Triumph Daytona T595 turboprojekt

Mycke grejer på en gång...

IMAG0514.jpg
Nu är det så att motorn har lösa cylinderfoder, aluminium med nikasil-beläggning.
Vilket då gör att det inte är helt bra med dubbla packningar. Då tänkte jag att jag tillverkar ett stålschims att ha mellan två packningar, så blir det stabilare.

Men efter lite beräkningar så kom jag fram till att det schimset skulle bli ca. 0,3 mm tjockt. Vilket inte lär tillföra något annat än bekymmer om man placerar ett sånt mellan packningarna. Om jag skulle ha ett schims av en "stabil" tjocklek så skulle det bli så orimligt lågt komp...

Så därför väljer jag att montera två packningar direkt på varandra, med ett speciallim mellan metallytorna på packningarna.

IMAG0576.jpg
Här har jag lagt på båda topplockspackningarna, toppen på tur...

IMAG0577.jpg
Toppen återmonterad och kammarna i den.
Dragit runt motorn och kollat ventilspelen.
Alla spel va ok utom på båda avgasventilerna på trean.
Dom låg på 0,04 mm under min.-måttet, som är 0,15 mm (max 0,20 mm).
Får ta och slipa bort ca 0,06 mm på båda shimsen, då borde jag hamna ungefär mitt i toleransvidden...

IMAG0585.jpg
Tillverkade mig ett "shimsdemonteringsverktyg".
Liknade Triumph's originalverktyg.

IMAG0586.jpg
Verktyget monterat och håller tryckarna nere.
Shimsen demonterade för slipning.
 
Spjällhusen

IMAG0561.jpg
Får jämna till kanterna lite på spjällhusen.
Samt fixa till ett litet dike för att hindra slangarna att ploppa av vid boost...

IMAG0562.jpg
Fina mjuka radier...

IMAG0564.jpg
Jämnat till lite kanter mellan bearbetade- och gjutna ytor.

IMAG0566.jpg
Spjällhusen klara för montering.
 
Balla snubbar slipar ju såklart shimsen själv ja :tummenupp
Herrn råkar inte jobba som verktygsmakare? Anar att det inte bara är att slipa av dom lite med ett sandpapper :)
 
Får ta och slipa bort ca 0,06 mm på båda shimsen, då borde jag hamna ungefär mitt i toleransvidden...

Har för mig att man absolut inte ska slipa något på schims utan byta mot annan storlek. Det kan/ska paja dem med dåliga saker som följd.. Kanske värt att kolla upp?
 
Är dom genomhärdade och inte nitrithärdade ska det väl funka om man slipar och polerar dom helt jämnt..? Intressant detta!
 
Det är inga problem att slipa shimsen, åtminstone inte dom här...
Schimsen sitter mellan tryckaren och kamaxeln. Jag slipar på "undersidan" av shimsen, så ytan som kamnocken gått mot sen tidigare blir kvar.

Jorå, jag jobbar som verktygsmakare!
Är till stor hjälp när man har så många idéer...:rock
Eller så blir det så många idéer som man vill genomföra just för att man har tillgång till en bred maskinpark...:va
 
IMAG0598.jpg
Nu har motorn hittat tillbaka i ramen igen.

IMAG0595.jpg
Originalavgassystemet är monterat.
Håller på att ställa iordning hojen för att besiktiga den.
Sen åker turbon på och tillhörande modifieringar ska färdigställas.

Tror att besiktningsgubben blir lite oimponerad om det sitter en fläkt på när jag kommer dit...

Fast det är klart, nu när bilprovningen har blivit privatiserad så lär det finnas större möjlighet till en lösning på såna problem....

Nu har jag skrivit ikapp till dagens byggstatus. Uppdateringarna blir inte så frekventa framöver som dom varit tidigare.
 
Oljekylarrangemanget klart

IMAG0606.jpg IMAG0607.jpg
Avskärmningar för att styra luftfllödet på rätt väg genom kylaren....

IMAG0608.jpg

Det ser inte helt omöjligt ut att jag kan starta upp hojen nästa helg :banana
Dock bara i besiktningsutförandet då... men ändå!

