R1 Turbo projekt-tråd

Flim blir de så fort maskinen går som den ska =)

Har ett mini mini oljeläkage vid oljeanslutning in till turbo, ganska irriterande då kopplingen är helt ny och det är riktigt tajt med plats så IC och kylare måste bort...
Bytte munstycke från 135 till 132.5. Maskinen går fortfarande riktigt fett. vid fullt ladd (org 0.6) ligger AFR på 10.9 - 11.1 :huvet

Byta tillbaks till org (130) imorgon och hoppas på bättre siffror.

Kan det vara så att mina nya kolvar med 8:1 i komp ger annat utslag än med mina org kolvar när vi pratar bestyckning? Känns som om inte 130 kommer räcka, kanske neråt 127.5?.
Förgasarna fetar på som fan precis innan laddet kommer, några tips på hur jag justerar till det bättre?

Imorgon kommer bilder på hela ekipaget, jag lovar =) :tummenupp

Dags att se över lösningen på hela trycksättningen? Hade du löst det optimalt skulle du inte behövt byta huvudmunstyckena alls - men sådan skicklighet dvs tur finns inte. Det låter kanske som att BTR'en kanske är lite överspänd. Du har ca 1 hg soppatryck med avslagen motor med soppapumpen påslagen? Flottörhuset trycksätts från var?

Här är lite nytagna bilder.
Imorgon blir det lite ombestyckning, tillbaka till 130.

Bifogat

• IMG_1451.jpg
    IMG_1451.jpg
    220.4 KB · Visningar: 150
  • IMG_1452.jpg
    IMG_1452.jpg
    232.4 KB · Visningar: 143
  • IMG_1453.jpg
    IMG_1453.jpg
    228.1 KB · Visningar: 135
  • IMG_1454.jpg
    IMG_1454.jpg
    230.7 KB · Visningar: 150
  • IMG_1455.jpg
    IMG_1455.jpg
    230.4 KB · Visningar: 140
  • IMG_1456.jpg
    IMG_1456.jpg
    227.8 KB · Visningar: 132
  • IMG_1457.jpg
    IMG_1457.jpg
    234.9 KB · Visningar: 156
  • IMG_1458.jpg
    IMG_1458.jpg
    225.7 KB · Visningar: 136
Tjenare, Jag har justerbart pitotrör för att kunna trimma in bränslet. Då kan jag variera AFR mellan 9-14 med samma munstycken. Jag hade också problem med att den fetade på innan turbon kom igång, löste en del av problemet med att byta mina slitna förgasarnålar. Jag märkte det genom att den gick fett vid pådrag som sugmotor, trots att jag hade nålarna längst ner. Köpte nålar an Bra i Gasen 0706958903.
Flim blir de så fort maskinen går som den ska =)

Har ett mini mini oljeläkage vid oljeanslutning in till turbo, ganska irriterande då kopplingen är helt ny och det är riktigt tajt med plats så IC och kylare måste bort...
Bytte munstycke från 135 till 132.5. Maskinen går fortfarande riktigt fett. vid fullt ladd (org 0.6) ligger AFR på 10.9 - 11.1 :huvet

Byta tillbaks till org (130) imorgon och hoppas på bättre siffror.

Kan det vara så att mina nya kolvar med 8:1 i komp ger annat utslag än med mina org kolvar när vi pratar bestyckning? Känns som om inte 130 kommer räcka, kanske neråt 127.5?.
Förgasarna fetar på som fan precis innan laddet kommer, några tips på hur jag justerar till det bättre?

Imorgon kommer bilder på hela ekipaget, jag lovar =) :tummenupp

Justerbara pitotröret (justerbart i sidled):
IMAG0079.jpg
Genomgående hål i tryckröret för pitotröret samt hål i gummimuffen för pitotröret slagna med hålpipa 1 mm för litet. Sitter hårt men går enkelt att justera med nävarna.

Tja

Har skruvat hoj halva eftermiddagen.
Började med mitt enormt irriterande oljeläkage vid olja-in anslutning. Fixat!
Bestyckade om förgasarna till 130 som det var innan.
Han fetar på fortfarande som satan.
Jag har ju somsagt ändrat flödet på luften som jag misstänker att jag behöver justera pilotröret.
Det du gjort med din ZX9xpress verkar vara precis det jag behöver göra.
Jag märker att han inte hänger med alls med membranen för när jag väl kommer iväg går han mycket bättre om jag släpper lite på gasen och ger full rulle igen.

Har du några tips på hur jag bör ha pilotröret, med tanke på att jag har en sväng precis innan pilotröret. Rent spontant bör jag kanske flytta det lite? så att luften hinner gå lite rakare?
Hur menar du att du kan justera AFR:en från 9 - 14?

