastpåse?

Kapar tråden med lite frågor som snuddar ämnet...

Min kommer stå emballerad i kallgarage i vinter (MC kapell, underhållsladdning en gång varannan vecka typ)
Hur pass långt under fryspunkten håller ett MC batteri, eller ska jag ta in det? Bilen står ju ute i 20 minus utan problem....


Har alltid haft mina tidigare hojar i +grader (inte 20+ då men iaf över fryspunkten)

Batteriet klarar många minusgrader så länge du håller det laddat. Ett urladdat batteri fryser sönder. Jag skulle oroa mig mer över fryspunkten på kylvätskan.

Sen kan man ha lite koll på det där med mc-kapell. Är det en vattentät modell som inte "andas" och hojen förvaras i på ett ställe där temperaturen växlar mycket upp och ner kan det bli en del kondens under kapellet. Kan eventuellt vara nog så bra att natta den med ett gammalt lakan över för att hålla borta dammet.
 
Kapar tråden med lite frågor som snuddar ämnet...

Min kommer stå emballerad i kallgarage i vinter (MC kapell, underhållsladdning en gång varannan vecka typ)
Hur pass långt under fryspunkten håller ett MC batteri, eller ska jag ta in det? Bilen står ju ute i 20 minus utan problem....

Har alltid haft mina tidigare hojar i +grader (inte 20+ då men iaf över fryspunkten)
Dåligt svar kanske, men många Snöskotrar idag har bara elstart och det funkar prima! :-)
Men precis som sagt är ju åtminstone lite underhållsladdning ingen nackdel. Oftast är det ju så enkelt att plocka lös batteriet att det är endast att ta hem/in det. Fast beror väl på modell av hoj iofs?
 
Dåligt svar kanske, men många Snöskotrar idag har bara elstart och det funkar prima! :-)
Men precis som sagt är ju åtminstone lite underhållsladdning ingen nackdel. Oftast är det ju så enkelt att plocka lös batteriet att det är endast att ta hem/in det. Fast beror väl på modell av hoj iofs?

Tja, det är en Ducati så minst 4 kåpor eller om det var 5 behöver skruvas loss för att jag ska kunna lyfta ur det. :tungan Gör det dock rätt fort nu då jag vet var jag ska skruva... :rolleyes:

Bytte batteri då jag köpte den då det gamla var riktigt kass så det är typ 3-4 månader gammalt det som sitter i nu.
 
De här borde fungera? I med en torrboll och sug ut onödig luft med dammsugaren innan man försluter. ImageUploadedByTapatalk1412143685.288992.jpg
 
Då har du nog inte tätat ordentligt! :mattias

...Inte fan kokar blodet i köttet på ICA, eller... :va

Kanske beroende på att ICA inte vacuumförpackar kött.
Kött förpackas med sk livsmedelsgas som jag tror är en blandning av koldioxid och kvävgas.
Eller enbart ren koldioxid.

Själv skulle jag vara mycket försiktig med att vacuumförpacka en hoj,
batteriet, oljan, bensinen, glykolvatten, stötdämparoljan (för att inte tala om luften i gaffelbenen, ska den luften ut eller hålla gaffelbenen under 1bar absolut tryck under förvaringssäsongen, 0 bar absolut utanför gaffelbenen)

Vad det gäller olika tält så hade jag varit intresserad av högsta och lägsta arbetstemperatur.
Och hur man håller nere relativa luftfuktigheten.
 
Tycker alltid det är lika kul med oron för batteriet om man lämnar hojen ute under vintern.

Dom 3 hojar jag ägt sen jag tog kortet 2007 brukar alltid stå ute hela vintern. Har inte gjort något annat än att smörja allt som behöver smörjas, och sen ställt hojen utomhus under 2 Biltemakapell hela vintern. Har inte ens kopplat ur batterierna. Samtliga hojar har varje vår startat hur lätt som helst, och batterierna har aldrig visat någon tendens till problem.

En vinter hade jag dock XT´n i ett kallgarage (med några plusgrader). Då laddade batteriet ur nästan helt, men som sagt, har aldrig haft några problem vid utomhusförvaring.

Edit: och bilen har stått utomhus dom senaste 11 år. Har bytt batteri en gång på den (En 97:a)...
 
Last edited:
Tycker alltid det är lika kul med oron för batteriet om man lämnar hojen ute under vintern.

