Bromshandtag återvänder långsamt efter broms

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Har stött på ett problem jag inte tidigare upplevt och ej heller läst om.
Efter byte av bromsvätska och luftning av bromsarna började bromshandtaget sega sig ut efter att man bromsat. Trodde att det kanske var tillfälligt men problemet kvarstår. Bromsarna funkar dock och beter sig som vanligt. Det som händer är alltså att jag bromsar, bromsarna släpper direkt när jag släpper handtaget men kolven i huvudbromscylindern tar längre tid än vanligt på sig att återgå till normalläget.

Har ett par olika hypoteser:
* Vakuum i vätskebehållaren (svar nej, har öppnat utan bättring)
* Friktion i handtaget (svar nej, det är huvudkolven som segar sig tillbaka)
* Friktion mellan kolven och huvudbromscylindern

Någon som har upplevt samma sak?
Har använt DOT 5.1 bromsvätska och är inte första gången jag byter så torde inte vara bromsvätskans fel. Har använt silikonspray för att smörja rörliga delar på hojen inkl. bromshandtaget, kan det vara så att silikon har trängt in i bromscylindern där silikonoljan har absorberats eller påverkat gummit?

Nu vet jag inte vad det är för hoj och ja tror inte det spelar någon större roll, men det vanligaste är att du blandat två olika sorters vätskor. Alltså du har en annan sort nu mot för förut och då blir det som gele i behållarna. Just 5.1 är silikon baserad vill jag minnas så där har du nog svaret. Jag skulle prova lufta igenom med en annan sort, typ dot 4 men det brukar stå på locket va det ska vara.

Last edited:
Nu vet jag inte vad det är för hoj och ja tror inte det spelar någon större roll, men det vanligaste är att du blandat två olika sorters vätskor. Alltså du har en annan sort nu mot för förut och då blir det som gele i behållarna. Just 5.1 är silikon baserad vill jag minnas så där har du nog svaret. Jag skulle prova lufta igenom med en annan sort, typ dot 4 men det brukar stå på locket va det ska vara.

Nope Dot 5.1 är glykolbaserad som Dot 4
Dot 5 är däremot silikon

Dot 5.1 är ju blandbar med både Dot 4 och Dot 3

Jag har haft Dot 5.1 vätska i behållaren tidigare sedan 2011 och det har inte varit något problem.
Problemen kom i samband med vätskebyte men har gjort allt som vanligt.
På morgonen efter att motorcykeln har stått en natt verkade problemet igår vara helt borta men det kom sedan tillbaka. Ibland är den segare och ibland snabbare.

Spontant känns det som att någonting är som det inte ska i huvudbromscylindern, frågan är vad och varför. Känns onödigt att göra en renovation om det går att undvika.

Du kan ju ha fått in något skräp i huvudcylindern, och det gör så att det går tungt.
Ja det är ju tyvärr inte omöjligt. Det va dock rent i behållaren och inget smuts åkte ner under tiden som jag bytte vätskan. Kan det vara så att silikonsprayen har trängt in i cylindern och kloggat igen den?
Som jag förstår är silikon inte kompatibelt med DOT 4/5.1 vätska.

Nope Dot 5.1 är glykolbaserad som Dot 4
Dot 5 är däremot silikon

Dot 5.1 är ju blandbar med både Dot 4 och Dot 3

Du har helt rätt. Jag var nog trött då jag skrev inlägget ovan..
Men jag skulle ändå leta felet i den vätska man ersatt den gamla med. När sånt som fungerat plötsligt slutar fungera efter en service åtgärd är det nått jävligt mystiskt på gång ;)

Inte helt ovanligt med oxid eller smuts i lopp eller returkanal. Plocka ner, rengör och smörj med bromscylinderfett.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...