BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Varför bytte du?

Ett infall och önskan om 5-års garanti samt byggkvalitet i världsklass... Säkerheten är A och O för min del, gillar att köra fort och vill veta att materialet håller. :3freak

Jag tycker däremot S1000R är en helt fantastisk cykel, men det går inte att sätta ett pris på sin egna "känsla" då den påverkar varje gång man tar en hojtur. :dummer
 
03.04.2014 står det som production date på min. Men jag antar att det där problemet är något som inte uppdagats förrens de började trilla av regelbundet så alla som är producerade fram till sommaren lär ha samma problem.
 
Samma som mig. Undra om det står så på alla ?

03.04.2014 står det som production date på min. Men jag antar att det där problemet är något som inte uppdagats förrens de började trilla av regelbundet så alla som är producerade fram till sommaren lär ha samma problem.

Jag tror production date är irrelevant i fallet med kåporna. De har nog använt samma lim genomgående, eftersom det är först efter 400-500 mil som det släpper.

Min kvalificerade gissning är att det helt enkelt handlar om materialutmattning. Växlande varmt och kallt (väldigt varmt med tanke på placeringen) samt små konstanta vibrationer.

Att ta fram en långsiktig lösning är inte raketforskning. Det som tar tid är att komma på en lösning som 1) kostar BMW så lite som möjligt i material, 2) kostar så lite tid som möjligt för verkstäderna (för vi kommer att få lämna in hojarna när det väl är dags för den permanenta lösningen) och 3) ser snyggt ut (dvs det ska ut som det alltid varit så, ingen macgyver lösning).

Vad tror ni?
 
Jag tror production date är irrelevant i fallet med kåporna. De har nog använt samma lim genomgående, eftersom det är först efter 400-500 mil som det släpper.

Min kvalificerade gissning är att det helt enkelt handlar om materialutmattning. Växlande varmt och kallt (väldigt varmt med tanke på placeringen) samt små konstanta vibrationer.

Att ta fram en långsiktig lösning är inte raketforskning. Det som tar tid är att komma på en lösning som 1) kostar BMW så lite som möjligt i material, 2) kostar så lite tid som möjligt för verkstäderna (för vi kommer att få lämna in hojarna när det väl är dags för den permanenta lösningen) och 3) ser snyggt ut (dvs det ska ut som det alltid varit så, ingen macgyver lösning).

Vad tror ni?

Har sett på ett annat forum att dom dragit in en skruv i "penisen" framifrån för att säkra den. Vet ej om den är officiell men om jag tolkade det rätt så kommer nya hojar med den lösningen
 
Länka gärna bild.

Har sett på ett annat forum att dom dragit in en skruv i "penisen" framifrån för att säkra den. Vet ej om den är officiell men om jag tolkade det rätt så kommer nya hojar med den lösningen
 
FöRsÖkEr aTt LägGa uPp BiLd pÅ eVoTeCh-PrYlArNa.....men det går inte!!!
 
Last edited:
Sorry! Jag kan ha missuppfattat lite från början, förstod det som att även du hade satt på evotechs taildiddy. Men du kanske berömde hojen på föregående sida !?
Annars var det hojen jag ville se :tummenupp

Mejlet är jag inte så intresserad av :tungan

Nu ska vi se. Kom på att jag har ett flickr-konto där jag kan lägga upp lite bilder på bågen. Nu får du se vad jg menar med att den ruggigt snygg med evotechs delar :)

https://www.flickr.com/photos/mihi84/sets/72157645361726018/
 
Last edited:
Bytte olja och filter idag på hojen (500mil).

Passade på att kolla bromsbeläggen när jag ändå höll på. Bak såg OK ut, men jag tyckte de var slitna fram. Ca 3-4mm kvar.

Jag är ju van vid bilar, och där börjar det bli dags att byta när det är så pass lite kvar (ca 12mm när de är nya).

Hur är det med motorcyklar? Gäller samma här?

Ska ju ner till Italien och gasa om en vecka. Bör jag byta innan jag åker?

Isåfall, vart köper man prisvärda belägg ifall man inte vill betala BMW's påslag?
 
Bytte olja och filter idag på hojen (500mil).

Passade på att kolla bromsbeläggen när jag ändå höll på. Bak såg OK ut, men jag tyckte de var slitna fram. Ca 3-4mm kvar.

Jag är ju van vid bilar, och där börjar det bli dags att byta när det är så pass lite kvar (ca 12mm när de är nya).

Hur är det med motorcyklar? Gäller samma här?

Ska ju ner till Italien och gasa om en vecka. Bör jag byta innan jag åker?

Isåfall, vart köper man prisvärda belägg ifall man inte vill betala BMW's påslag?

På S1000RR är beläggen ganska smala redan från början, det är väll samma ok på R:en? Det finns väll en slitagevarnare i belägget, en skåra i slitytan som du ska se om du tittar framifrån, eller har jag helt fel?
 
Jag tror inte du behöver oroa dig, 500 mil på originalbeläggen borde betyda ganska mycket kvar, såvida du inte kört massa bana med hårda inbromsningar. :yoparty

Ingen bankörning.

Framifrån ser jag inte ett skit. Detta är en bild på vyn bakifrån. Är det pilen pekar på "slitagevarnaren"?

2ecge84.png
 
Last edited:
Ingen bankörning.

Framifrån ser jag inte ett skit. Detta är en bild på vyn bakifrån. Är det pilen pekar på "slitagevarnaren"?

Osäker. Men jag skulle kört med dom där beläggen, ja tycker det ser helt okej ut! Men dubbelkolla med någon du litar 100% på för att vara säker.
 
Jag tror production date är irrelevant i fallet med kåporna. De har nog använt samma lim genomgående, eftersom det är först efter 400-500 mil som det släpper.

Min kvalificerade gissning är att det helt enkelt handlar om materialutmattning. Växlande varmt och kallt (väldigt varmt med tanke på placeringen) samt små konstanta vibrationer.

Att ta fram en långsiktig lösning är inte raketforskning. Det som tar tid är att komma på en lösning som 1) kostar BMW så lite som möjligt i material, 2) kostar så lite tid som möjligt för verkstäderna (för vi kommer att få lämna in hojarna när det väl är dags för den permanenta lösningen) och 3) ser snyggt ut (dvs det ska ut som det alltid varit så, ingen macgyver lösning).

Vad tror ni?

Hojen som är i youtubevideon påstås ha gått 5km. Nästa service lär vi få skruven och ingen kommer säga nåt. BMW klarar nog inte en stor recall till
 
Hojen som är i youtubevideon påstås ha gått 5km. Nästa service lär vi få skruven och ingen kommer säga nåt. BMW klarar nog inte en stor recall till

Ok, undantaget som bekräftar regeln eller så är min gissning fel.

Jag har satt dit en skruv tills jag får de nya, snyggt är det inte. Kvittar mig hur de löser det på de nya, så länge de löser det.

"En stor recall till"?
 
Ok, undantaget som bekräftar regeln eller så är min gissning fel.

Jag har satt dit en skruv tills jag får de nya, snyggt är det inte. Kvittar mig hur de löser det på de nya, så länge de löser det.

"En stor recall till"?

Både RT och GS har recalls. RT är det körförbud på i hela världen. GS har kass slutväxel och RT har en bakdämpare som Riskerar att kollapsa. Jag kommer aldrig köpa en BMW hoj igen.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top