Koppling fastnar i draget läge

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har en gammal Kawasaki Z750 från 1982 som jag precis fått fart på. När jag skulle ta första provsvängen så drog jag in kopplingen och då handtaget inte åkte tillbaka antog jag att vajern gått av, men när jag plockade av sidokåpan visade det sig att allt var helt.
Jag monterade ihop allt igen och allt verkade fungera bra, så jag gav mig ut på en lite sväng och när jag kommit ca två kvarter så hände samma sak igen. Det verkar som om kopplingen fastnat i draget läge alltså, så jag kunde inte ens crossväxla mig hem igen.

Någon som har en idé om vad som kan fela? Jag kan väl tillägga att jag inte vet när oljan byttes sedan, om det kan ha någon inverkan.

Smort kopplingswiren ?
(Säj nu inte att den har hydraulisk koppling, för då :rodnar jag)

Smort kopplingswiren ?
(Säj nu inte att den har hydraulisk koppling, för då :rodnar jag)

Ingen hydraulisk koppling, så du kan andas ut. Har inte smort vajern men den är helt sprillans ur förpackningen, så den borde vara hyfsat fräsch.

Kan bjuda på en bild på mekaniken innanför kopplingskåpan, ska se om jag får tid att skruva isär detta mer i morgon. Innanför delen med fästarmen för vajern sitter en platta med tre kulor på, som någon form av kullager.

2014-07-23 15.36.42.jpg

Spår i kopplingskorgen som lamellerna sätter sig i kanske?

Spår i kopplingskorgen som lamellerna sätter sig i kanske?

Skulle kunna vara det.
Tänkte att jag ska börja med att plocka isär delen på bilden och göra rent och fetta in allt ordentligt. Känns enklast att börja med den enkla biten innan jag river mer.

Verkar som om funktionen är så enkel att den yttre delen roterar på kullagret och därmed flyttar sig i sidled och trycker in kopplingspinnen (eller vad det nu kallas), och om det kärvar i lagret så kan det nog hänga sig redan där.

http://www.cmsnl.com/kawasaki-1982-kz750-m1-csr-twin_model15522/partslist/6473.html#results
Koppling Z750.jpg

Tar gärna emot fler tips så jag har mer prylar att testa om lösningen inte är så enkel som jag hoppas.

Ingen hydraulisk koppling, så du kan andas ut. Har inte smort vajern men den är helt sprillans ur förpackningen, så den borde vara hyfsat fräsch.

Kan bjuda på en bild på mekaniken innanför kopplingskåpan, ska se om jag får tid att skruva isär detta mer i morgon. Innanför delen med fästarmen för vajern sitter en platta med tre kulor på, som någon form av kullager.

View attachment 409232

Gissar att när du drar i kopplingshandtaget så vrider sig armen och då ska "platta med 3 kulor" vrida sig på bilden uppåt nån mm. Precis som nör man skruvar ur en skruv.
Monterad ska "platta med 3 kulor" röra sig nån mm mot kopplingstången när du drar in kopplingen.
Går kopplingshandtaget tillbaka när du skruvat av plattan med mekanismen (=arm+platta med 3 kulor)?
Gör kopplinghandtaget inte tillbaka, ja då är det nått fel på återföringen av armen med plattan. Och wiren.
Dvs felet ligger i det vi ser på fotot.
Och felet ligger inte från stången och till kopplingen eller kopplingen.
Den där fjädern som syns på bilden verkar för svag för jobbet.
Rostat och blivit tunnare och svagare?
Det är väl den som ska dra tillbaka kopplingswiren ?

Last edited:
Gissar att när du drar i kopplingshandtaget så vrider sig armen och då ska "platta med 3 kulor" vrida sig på bilden uppåt nån mm. Precis som nör man skruvar ur en skruv.
Monterad ska "platta med 3 kulor" räöra sig nån mm mot kopplingstången när du drar in kopplingen.
Går kopplingshandtaget tillbaka när du skruvat av plattan med mekanismen (=arm+platta med 3 kulor)?
Gör kopplinghandtaget inte tillbaka, ja då är det nått fel på återföringen av armen med plattan. Och wiren.
Dvs felet ligger i det vi ser på fotot.
Och felet ligger inte från stången och till kopplingen eller kopplingen.

Kopplingshandtaget återgår i ursprungsläge när jag demonterar denna sida och därför misstänker jag, som du är inne på, att felet ligger någonstans i denna mekanism. Ska därför börja med att plocka isär detta och göra rent och smörja upp ordentligt.

Last edited:
Skulle kunna vara det.
Tänkte att jag ska börja med att plocka isär delen på bilden och göra rent och fetta in allt ordentligt. Känns enklast att börja med den enkla biten innan jag river mer.

Verkar som om funktionen är så enkel att den yttre delen roterar på kullagret och därmed flyttar sig i sidled och trycker in kopplingspinnen (eller vad det nu kallas), och om det kärvar i lagret så kan det nog hänga sig redan där.

http://www.cmsnl.com/kawasaki-1982-kz750-m1-csr-twin_model15522/partslist/6473.html#results
View attachment 409239

Tar gärna emot fler tips så jag har mer prylar att testa om lösningen inte är så enkel som jag hoppas.

Jag är håller helt med, testa det enkla och billiga först för att se om det löser problemet. :)

Back