Finns det något butik norr om sthlm som säljer tumskruvar -och muttrar?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Det enda stället jag känner till är sifvert skruv o det är ett helvete att ta sig dit efter arbetstid. Finns det något ställe alls mellan järva krog och märsta?

Spånga Järn i Spånga centrum har också, de brukar ha helgöppet men midsommarhelgen vete fn, de har en hemsida nånstans.....

Men, sist jag köpte så hade de styckpriser och en anings överpriser........

En tumskruv är ett tortyrredskap bestående av två 2-3 dm långa metallplattor vilka i båda ändarna är förenade med skruvtvingar. Plattorna var försedda med små upphöjningar mellan vilka offrets fingrar eller tår placerades. Tumskruvar användes i Europa under medeltiden, och finns omnämnda i Sverige från 1462. Den sades vara en billig och effektiv metod för att framkalla erkännanden.

En tumskruv är ett tortyrredskap bestående av två 2-3 dm långa metallplattor vilka i båda ändarna är förenade med skruvtvingar. Plattorna var försedda med små upphöjningar mellan vilka offrets fingrar eller tår placerades. Tumskruvar användes i Europa under medeltiden, och finns omnämnda i Sverige från 1462. Den sades vara en billig och effektiv metod för att framkalla erkännanden.

Vad var det för gänga på tvingarna då?

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...