Triumph Thruxton-tråden.

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Apropå Vätternrundan:


* Vad behöver man packa med sig? Jag är helt oerfaren rörande allt som är längre än en dagsutflykt med hoj. Det jag kan komma på är lite ombyte, civila kläder för kvällen, tandborste och regnställ; det rör sig ju bara om en natt och dessutom på hotell. :)

Förutom de saker du redan nämner så kan kedjespray vara bra att ha.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min behövde dra runt några varv innan den hostade igång efter att jag bytt insug o avgasprylar, tills jag bytte tändboxen förra veckan. Nu smäller den igång direkt! Kan ju ha o göra med att tändkurvan är anpassad för standardmaskiner?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Förutom de saker du redan nämner så kan kedjespray vara bra att ha.

Å vad ska den vara bra till? Har ni inte redan smort kedjan den här säsongen? :D

@Alikzus
Det räcker nog bra med det du skriver.

Själv har jag nog alltid med lite onödigt mycket men ska prova att skippa tankväskan i år.

EDIT: Det är nog fler som behöver av hojen och röra på sig då och då så det kommer att bli pauser.

Själv har jag ett högerknä som kan börja spöka och då hjälper nog inga pauser.

Alla problem som har med körställning att göra har jag dock inte upplevt något av på sträckan Askerssund-Borensberg. Det mesta är såpass aktiv körning att man slipper domningar och annat elände.
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Kan ju ha o göra med att tändkurvan är anpassad för standardmaskiner?

Inte i mitt fall i alla fall; map:arna från TTP har förändrad tändkurva och till exempel så är varvtalsstoppet flyttat (så nu stämmer rödmarkeringen med mätaren :p). Jag har mailat Mike på TTP om det, men han hade inte hört om några problem tidigare. Han tyckte dock att det var konstigt att jag hade kunnat starta utan "choke" i Sverige. :p
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Å vad ska den vara bra till? Har ni inte redan smort kedjan den här säsongen? :D

/../

Alla problem som har med körställning att göra har jag dock inte upplevt något av på sträckan Askerssund-Borensberg. Det mesta är såpass aktiv körning att man slipper domningar och annat elände.

Jag har inte smörjt kedjan alls i år. :-$ Men jag tar nog och gör det i veckan så slipper jag släpa med mig vaxet. :p

Jag brukar heller inte uppleva problem med körställningen så länge som körningen är aktiv. Några mil på motorväg och liknande är dock inte särskilt roligt, men det brukar jag undvika så mycket som det går. :cool:
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fyller på vad BJN skrev om starter:
När jag hämtade ut min hoj våren 2008 (tidig EFI) så fick jag klara instruktioner från Johans Mc.
- Låt bränslepumpen surra klart och kontrollamporna slockna innan du trycker på startknappen.
- Choken är en ren tomgångshöjare, inget annat. Sade de till mig. Varför finns den då, frågade jag. Svaret jag fick då var att det skulle se gammalt ut, folk vill se en chokeknapp.

Jag har aldrig (7 säsonger) haft något problem att få igång hojen - när jag har följt regel ett ovan. Om jag har slarvat med den så har hojen någon gång varit grinig, men inte mer än så.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Om Vätternrundan:
Håller med tidigare inlägg. Hojkläder efter väder (regn??). Ev. kit med några verktyg?
Samt något enkelt för kvällen. Typ jeans och t-shirt. Jag brukar ta med skor också. Inte skönt att sitta i sommarvärmen (?) och käka middag iförd mc-stövlar...

EDIT: jo, vi pausar när vill/behöver pausa. Det skall ju vara kul för alla, även för den med ömma knän... :)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Fyller på vad BJN skrev om starter:
När jag hämtade ut min hoj våren 2008 (tidig EFI) så fick jag klara instruktioner från Johans Mc.
- Låt bränslepumpen surra klart och kontrollamporna slockna innan du trycker på startknappen.
- Choken är en ren tomgångshöjare, inget annat. Sade de till mig. Varför finns den då, frågade jag. Svaret jag fick då var att det skulle se gammalt ut, folk vill se en chokeknapp.

Jag har aldrig (7 säsonger) haft något problem att få igång hojen - när jag har följt regel ett ovan. Om jag har slarvat så har den någon gång varit grinig, men inte mer än så.

Jag har alltid väntat tidigare, så steg ett är uppenbarligen ingen garanti för problemfri start. Vilka moddar har du på din motor? ifall det nu är det som spelar in.

Så här skriver Forchetto (som oftast verkar påläst) på RAT-forumet angående "choken":
"The Bonnies "choke" is really a manual IACV (Idle air control valve). In more sophisticated EFI systems this valve is motorised and controlled by the ECU to provide a rock-steady idle and compensate for loads being applied and removed from the engine at idle, stuff like torque converters being engaged, air-con, window heaters, etc (in cars).

It consist only of a measured air leak through a passage that bypasses the throttle butterfly and its main purpose on the Bonnie is to provide an accurate amount of initial air for starting and a fast idle for warming up. No connection to the ECU.

You could do without it by operating the throttle with a certain finesse and precision, but that would take far too much explaining to riders and it's not that easy to provide the right amount of starting air with a heavily gloved or cold hand. The real choke is really the oil temperature sensor, it's that component that tells the ECU to enrich the mixture and also advance the ignition timing when it detects a cold engine.

It's also simple and cheap which pleases Triumph no end, but it's certainly not the only EFI bike with such a system."
- http://www.triumphrat.net/twins-talk/414489-trying-to-understand-the-choke-efi-idle-stepper.html

Så, vissa hävdar att det bara är en tomgångshöjare som inte behövs om motorn går på tomgång och andra hävdar att den förändrar lufttillförseln vilket behövs i startögonblicket (jag trycker alltid in den så fort som motorn har startat).

