Har stött på ett problem jag inte tidigare upplevt och ej heller läst om.
Efter byte av bromsvätska och luftning av bromsarna började bromshandtaget sega sig ut efter att man bromsat. Trodde att det kanske var tillfälligt men problemet kvarstår. Bromsarna funkar dock och beter sig som vanligt. Det som händer är alltså att jag bromsar, bromsarna släpper direkt när jag släpper handtaget men kolven i huvudbromscylindern tar längre tid än vanligt på sig att återgå till normalläget.
Har ett par olika hypoteser:
* Vakuum i vätskebehållaren (svar nej, har öppnat utan bättring)
* Friktion i handtaget (svar nej, det är huvudkolven som segar sig tillbaka)
* Friktion mellan kolven och huvudbromscylindern
Någon som har upplevt samma sak?
Har använt DOT 5.1 bromsvätska och är inte första gången jag byter så torde inte vara bromsvätskans fel. Har använt silikonspray för att smörja rörliga delar på hojen inkl. bromshandtaget, kan det vara så att silikon har trängt in i bromscylindern där silikonoljan har absorberats eller påverkat gummit?
Efter byte av bromsvätska och luftning av bromsarna började bromshandtaget sega sig ut efter att man bromsat. Trodde att det kanske var tillfälligt men problemet kvarstår. Bromsarna funkar dock och beter sig som vanligt. Det som händer är alltså att jag bromsar, bromsarna släpper direkt när jag släpper handtaget men kolven i huvudbromscylindern tar längre tid än vanligt på sig att återgå till normalläget.
Har ett par olika hypoteser:
* Vakuum i vätskebehållaren (svar nej, har öppnat utan bättring)
* Friktion i handtaget (svar nej, det är huvudkolven som segar sig tillbaka)
* Friktion mellan kolven och huvudbromscylindern
Någon som har upplevt samma sak?
Har använt DOT 5.1 bromsvätska och är inte första gången jag byter så torde inte vara bromsvätskans fel. Har använt silikonspray för att smörja rörliga delar på hojen inkl. bromshandtaget, kan det vara så att silikon har trängt in i bromscylindern där silikonoljan har absorberats eller påverkat gummit?