Nya Kawasaki H2.

...så framgår det rätt tydligt att placeringen på illustrationen inte riktigt är karakteristiskt för en sådan konstruktion....

Fast här handlar det ju om en motor som redan från början är konstruerad för kompressor. Det ger en hel del friheter gentemot hemmapulare som måste utgå ifrån en befintlig konstruktion.
 
Fast här handlar det ju om en motor som redan från början är konstruerad för kompressor. Det ger en hel del friheter gentemot hemmapulare som måste utgå ifrån en befintlig konstruktion.
Visst har en motorkonstruktör ett kraftigt försprång i f t en hemmapulare, men ta en titt under kåporna på en Trajja eller MV så slås man av hur kompakt allt är byggt, kort slaglängd ställer ju vissa krav på cylindrarnas omkrets. Du ska ju kunna sälja produkten till ett attraktivt pris vilket innebär att man inte kan kosta på sig hur avancerad konstruktion som helst, ABS och antispinn ska numera också inrymmas i paketet.

Men visst - en kompakt rem- eller hellre kugghjulsdriven kompressor kanske kan få plats. Men når man effektmålet? Och vad är produktionskostnaden i f t avgasturbo? För - repektive nackdelar med respektive konstruktion?

Missförstå mig rätt, jag tycker det vore utomordentligt fräckt med en kompressorlösning, det är bara ingenjören och ekonomen i mig som sitter på ena axeln och träaktigt viskar i mitt öra att lösningen förefaller irrationell, som att gå över ån efter vatten. På den andra axeln sitter entusiasten och hurrar... Jaja, blir spännande att se :)
 
Last edited:
Visst har en motorkonstruktör ett kraftigt försprång i f t en hemmapulare, men ta en titt under kåporna på en Trajja eller MV så slås man av hur kompakt allt är byggt, kort slaglängd ställer ju vissa krav på cylindrarnas omkrets. Du ska ju kunna sälja produkten till ett attraktivt pris vilket innebär att de inte kan kosta på sig hur avancerad konstruktion som helst, ABS och antispinn ska numera också inrymmas i paketet.

Men visst - en kompakt rem- eller hellre kugghjulsdriven kompressor kanske kan få plats. Men når man effektmålet? Och vad är produktionskostnaden i f t avgasturbo?

Jaja, blir spännande att se... :)

Kawasaki har ju viss erfarenhet av turbiner. Och redan en kompakt 1400cc laddad motor.
 
Kawasaki har ju viss erfarenhet av turbiner. Och redan en kompakt 1400cc laddad motor.
Jo, Kawasaki är en företagsgrupp med enormt brett kunnande inom tung- såväl som fordonsindustri. Det innebär att de med all säkerhet har erfarenhet av avgas- såväl som tvångsdrivna turbiner... :)
 
Jo, Kawasaki är en företagsgrupp med enormt brett kunnande inom tung- såväl som fordonsindustri. Det innebär att de med all säkerhet har erfarenhet av avgas- såväl som tvångsdrivna turbiner... :)

Ja, det ska onekligen bli intressant att se vad det är de retas om ivf.
 
Men når man effektmålet?

Jag tror att med 600cc, mekanisk kompressor och +200 hk då har man tänjt gränserna till max för en produktionsmaskin. Därför gissade jag tidigare att de kommer "fuska" och kanske ger motorn lite mer än 600cc, dock tror jag max 699cc när de kalla den för supersport.
Kawasaki har ju tänjt gränserna lite hårt för på produktionsmaskiner så de kan nog göra det igen.
En liten smal motor kommer ju även gynna aerodynamiken så 200hk borde räcka för att hojen ska bli snabbast.
 
Jag tror att med 600cc, mekanisk kompressor och +200 hk då har man tänjt gränserna till max för en produktionsmaskin. Därför gissade jag tidigare att de kommer "fuska" och kanske ger motorn lite mer än 600cc, dock tror jag max 699cc när de kalla den för supersport.
Kawasaki har ju tänjt gränserna lite hårt för på produktionsmaskiner så de kan nog göra det igen.
En liten smal motor kommer ju även gynna aerodynamiken så 200hk borde räcka för att hojen ska bli snabbast.
Jo, nu tillåter FIMs tävlingreglemente iofs 600cc för radfyra, 675 för trippel och 750cc för twin, allt inom supersport. Överladdning är förbjudet, men skulle man välja att verka för att få bort den delen skulle ju en 675 trippel kunna fungera. Men väljer man att bygga en hoj strikt för gata kan man lika gärna gå ett steg till, historiskt sett tävlades det med 750cc (jämför med Suzuki som fortfarande säljer sin GSXR 750) och dessutom råkar det överensstämma med ursprungsmaskinen H2.

Ser vi till segmentet är det just nu BMW S1000RR alla måste slå. I varje fall Yamaha och Suzuki förväntas komma med något nytt till 2015, förmodligen även Honda. Att slå Bumsen är ingen lätt match, Kawasaki har byggt en mycket kompetent ZX-10 men den största plumpen är väl egentligen att motorn inte riktigt matchar BMWs - resten är väl så bra!

Så vad göra? Att bygga på sugmotorteknik och samtidigt leverera något driftsäkert som överträffar Bumsen blir förmodligen riktigt dyrt, dessutom har de inhemska konkurrenterna säkert något ess i rockärmen. Med övertryck kan Du förmodligen konkurrera utan att kostnader eller påfrestningar skenar, och åter igen iklä Dig ledartröjan för den mest potenta gathojen som Du döper till H2. ZX-10 kan för all del finnas kvar för banändamål, Kawasaki sålde ju under några år ZX-6 med både 636 motor resp 600 för tävlingsändamål...

Tror jag. Och det mest intressanta är nästan hur marknadsavdelningen ska sälja in konceptet till oss hugade målgrupper och spekulanter... :)
 
Last edited:
Jag tror inte man ska dra för stora växlar av att de kallar den för supersport. När de också skriver att reglementen inte har varit första prioritet tolkar jag det som att det blir en strikt gatmaskin och då finns det väl knappast nån poäng med att hålla sig till 600 cc.

Oavsett, jävlar vad spänd man är på att få se vad de kokat ihop!
 
Försöker du byta ämne nu? Nu gäller det din åsikt att avgasturbinen inte minskar motorljudet.
Som sagt, det är en åsikt. Inget jag behöver eller kan ”bevisa”. Och huruvida en turbomotor faktiskt låter mindre än en utan är ju bara av akademiskt intresse; i praktiken kan man få en turbomotor att låta mer än tillräckligt högt.

:)
 
Som sagt, det är en åsikt. Inget jag behöver eller kan ”bevisa”. Och huruvida en turbomotor faktiskt låter mindre än en utan är ju bara av akademiskt intresse; i praktiken kan man få en turbomotor att låta mer än tillräckligt högt.

:)

Hur tänkte du nu, snor du energi ur avgaserna lär de ju knappast låta högre?
 
Turbinen hackar sönder ljudpulserna och sänker ljudnivån. Det är fakta inte en åsikt. Så, nu kan ni släppa det!
 
Diskussionen om antalet cylindrar borde vi väl kunna döda iallafall. Ljudet på filmen säger radfyra, och de fyra tändspolarna på toppen talar sitt tydliga språk.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top