Dom 3 hojar jag ägt sen jag tog kortet 2007 brukar alltid stå ute hela vintern. Har inte gjort något annat än att smörja allt som behöver smörjas, och sen ställt hojen utomhus under 2 Biltemakapell hela vintern. Har inte ens kopplat ur batterierna. Samtliga hojar har varje vår startat hur lätt som helst, och batterierna har aldrig visat någon tendens till problem.

En vinter hade jag dock XT´n i ett kallgarage (med några plusgrader). Då laddade batteriet ur nästan helt, men som sagt, har aldrig haft några problem vid utomhusförvaring.

Edit: och bilen har stått utomhus dom senaste 11 år. Har bytt batteri en gång på den (En 97:a)...

kan du inte se till att batteriet är riktigt dåligt laddat och ha hojen i 20 minusgrader så får vi ser hur det går?
 
Har haft hojen i 20 minusgrader. Aldrig laddat batterierna externt. Som jag skrev så står dom ute HELA vintern. Nemas problemas.
 
Man kan ha sin fru i en sån bubbla typ för att hon typ ska hålla bättre och inte liksom rosta och bli för gammal lika snabbt.
 
Last edited:
Du behöver bara se till att det är laddat. Jag har mitt skoterbatteri i -35 grader ibland och det är inga problem.
 
Har för mig att Amerikanska militären förpackar helikoptrar, flygplan, fordon mm i krympplast och fyller "paketet" med argongas, -tryck ut syret och fukten så kan inget korrodera.
Faktiskt skulle man kunna ställa mc:n i en jättebalja och "hälla" i argongas, gasen är tyngre än luft och skulle Lägga sig i botten av baljan och trycka bort all luft så cykeln bevaras så länge ingen gas läcker ur.
Som indikator på hur mycket gas som är i baljan kan man fylla en vanlig ballong med luft och lägga i baljan, ballongen kommer "flyta" på gasen och synbart sväva omkring i baljan i den höjd dit gasen når.
-Eventuella möss, katter, småfåglar etc som hoppar ner i baljan skulle dock kvävas omgående...

Edit:
Flera båtfirmor erbjuder att packa in fritidsbåtar i en stor plastpåse som kryps på plats, skall vara lufttäta om jag förstått saken rätt och står ofta ute på vintern. -Kanske kan dessa firmor tänka sig att förpacka en mc också?
Koldioxid är också en inert gas.
Således kan man ta ett sånt där tält, fylla med vanlig luft och ställa in en marschall som får brinna tills den självdör, vid det laget är praktiskt taget allt syre förbrukat och ombildat till koldioxid samt lite kolmonoxid. Rosten har inte en chans!
 
Trycksatta förvaringstält är nog bra för den som vill skydda sin "investering" men riktigt bökigt för oss som behöver ut i garaget och torrbryta lite då och då.
 
Koldioxid är också en inert gas.
Således kan man ta ett sånt där tält, fylla med vanlig luft och ställa in en marschall som får brinna tills den självdör, vid det laget är praktiskt taget allt syre förbrukat och ombildat till koldioxid samt lite kolmonoxid. Rosten har inte en chans!

Du glömde vatten
Vid det laget är praktiskt taget allt syre förbrukat och ombildat till koldioxid samt lite kolmonoxid och vatten

Ett enkelt sätt kolla detta är att sätta in ett vanligt ljus och en temperatur & fuktighetsmätare i en stor gryta. Och sätta på locket.
Relativa fuktigheten kommer inte vara 0 % när man tar av locket efter nån timme.
Ett annat problem är att ljuset slocknar långt innan syret är slut.
 
M
Du glömde vatten


Ett enkelt sätt kolla detta är att sätta in ett vanligt ljus och en temperatur & fuktighetsmätare i en stor gryta. Och sätta på locket.
Relativa fuktigheten kommer inte vara 0 % när man tar av locket efter nån timme.
Ett annat problem är att ljuset slocknar långt innan syret är slut.

Nu kan jag vara ute på halvdjupt vatten men är tämligen säker på att det krävs en relativ fuktighet på 50% för att det skall rosta. Tältet funkar nog bra.
 
Många envisas med att ha sina vanliga hushållsbatterier i kylskåpet för att de ska hålla längre. Hög temperatur = dåligt för batterier. Låg temperatur = bra för batterier.

Tilläggas bör att vätskan i (MC-/bil-)batteriet kan frysa om laddnigen är dålig och det blir riktigt kallt, och det skadar batteriet.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top