Batterier från helvete, eller?

Hensoldt

Snajper av Guds nåde!
Gick med
29 May 2011
Ort
Köping
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
Hej teknikvetande!

Följande har hänt…
Under loppet av tre månader har jag lyckats tömma två batterier till hojen.
Med tömma menar jag att dom går inte att ladda upp när dom av någon anledning tagit slut.
Batterierna är av Gel typ ifrån Biltema, men det ska väl inte ha någon betydelse?
Ett batteri ska ju gå att laddas upp oavsett märke.
Följdfrågan blir ju naturligt varför batteriet laddas ur.
Jag har ett Spyball larm på hojen, kan det vara det som är boven?
För det kan ibland gå två veckor mellan hojturerna.
Har nu ett nytt batteri som sitter på laddning och tänkte höra med er innan jag skruvar i det i hojen.

//Patrik
 
Kan mycket väl vara så att larmet drar ur så mycket ur batteriet på två veckor att hojen sen inte startar, och batteriet är skrot. Så du löste ditt eget mysterium. Nytt batteri, ladda upp och koppla bort larmet. Testa efter två veckor. samma fel?
 
Med vad laddar du upp batterierna?
Är det Z1000 hojen vi pratar om?

Tycker att en hoj borde kunna stå i två veckor utan att batteriet ska ladda ur. :va
 
Ett larm kan lätt suga ur batteriet på två veckor.

Tack alla för svaren, men en fråga kvarstår dock.
Varför kan jag inte ladda upp det tomma batteriet?
Jag kör med en typ CTEK laddare, som funkar utmärkt så länge det finns kräm i batteriet.
Men är det helt tomt går det ej, vilket ska funka att göra både enligt laddarens bruksanvinsning, och Biltemas info om batteriet.
 
Ett startbatteri (bil/mc-batteri) tappar kapacitet om man djupurladdar, någon enstaka djupurladdning brukar inte vara något problem.
Testa att ladda med en vanlig laddare (ej smart-laddare).
Är det Biltemas smart-laddare du använder så är min erfarenhet att dom inte funkar något vidare bra.

När du har ett laddat batteri i hojen kan du enkelt mäta hur mycket ström som larmet drar och räkna hur länge batteriet bör räcka innan det är tomt.
 
Vad säger laddaren om batteriets status? De brukar indikera rekonditionering om den försöker bli av med sulfateringen.
 
Vrid på tändningen (så några lampor borde lysa om de fick ström), anslut sedan laddaren, låt den stå o ladda några minuter med tändningen på, slå sedan av tändningen.
Kan inte fysiken bakom det hela, men laddaren säger gärna ifrån på ett helt tomt batteri, den tror väl inte att det är något där. Drar man igång några förbrukare så laddaren får lite att mata så blir den glad och matar för fullt, då tar batteriet en del av den strömmen, när du sedan stänger av förbrukaren så har det fått tillräckligt med ström för att kunna vinka och säga hej till laddaren och det fortsätter laddas.
 
Troligast är att du har en strömtjuv, mät läckströmmen med en multimeter. Tändningen ska vara fråntagen, börja med 10A läget och gå sedan successivt nedåt. 10mA känns som ett värde man får acceptera, men börjar det stiga uppåt 50mA är batteriet slut rätt omgående. Sedan får man utesluta saker med att rycka säkringar eller liknande. Kör man varje dag kanske man håller liv i batteriet men det får liksom aldrig chansen att bli riktigt fullt heller.

Ladda batterier är en hel vetenskap, finns många om och men. De flesta smartladdare kräver att de aktiveras externt genom att det läggs på en liten spänning, dvs batteriet. Det behövs inte mycket för att det ska starta, koppla batteriet mot något annat under ett litet tag så det får ett uns av laddning - aldrig provat men det skulle kunna tänkas att ett vanligt 9V batteri räcker. Lite mer välutrustade smartladdare har ett konstantspänningsläge som är väldigt smidigt i just denna situation.

Men som sagt, fokusera på varför batteriet laddar ur.
 
som någon sa ovan,en smart-laddare kan inte ladda ett helt urladdat batteri,ladda en stund med en vanlig laddare,gå sedan över till smart-laddaren.
 
Vrid på tändningen (så några lampor borde lysa om de fick ström), anslut sedan laddaren, låt den stå o ladda några minuter med tändningen på, slå sedan av tändningen.
Kan inte fysiken bakom det hela, men laddaren säger gärna ifrån på ett helt tomt batteri, den tror väl inte att det är något där. Drar man igång några förbrukare så laddaren får lite att mata så blir den glad och matar för fullt, då tar batteriet en del av den strömmen, när du sedan stänger av förbrukaren så har det fått tillräckligt med ström för att kunna vinka och säga hej till laddaren och det fortsätter laddas.

Är du helt säker på de, jag har iallafall trott att den mäter spänningen.
Ingen spänning= inget batteri som vill laddas
11V= ett batteri som vill laddas och då skickar den på ström
Ivilket fall som så går det dock att starta laddaren på ett friskt batteri och sen sätta det på de kassa, då kommer den redan vara startad
 
Japp, har återupplivat batterier som inte ville bli laddade flera gånger på detta sätt. Med just c-tek laddare dessutom.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top