Problem med Suzukis återkallade bromspump.

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Som dom flesta Suzuki ägare vet så återkallade Suzuki ett stort antal bromspumpar.
Jag har krånglat sen förra året med Nordbecks mc angående min pump. Min hoj är sido importerad av han och då vill inte KGK hjälpa till eftersom dom inte har tjänat något själva på importen. Ska ju inte spela någon roll kan tyckas, är ju byggde under samma tak. Men vad ska man ta sig till när Nordbecks mc inte vill ta sitt ansvar och KGK vill inte hjälpa till? Har sagt att jag monterar den själv om han bara skickar den. Och även om jag skulle få en skickad hur vet jag att det är en ny ifrån Suzuki och inte en gammal som han har haft liggandes på en hylla?

Är i samma läge. Även jag tacksam för svar. KGK är smidiga av sig.

Problemet är vad jag förstått försämrad bromsverkan. Efter en tid.
Har du det, dålig bromsverkan, byt bromspump på egen hand.
Eller välj sjäv fortsätta åka med dålig bromsverkan.
Kanske kan man få en Brembo att passa.
Eller en pump till Hayabusa.
(Hayabusa har inte det problemet. Enligt KGK på MC-mässan, jag frågade.)
Hoppas ni tjänade så mycket på sidoimporten så det blir pengar över ändå. :tummenupp

Problemet är vad jag förstått försämrad bromsverkan. Efter en tid.
Har du det, dålig bromsverkan, byt bromspump på egen hand.
Eller välj sjäv fortsätta åka med dålig bromsverkan.
Kanske kan man få en Brembo att passa.
Eller en pump till Hayabusa.
(Hayabusa har inte det problemet. Enligt KGK på MC-mässan, jag frågade.)
Hoppas ni tjänade så mycket på sidoimporten så det blir pengar över ändå. :tummenupp

Är ju inte jag som har importerat hojen..

Hade ett problem med Aprilian,svingen skulle bytas, kontaktade återförsäljare om bytet,fick ett hånskratt tillbaka för den är ju sidoimporterad skyll dig själv...mejlade Aprilia i Italien fick svar att svingen ska bytas.ringde återförsäljaren igen och skickade kopia på mejlet i från Aprilia,var såå välkommen sen att få svingen bytt...kanske kan funka lika för er...

Last edited:
Det är i dessa sällsynta fall som det är en fördel med KGK-hojar. Den Ni formellt kan hoppa på är sidoimportören (om denne finns kvar), i andra hand Suzuki Japan (eller vad de nu heter).

Jag skulle nog skriva ett litet enkelt brev på engelska till MD för Suzuki i Japan, med kännedomskopia till importören likväl som KGK Suzuki. Jag tror att själva formen är viktig när saker ska läsas i Japan, se formuleringarna i mitt förslag som ett exempel.

"Att Managing Director
Suzuki Motor Corporation Head Office
Hamamatsu-Nishi, P.O. Box 1
Hamamatsu, Shizuoka 432-8611
Japan

Kort och koncist innehåll:

Dear Sir,

As I am in posession of one of Your exceptional products, a Suzuki GSXR XXXX from the year of 20xx, i must start by saying how pleased I am over this vehicle and also how much pleasure it has given me during my ownership. I also understand how proud You and Your company are by replacing all of the brake master cylinders in Your recall, this makes me even more confident in You as a producer as well as supplier of the best motorcycles in the world.

However, this is a concern of mine as I seems to do something wrong, trying to get the recall done on my bike. The original importer of my bike to Sweden, the company XXXXXXXX doesnt seem to be able to get the needed parts from Your company and the official importer - KGK Suzuki Sweden - arent able or willing to perform the recall actions either. This makes me very sad, unhappy as well as embarrassed as I seems to have misunderstood the information about how I may restore my bike to the condition You want.

Therefor, I would be very happy and pleased if You could take a moment of Your valuable time and enlighten me, to make sure that I understand how I may do better and will be able to restore my vehicle to the intended condition.

I thank You in advance for Your kind attention and I ensure You that I will do my very best to fulfill Your intentions with my vehicle.

Kind Regards

XXXXXXX"

Sätt in Er adress, Er mail och Ert telefonnummer, slicka igen och skicka - kopiorna kan Ni skicka via mail om detta känns bättre.

Alltid borde det väcka någon. Lycka till :)

Last edited:
tjaa det mailet är ju bara kopiera och klistra in i ett mail. Roffe_s skript är ju komplett :) lägg till vin nr också så det inte blir några som helst oklarheter. Det kan ju tänkas att chassinummret inte faller in på den recallen, men då är det ju bra att veta det och bara köra vidare.

Kontakta suzuki europe eftersom problemet är säkerhetsrelaterat. Det är mycket troligt att dom fixar det eftersom dessa fel kan falla under eu produktsäkerhetsdirektiv. I Usa hade dom fixat det omgående.

Tack för svaren, ska nog pussla ihop något till Suzuki i Japan och Europa under helgen.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...