Om vi skall ägna oss lite anekdotisk "bevisning" så har det åtminstone blivit så för mig att den alltid startar på första försöket om jag använder "choken". Att den alltid startar är viktigast för mig till att börja med, jag har sprungit igång tillräckligt många RDs i mina dagar. :p Det vore dock trevligt att veta varför också. :)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag tog lite bilder i onsdag och här några av dem; resten kommer upp på min hemsida sedan. Det vackra låset, som jag inte har hunnit (läs: orkat) lacka glömde jag givetvis att plocka bort. Och ja, jag vet, framblinkersen pekar uppåt. ;)

DSCF2162_mod.jpgDSCF2164.jpgDSCF2180.jpgDSCF2179.jpgDSCF2178.jpgDSCF2170.jpgDSCF2167.jpg
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Sjysst
Ännu en retrogosse som oss andra. Lycka till med hojen
Hasse D

Tack Hasse! Jo det skall bli kanonkul! Skall ut och hämta hojen i morgon! Fick ta och införskaffa matchande skinnställ också - var ut på Lelles i Uppsala och botaniserade. Det fick bli ett Triumphställ i lätt retrostil.
/Bosse
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Ok, många olika tänkbara anledningar verkar finnas till startproblemet med andra ord. Med tanke på att min inte har EFI så får jag köra uteslutningsmetoden och kolla/byta enklare elektronik som batteri, kablar, stift m.m. till att börja med. Om problemet kvarstår blir det en mer utförlig undersökning. Det är ändock skönt att höra att problemet inte verkar helt ovanligt på denna hoj, förgasare som EFI.

Däcken som satt på när jag köpte den var ju tio år så det kanske batteriet också är... :crash
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mer om start av EFI:
Min enda "modd" motormässigt är TOR-dämpare och tillhörande mappning (Triumphs egen).
Jag använder aldrig chokeknappen. Bara startknappen - och ingen gas!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Mer om start av EFI:
Min enda "modd" motormässigt är TOR-dämpare och tillhörande mappning (Triumphs egen).
Jag använder aldrig chokeknappen. Bara startknappen - och ingen gas!

Å efter att kört ca 500 mil ihop med dig så vet jag att den metoden funkar klockrent för dig. Det har ju blivit ett antal stopp/start under de milen och din har ju alltid startat direkt. Det gjorde ju faktiskt Snapphanens hoj också varje gång med din metod så att den metoden inte är helt fel känns ju rätt säkert.

Sen kan det säkert finnas andra bra.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Inga sådana moddar. Bara TOR och mappning.

Jamendåså. :) Då är det förmodligen någon eller några av modifikationerna som gör den svårstartad. För, som sagt, jag använde aldrig "choken" när allt var original (förutom de första veckorna, då jag följde min handlares rekommendation att använda den) och den startade alltid på första försöket; till och med efter sex månaders vinterförvaring i ett kallgarage. :tummenupp Nu kan hon vara svår att starta, utan "choke", såväl kall som varm.
 

moorflax

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Norberg
Hoj
Triumph Bonneville -01, Vespa P200e -80
Får nog lov att hoppa över årets Vätternrunda. :( Hojen står fortfarande i garaget med Thruxtonerichs dämpare och avgas på sidan om. Inte heller de tillbakaflyttade fotpinnarna har kommit på plats. Efter att jobbat färdigt denna vecka ska jag dock ta tag i de sakerna. Ha så trevlig och hoppas vädergudarna är med er!
 

BlueSmoke

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2014
Ort
Karlshamn
Hoj
Thruxton 2012
Hej TT bröder,
"A humble question from a newbie."
Jag kör en Thruxton -12 helt original förutom Arrow 2-1 utan DB-killer.

För en gammal omvänd 2-takts gubbe är det här med mappningar rena djungeln och jag har försökt googla mig till svaret. Har hittat två som jag tror är rätt men vill kolla med bättre vetande.
20497 LCD odometer. E25 fuel. Minimum 91 RON (87 RON/MON) fuel.
20367 LCD odometer and E25 fuel

Ber om ursäkt i förtur om frågan 'ältats' men jag har inte lyckats finna svar.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
BlueSmoke: Vi har INTE E25-bensin i Sverige i dagsläget. De där är, bland annat, för den Brasilianska marknaden har jag för. "LCD odometer" stämmer dock för en 2012:a.

Edit#1: Det borde bli 20508 (Use with Arrow 2-1 system, LCD odometer. Fuel up to E10. Minimum 91 RON (87 RON/MON) fuel) på http://www.tuneecu.com.

Edit#2: Om man bara skall ha en TOR- eller Arrow-map så kan man alltid be en återförsäljare att göra det åt en, med reservation för att de kan tänkas vilja ha betalt för jobbet. :p
 
Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Vätternrundan börjar kännas lite tveksam. Lördagen runt Vättern har ju inte någon lysande prognos för tillfället. Brukar inte banga för regn när det är transportkörning, men vid social myskörning gäller andra kriterier. Dessutom så var jag tvungen att sätta in en krona i truten för någon vecka sedan :gnissla, så en viss ekonomisk aspekt finns också . Avvaktar någon dag, medan jag offrar något till vädergudarna, innan jag eventuellt avbokar.
Jo, brukar också dra ut "choken" när jag startar. Även om den kan gå igång utan så finns en tendens att till att gå lite orent en stund om jag inte gör det.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top