Mac hjälp.

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Jag tänkte föra över film ifrån min MacBook Pro till en extern hårddisk (iomega LDHD-UP 500 gig). Men hur jag än drar/kopierar så går det bara inte! det jag har på den externa hårddisken kan jag föra över till Mac´en. När man kollar infon på den externa hårddisken står det nått om NTFS Windows NT file system. Kan det vara så att dom inte kan lira ihop då? eller hur fan kan jag fixa det?
Sen råkade jag pilla till det så ikonen för hårddisken försvann ifrån Finder, hur kan jag få så att den dyker upp där igen varje gång jag kopplar in den?
En annan fråga angående Finder, när man går in där så ligger alla filmer/bilder mm där. Men det ligger även en massa som jag en gång i tiden har slängt. Även massa dubletter av nästan alla kort och filmer. Kan man radera allt där utan att det försvinner ifrån iphoto/imovie? finns det någon inställning man kan göra för att slippa få massa kopior och sånt igen?
 
Macen kan inte skriva till NTFS som standard, men det finns tredjepartprogram som fixar det.

Jag kör ntf-3g http://macntfs-3g.blogspot.se/ vilken mestadels funkar bra på mina externa hårddiskar. Ska du bara använda den på mac kan man å andra sidan formatera den med macens filsystem istället....
 
Macen kan inte skriva till NTFS som standard, men det finns tredjepartprogram som fixar det.

Jag kör ntf-3g http://macntfs-3g.blogspot.se/ vilken mestadels funkar bra på mina externa hårddiskar. Ska du bara använda den på mac kan man å andra sidan formatera den med macens filsystem istället....

Okej, ska kolla på detta ikväll. Vet du hur jag kan fixa det andra som jag beskrev?
 
Okej, ska kolla på detta ikväll. Vet du hur jag kan fixa det andra som jag beskrev?

Blev inte helt klok på vad du menade så jag tänkte att någon annan kanske förstod, men menar du att disken försvunnit i vänsterdelen av de "fristående" finder-fönster så kan du i finders toppmeny välja "Finder"->"inställningar"->"sidofält" och klicka i det som ska synas där. Men finns det inte som klickbart alternativ där så vet jag inte (fast det borde finnas "skivverktyg" se nedan)

Menar du vad som ska synas på skrivbordet så vet jag att det i "skivverktyg" (program->"verktygsprogram"->"Skivverktyg") finns kontroller för att lägga och ta bort diskar från skrivbordet, men jag har aldrig använt dom och när jag tittar nu är dom utgråade så att dom inte är klickbara, vet inte varför men kanske kommer du längre.

Kanske ska nämna att jag kör en ganska gammal MacOS, 10.6.8, så det kan säkert skilja lite på nyare.
 
Blev inte helt klok på vad du menade så jag tänkte att någon annan kanske förstod, men menar du att disken försvunnit i vänsterdelen av de "fristående" finder-fönster så kan du i finders toppmeny välja "Finder"->"inställningar"->"sidofält" och klicka i det som ska synas där. Men finns det inte som klickbart alternativ där så vet jag inte (fast det borde finnas "skivverktyg" se nedan)

Menar du vad som ska synas på skrivbordet så vet jag att det i "skivverktyg" (program->"verktygsprogram"->"Skivverktyg") finns kontroller för att lägga och ta bort diskar från skrivbordet, men jag har aldrig använt dom och när jag tittar nu är dom utgråade så att dom inte är klickbara, vet inte varför men kanske kommer du längre.

Kanske ska nämna att jag kör en ganska gammal MacOS, 10.6.8, så det kan säkert skilja lite på nyare.

Tackar för hjälpen, fick allt löst det tillslut. Fick göra som du skriver att gå in på Finder>Inställningar och ordna det.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top