Mvh Ola P

Jo, genom att skjuta pitotröret i sidled så får pitothålet uppleva olika delar av flödet i tryckröret. 1 mm i sidled ger rätt mycket skillnad vid fullgas. när pitothålet sitter ca 10 mm från rörkanten så går mcn tokfett (AFR9). Sitter pitothålet mitt i röret så går den lagom (AFR12) ca 5 mm från mitten så går den jättemagert(AFR14). Allt med samma munstycken. Eftersom luftflöden är rätt instabila så går det nog inte att säga att mitt i röret ger det ett visst värde på din hoj också. Du måste nog tyvärr prova men behåll de munstycken som sitter i, det går troligen att justera in ändå med pitotröret. Påfetningen vid pådrag har mest berott på nålarna för min del men placeringen av pitotröret kanske påverkar det också.
Tja

Har skruvat hoj halva eftermiddagen.
Började med mitt enormt irriterande oljeläkage vid olja-in anslutning. Fixat!
Bestyckade om förgasarna till 130 som det var innan.
Han fetar på fortfarande som satan.
Jag har ju somsagt ändrat flödet på luften som jag misstänker att jag behöver justera pilotröret.
Det du gjort med din ZX9xpress verkar vara precis det jag behöver göra.
Jag märker att han inte hänger med alls med membranen för när jag väl kommer iväg går han mycket bättre om jag släpper lite på gasen och ger full rulle igen.

Har du några tips på hur jag bör ha pilotröret, med tanke på att jag har en sväng precis innan pilotröret. Rent spontant bör jag kanske flytta det lite? så att luften hinner gå lite rakare?
Hur menar du att du kan justera AFR:en från 9 - 14?

Mvh Ola P

Tjo
Gårdagskvällen ägnades åt bygga om till justerbart pilotrör.
bild (1).jpg
Efter ca 5 stopp med justeringar resulterade i att det inte blev någon förändring alls, FUCK!
Tiltade röret frammåt ( pilothålet lite nedåt) och vipps, nu hände det grejjer!
nu ligger han stadigt på 12.1AFR, men tiltar jag den liiite till är det ingen påfetning alls, men däremot går den snålt ca 13.2AFR så en liten justering på huvud så är allt ok!
Beställde tid på Sölle Racing för effektintyg till SFRO =) den 9:e juli :tummenupp :banana
Stort tack till Daniel (ZX9zpress) för hjälpen.
Om vi ses får jag bjussa på en :fyllisar eller 2 =)

Fränt att det funkade så bra! Har du provat att skjuta lite i sidled med röret tiltat, istället för att byta munstycken? Jag tycker det borde kunna gå fetare på fullgas om du sätter pitothålet närmare ytterradien på tryckrörets böj (skjuta röret mot vänster på bilden).
Bjussningen emottages mycket tacksamt :)

Jag kan välja helt hur jag vill att den ska gå. Men du tycker jag borde köra fetare?

Jag tycker du borde köra med AFR mindre än 12,5 på såväl delgas som fullgas. Jag kommer aldrig mer tumma på detta. Det börjar bli för många och för dyra erfarenheter av afr över 12,5 för min del :zpy:mad::brinnerup.. Meen dina kolvar kanske tål mer än mina gör.. Jag lämnar härmed till expertisen att ge besked.
Jag kan välja helt hur jag vill att den ska gå. Men du tycker jag borde köra fetare?

Hade R1:an i bänk idag.
Det är heltklart något med luften till fuggarna som spökar...
vid 0.7 i ladd hade jag ut ca 185 på hjulet med en helt flack effektkurva från 9000varv och uppåt.
Känner lite att jag måste göra nånting åt mina fuggar.
Första tanken är:
Bygga om/bort fuggarna till insugsbrygga.? ( från 2002-2003)
Andra tanke är, vilken typ av styrsystem kan jag använda mig av för att delvis kunna köra spridarna tillsammans med org box? och göra det mappbart?
Känner inte riktigt för ett nira för 10lök (ännu =) )

.Såg att det sitter vaccum trottelnålar på -02 och 03:ans insugsbrygga. Så frågan är vad jag ist kan använda?
Hayabusa spjällhus?

Det bästa är väll att ett spjällhus från R 1 och göra det som du vill ha det, då är det ju rätt delning och det passar direkt på toppen.

Tror att det vore det enklaste faktiskt. Fast då måste jag välja en från 2004 och frammåt

Sådär!
Ett par spjällhus från R1 -04 på väg hem.
Förmodligen blir det lite ombuggnad för att få det att passa rent fysiskt.
Några tips på vad jag kan använda för tillläggssprut för å få det att lira ihop?

Back