Är det nån som reg.besiktigat en hoj med turbo?
Har läst nånstans att det är möjligt att göra med hojar av årsmodell t.o.m 1999.
Men att det ska krävas ett intyg som bevisar att det inte är mer effekt än original...
 
IMAG0611.jpg
Bakdelen på väg att bli klar.
Fejk-intagen är öppnade och sträckmetall monterade, så inte måsar och andra småfåglar rasar in i hålen...

IMAG0617.jpg
Sadel och singelkuts monterade för att få en viss "helhetskänsla" på det hela, eller iaf på bakdelen.
Originalljuddämparen inför besiktningen är monterad, vilken torped!
Väger hur mycket som helst!
 
Gillar lösningen med oljekylet och intagen skarpt. Hoppas det funkar och håller! Har du nån temp-mätare på det? Vore rätt nörd-porrigt..:tungan
 
Svar på frågan: Jag har provat att regbesikta min -98 med turbon på samt effektintyg som visade samma effekt som original. Det gick inte!
SFRO besiktning som ombyggt fordon följt av regbesiktning med SFRO-papprena som stöd är rätt väg att gå. Jag besiktade min idag med godkänt resultat :)

Är det nån som reg.besiktigat en hoj med turbo?
Har läst nånstans att det är möjligt att göra med hojar av årsmodell t.o.m 1999.
Men att det ska krävas ett intyg som bevisar att det inte är mer effekt än original...[/QUOTE]
 
Hmm...

En liten bula i vägen har vuxit upp...

Demonterade kopplingen igår för att hitta ett plinkande, klinkande ljud som retade mig när jag drog runt motorn vid kaminställningen.

Fann på baksidan av kopplingskorgen ett gäng spiralfjädrar som har nån ryckutjämnande funktion mellan vevaxeln och växellådan, se bilden nedan.

IMAG0622.jpg

Det är dubbla fjädrar i varje ficka. Den inre av dom har gått av, i flera små bitar.
Det saknades merparten av fjädern i flera av fickorna... STÅNK!

Jaja, bäst att skruva bort oljetråget och se om jag hittar dom frihetssuktande fjädrarna där...

Fann en halv ringbrynja där, hoppas det är alla bitar.
Helt otroligt nog så kan jag inte se några skador på några drev!

IMAG0625.jpg
Oljetrågsfynd...
 
En lösning på kopplingsbekymret...

Har pillat isär kopplingskorgen ytterligare ett steg, slipat av nitarna.
Kommit fram till att det är en progresiv konstruktion på ryckutjämnarkonstruktionen, på det sättet att dom inre fjädrarna är ca 5 mm kortare än dom yttre.
Dom yttre komprimeras först sen kommer dom inre i "ingrepp".

Kopplingsflex.jpg

Då dom yttre fjädrarna fortfarande är hela så tänkte jag att om jag ersätter dom inre fjädrarna med en "stålkuts" som är lika långa som som inre fjädrarna ska vara. På det sättet så finns ju fortfarande en viss ryckutjämnande effekt kvar och sen blir det stumt.

Känns som en bra lösning tycker jag.
 
Jäkla fint bygge:tummenupp Verkar händig med maskinerna :)

En som har delar till din hoj är Roger på Eurospeed, antar du redan känner honom. Han har väll påbörjat ett bygga med lågkomp kolvar osv.

Hoppas du kommer ut på vägarna snart och får känna trycket. Är så jävla gött med turbo!
 
Det där med fjädrarna hade kunnat bli spännande :brinnerup

Väldigt snyggt och proffsigt bygge. Hoppas du kan ladda massor sen :hihi
 
Svar på frågan: Jag har provat att regbesikta min -98 med turbon på samt effektintyg som visade samma effekt som original. Det gick inte!
SFRO besiktning som ombyggt fordon följt av regbesiktning med SFRO-papprena som stöd är rätt väg att gå. Jag besiktade min idag med godkänt resultat :)

har inte sfro som krav att man ska ha modifierat motor, chassi och bromsar för ombyggt fordon? eller applicerar det bara på bilar?
 
Kylsystemet är klart. Bara fyllning kvar...
IMG_20140617_205814.jpg
Trångt blir det. Termostathuset är flyttat nedåt och åt sidan för inloppet i IC:n
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top