100 mila-service

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag har en fråga ang. 100 mila-servicen.

Är intresserad av en hoj som gått ~750mil, och 3 ägare. Men service-boken är borta.
Finns kvitto på 400 mils-service i alla fall.

Så min fråga är; Hur viktig är den servicen? Vad jag har förstått är det den viktigaste?
Vad händer om den inte är gjord?

Och hur ofta brukar folk skita i/slarva med den?

Det är en BMW G650Xmoto (singel). Så är det någon skillnad mellan t.ex radfyror och singlar, alltså att den är mer viktig på den ena eller andra motortypen.

Tacksam för svar! :)
 
Första servicen vid 100 mil så brukar man efterdra en hemskanes massa skruvar som kan vibrera loss, kolla så allt ser okej ut rent allmänt (läckage och annat konstigt) och byta den kolsvarta motoroljan (+ filter) med eventuella gjutrester så att motorn inte tar skada av den.
 
Enligt kvittot på 400mila-servicen så är det gjort. Dragit bultar osv.

Han som har den nu har ju kört den själv i över 300mil utan problem.

Undrar bara om det kan hända något stort för att man missat 100-milaren? Typ att ett vevlager skär eller kolvring pajar inom en snar framtid.
 
Enligt kvittot på 400mila-servicen så är det gjort. Dragit bultar osv.

Han som har den nu har ju kört den själv i över 300mil utan problem.

Undrar bara om det kan hända något stort för att man missat 100-milaren? Typ att ett vevlager skär eller kolvring pajar inom en snar framtid.

Jag har kört en hoj vars 100-milaservice blivit missad i sådär 800 mil, motorn verkade frisk så långt iaf. Generellt sett brukar väl de flesta moderna hojmotorer köras in redan på fabrik, vilket gör 100-milaservicen lite mindre kritisk. Det kan nog vara olika för olika tillverkare dock...
 
Jag har googlat runt lite, och det råder delade meningar. Men ingen verkar ha några problem med hojen pga utebliven 100 mila-service.

Om något är fel, då händer det väl troligen ganska tidigt. Och det är en lite trimmad 650 BMW rotax-motor, som i stort sett är bulletproof. Någon hade kört en likadan i 10 000 mil innan han öppnade upp den. Inga som helst problem, i varken lager, ringar eller ventiler. (övertygar mig själv :))

Tack iaf Ulvhamne!
 
PRoblemet kan ju bli när du vill sälja hojen vidare...?
 
Tittar jag i servicemanualen för min hoj - R1:a crossplane - så är det inga märkvärdiga punkter som är speciella för just 100-mila servicen. I den engelska version jag har (den du kan hämta här nedan) rekommenderar de inte ens att byta oljefiltret på den servicen (Det gör de dock i den svenska manualen jag fick med vid köpet).

Visst står där att man ska kolla/spänna styrlager osv, men det ska man ju också kolla/spänna på varje service därefter med. Så....ja min åsikt är att det viktigaste för motorns/hojens framtida väl är att motoroljebytet (helst då med nytt filter) är det enskilt viktigaste.

När det sen gäller min hoj och hur jag behandlar den så tycker jag oljebyte var 1000:e mil är ett för långt intervall och byter olja (och filter) mycket oftare än så. I är har jag kört 650 mil och hojen hade ny olja när den togs ut för säsongen, jag har bytt olja en gång i år (mest pga av att det blivit mycket banåka.... ca 60-65 mil på bana) + kommer såklart få ny olja när jag ställer in den för säsongen.

Så det blir ca 350-400 mil mellan bytena - Men det är ju jag det !
 
Jag har googlat runt lite, och det råder delade meningar. Men ingen verkar ha några problem med hojen pga utebliven 100 mila-service.

100-mila service eller inte, jag skulle i alla fall inte vara intresserad av en hoj som inte fått den första oljan och oljefiltret bytta vid ungefär 100 mil.
 
Tror inte trots rekomendation protokoll att många verkstäder kollar så mycket på att bultar och dylikt är dragna. Blir mer ett olja-/filterbyte, snabbkoll allmänt/kedjespel.
Sen vet jag inte om BMW´s singel har skruvventiler, men om det är det så brukar vissa fabriker ha en ventilkoll redan då.

Annars är väl 100-mil den viktigaste servicen vad gäller olja/filter(spånen ska ut)....och precis som Alatalo så....skulle jag söka vidare efter nåt annat.
 
Ventilerna är kollade på kvittot med 400-servicen. In 0.08 / 0.11. Ex 0.28 / 0.28
Likaså alla skruvar dragna.

Hur vet man om det varit inkörningsolja?

Men ja. Det blir ju svårare att sälja utan dokument sen.
 
Jag ska kolla med dom. Men har nog bestämt mig för att kolla om en annan.
Annars kommer jag störa mig på det hela tiden. Verkar inte kunna få den till ett lägre pris än någon annan med samma mil och faktist ifylld bok.
 
Metallspån fastnar endera i oljepumpens grovfilter eller i "det vanliga oljefiltret". Det ska inte vara något problem.
Är cykeln servad på märkesverkstad, torde det för övrigt gå att spåra alla servicar i datorsystemet som varje auktoriserad verkstad (och generalagenten förstås) har.
 
Jaha. Det går att spåra alltså.
Kan man maila vilken BMW-verkstad som helst då?

400-milen är servad på automax bil ab. Drar iväg ett mail till dom och kollar.
 
Om den nu är servad vid 100mil av dom. Borde man inte kunna köpa en servicebok och be någon behörig BMW-verkstad stämpla den?

Fasen, jag blir så trött. Varför slarvar man med sånna här saker? Det är ju inte rocket science.
 
Jag ska kolla med dom. Men har nog bestämt mig för att kolla om en annan.
Annars kommer jag störa mig på det hela tiden. Verkar inte kunna få den till ett lägre pris än någon annan med samma mil och faktist ifylld bok.
I min värld är det viktiga egentligen inte boken, det är att ägaren faktiskt har koll på det hela och vet vilka åtgärder som utförts. Dessutom är en skippad service under garantitiden en källa till problem om ett haveri skulle inträffa och Du vill ha den åtgärdad under garanti.

Som Alatalo m fl säger - hojen ska ha ny olja plus nytt filter inom de första hundra milen, helst så tidigt som det går. Skippar man den tyder det på att ägaren inte är särskilt intresserad eller insatt. Däremot köper jag utan att tveka en hoj som servats själv av ägaren sedan garantin gått ut, bara denne är intresserad, verkar kunnig och noterat när, vad och hur service utförts.

Det imponerar mer på mig än hopskrynklade kvitton och oläsbara stämplar från en obekant verkstad...

Men som sagt - beslutet är helt och hållet Ditt och handlar om vad Du är bekväm med. Köper Du däremot hojen med garanti kvar är det lugnast om boken är ifylld på rätt sätt. Lycka till :)
 
@roffe_s

Jag är helt med dig. Han som har den nu har bara tutat och kört i 1-2 år (300 mil). Haft som pendlarhoj.
Och han visste inte mkt av förra ägaren.

Men den är uttagen -08, gått 750 mil och 3 ägare. Där andra ägaren inte hade serviceboken. Så ja, jag undrar ju såklart. Värdelöst att jag inte kan kolla på den först och pejla läget.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top