BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Hoppas ni är ute o kör för det är enda acceptabla anledningen till att låta tråden förfalla till sidan 2!!!!
:7peta

Japp! Åkte förbi Gelleråsen idag och lyckades växla några ord med Tobias Hallengren mellan träningspassen. Han tyckte ja skulle sälja sukkan och kitta bumsen för bana istället...typ :)

Björn Gunnarsson (Isle of man-Björn) var ju även där och skulle köra Endurance imöra med en kittad bumse. Jag gick där och mös. :kär

Spontanbadade på vägen hem.

10430442_10152554184057415_8637805122452677673_n.jpg
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Fick några mail efter min frustration här i tråden angående däckslitage och fjäderinställningar.
Det verkar vara flera med samma problem.
Tänkte att jag skulle svara här istället så fler får nytta av det.

"ÖhlinsJocke" Kände väl paniken i min röst då jag höll på att bli ruinerad pga däckkostnader, så han var så snäll att han kom ner till Karlskoga och kollade mina grejor. Min dämpare och gaffel skulle stå på rekommenderat och jag blev förbjuden att peta eller ändra. Alla ni som köpt Ktech fick med ett papper där inställningarna står med.

Den största ändringen vi gjorde var faktisk att dreva ner, det blev 14-44 vilket är optimalt för Karlskoga och andra tekniska banor som GR t.ex., men fungerar mindre bra på snabba banor som Mantorp/Anderstorp. Man kommer bara upp i ca 250km/h. Räcker bra för en fegis som mig på alla banor. Sen gjorde jag som Sandman rekommenderade, slängde Pirelli åt helvete och köpte Dunlop igen. Kolla på bilderna och se skillnaden.
Pirellidäcket en förmiddag och det var kanske ca 30% kvar, Dunlopdäcket två hela långa dagar och hälften är kvar.

Drevningen tvingade en att hålla motorn på höga varv hela tiden vilket gjorde att man hela tiden låg förbi det höga vridet våra hojar har, vilket i sin tur var snällare mot däcket och man vågade gasa tidigare utan att få obehagliga släpp. och när det släppte var det fint och odramatiskt. Och man kände sig lite som marques med slirande bakhjul ut ur kurvorna, vilket var ascoolt. Jag har alltid skitit ner mig förr när det släppt.

Slutsats, byt till Dunlop och dreva om gjorde jätteskillnad, skitläskigt första passet. Men när man fick kläm på det fungerade allt jättebra.

Jag har förstått att måttet mellan svingbulten och hjulbulten skall var 595-600mm, men är det någon som vet vad gör med hojen om det är för kort respektive för långt?

IMG_0322.jpg
IMG_0365.jpg
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag har ett problem med min hoj som jag klota på Mantorp tidigare i år. Har bytt till en ny varvräknare som ursprungligen kommer från Australien. Allt funkar förutom TC och ABS, var idag hos BMW service verkstad där de nollställde felkods minnet, det hjälpte ej:( Nästa vecka har jag en massa bandagar....

Måste finnas andra som har klotat och har fått byta varvräknare som har haft samma problem? Hur har ni löst det? Behöver hjälp omgående!!

Tack på förhand
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Jag har ett problem med min hoj som jag klota på Mantorp tidigare i år. Har bytt till en ny varvräknare som ursprungligen kommer från Australien. Allt funkar förutom TC och ABS, var idag hos BMW service verkstad där de nollställde felkods minnet, det hjälpte ej:( Nästa vecka har jag en massa bandagar....

Måste finnas andra som har klotat och har fått byta varvräknare som har haft samma problem? Hur har ni löst det? Behöver hjälp omgående!!

Tack på förhand

Hej
Låter säkert dum nu men har du kollat sensor som sitter höger om framhjulet? Problemet kanske finns där
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag har kolat ALLA kablar, ALLA sensorer. Det är inte där felet ligger, det är ett mjukvaru fel, hur löser man det?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Fan jag har inte ens någon sensor på höger sida om framhjulet... ;-)

Kanske därför du e så snabb!? :)

Har du nån aning vad det kan vara Peter? Snart är det BMW dagarna på Kskoga o hojen är fortf inte klar...det e så man kan lägga sig ner på marken o gråta...
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
Kanske därför du e så snabb!? :)

Har du nån aning vad det kan vara Peter? Snart är det BMW dagarna på Kskoga o hojen är fortf inte klar...det e så man kan lägga sig ner på marken o gråta...

Hojen går väl bra att köra även utan TC och ABS. T o m bättre om du frågar de flesta race-puttar (Själv är jag stor fan av att ha TC;n igång. Men det är jag nog själv om).

Var själv inne på att byta instrument efter en krasch, men löste det på annat sätt. Vet ivf att om man byter instrument behöver det merge;as ihop med motor ECU;n för att bla trippen ska fungera som det är tänkt. Fast jag kan inte säga att det påverkar ABS och TC, men det är tänkbart att det är så. Kolla med Backman om han har möjlighet att ge klarhet.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Hojen går väl bra att köra även utan TC och ABS. T o m bättre om du frågar de flesta race-puttar (Själv är jag stor fan av att ha TC;n igång. Men det är jag nog själv om).

Var själv inne på att byta instrument efter en krasch, men löste det på annat sätt. Vet ivf att om man byter instrument behöver det merge;as ihop med motor ECU;n för att bla trippen ska fungera som det är tänkt. Fast jag kan inte säga att det påverkar ABS och TC, men det är tänkbart att det är så. Kolla med Backman om han har möjlighet att ge klarhet.

Ja det är just den linjen jag är inne på! Att miltalet i ECUn skall harmoniera med det i varvräknaren, annars verkar allt bli kocko:mad:

Frågan är hur man gör detta då? Måste vara en åtgärd man endast kan göra med diagnostik verktyget från BMW som ÅF har...??

Jag kan leva utan ABS men inte utan TC och quickshiftern! Livsfarligt ju...
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kanske därför du e så snabb!? :)

Har du nån aning vad det kan vara Peter? Snart är det BMW dagarna på Kskoga o hojen är fortf inte klar...det e så man kan lägga sig ner på marken o gråta...

Du kan ju haft otur och själva reglaget (knapparna) på styret har pajat. Detta är inte ovanligt.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Men alla knapparna funkar som de ska! Jag kan byta tc mode, gå in i info/setup, stänga av ABS/TC etc.
Blir fan inte klok på detta...

Då satsar vi en slant på att nya mätaren och hojen måste "paras" ihop då. Du överlever utan tekniken, du får helt enkelt köra hoj som man har gjort i alla tider ;-) , och sen har du Backman på plats på BMW-dagarna.
Men prata med honom innan.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag har löst det med TCn, så den funkar, nu skall jag bara få ABS och quickshifter att funka, får sova på saken..
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top