Dumt att köra med trasig laddningsregulator?

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Hej!

Några akuta frågor; kan elektroniken/hojen ta skada av att man kör med trasig laddningsregulator?

Eller kan det funka i "nödfall" att ladda batteriet fullt, sedan köra några timmar med lysen avstängda, sedan ladda batteriet igen och sedan köra några timmar till?
 
Går det ens att köra? Laddar inte batteriet ut jävligt fort. Min regulator brann på min gamla k5 600 och hojjen gick inte att starta alls. Var totalt stendöd.
 
Det kan hända en del otrevligheter beroende på hur regulatorn har gått sönder. Är det kortis i den kan statorlindningarna brinna. Är det avbrott kan batteri och elekronik paja. Jag skulle inte köra alls i det läget.
 
Jag hade en hoj där regulatorn gick sönder (typ 92 eller nåt). Det gick inte att köra speciellt långt kan jag säga.

Byggde faktiskt en egen med delar från Elfa men den höll typ ett år, kylningen var ett problem, den blev väldigt varm.

Köp en ny är mitt råd och om det är kortis så kan lindningarna ta skada som sagt (som Sydney skriver).
 
Går det ens att köra? Laddar inte batteriet ut jävligt fort. Min regulator brann på min gamla k5 600 och hojjen gick inte att starta alls. Var totalt stendöd.
Förmodligen hade du kasst batteri (som tagit skada då det laddats ur helt). Jag har slängt in ett nytt batteri. Funkar att köra några timmar, hojen går precis som vanligt, förutom att man måste underhållsladda efter några timmars körning...
 
Det finns några problem. Risken finns att den istället överladdare och då kan saker bli förstörda, så det måste kontrolleras med multimeter att spänningen är på rätt sida (under 15V i vart fall). Det andra är att den kan kortsluta batteriet och ladda ur det. Batterier som sitter i motorcyklar är startbatterier och de tycker inte om djupurladdning, det brukar bli ganska kort livslängd på batteriet den vägen om man djupurladdar.
En förgasarmotor med digital tändning kan man köra ett hyggligt tag med, men är det insprut börjar det dra en del ström så frågan är om resorna blir så mycket längre än en halvtimme i det fallet.

Vet tyvärr inte specifikt, men kan du koppla ur regulatorn helt och har ett fullt batteri så kanske det fungerar att flytta hojen inom stan - men mer än så skulle jag inte rekommendera att köra.
 
Det kan hända en del otrevligheter beroende på hur regulatorn har gått sönder. Är det kortis i den kan statorlindningarna brinna. Är det avbrott kan batteri och elekronik paja. Jag skulle inte köra alls i det läget.
Jag hade en hoj där regulatorn gick sönder (typ 92 eller nåt). Det gick inte att köra speciellt långt kan jag säga.

Byggde faktiskt en egen med delar från Elfa men den höll typ ett år, kylningen var ett problem, den blev väldigt varm.

Köp en ny är mitt råd och om det är kortis så kan lindningarna ta skada som sagt (som Sydney skriver).
Tack för svaren, då blir det att låta hojen vila tills ny laddningsregulator är på plats. :gnissla
 
Beställde min från ebay iaf, blev billigt som satan, om det är till någon hjälp. Den nya var även dubbelt så tjock(mer kylning) som den gamla så jag tror att problemet är vanligt på just gsxr- modeller.
 
Brorsan körde med en trasig laddningsregulator vn 1500 med följd att när han puttat igång den trots att den vägrade gå rent så kom han ca 2 km. Därefter exploderade batteriet och regulatorn drog med sig cdi boxen i samma veva :lol
 
Tack för all input. :tummenupp Beställde en beggad laddningsregulator igår från skroten, den anlände redan idag, dessutom för en bråkdel av vad en ny kostar. Men... det är fel modell; den ska ju skruvas fast med två skruvar men hålen sitter på fel ställen (om ni förstår vad jag menar) :gnissla

Till saken: jag behöver hojen imorgon. Jag funderar på att skruva fast den med bara en skruv, som temporär lösning.

En följdfråga: är laddningsregulatorer på mc av "universalmodell", eller kan det vara skadligt för elektroniken att montera en laddningsregulator avsedd för en annan mc modell? Sorry för nybörjarfrågor! :glömdet
 
min laddningsregulator började brinna på första passet på filip backlunds trackdays,
körde utan hela dagen och laddade i pauserna (20min pass) funkade!
 
Hej!

Några akuta frågor; kan elektroniken/hojen ta skada av att man kör med trasig laddningsregulator?

Eller kan det funka i "nödfall" att ladda batteriet fullt, sedan köra några timmar med lysen avstängda, sedan ladda batteriet igen och sedan köra några timmar till?

min laddningsregulator började brinna på första passet på filip backlunds trackdays,
körde utan hela dagen och laddade i pauserna (20min pass) funkade!
:tummenupp

Svarar min egen ursprungsfråga, för att eventuellt hjälpa någon annan i en kris-situation: ladda battriet, koppla ur laddningsregulatorn, kör. Upprepa. :)
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top