Ljudkraven på Gelleråsen

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Som rubriken lyder så undrar jag. Jag ska köra på åsen den 1 juli jag har ett yoshi system på. Bara slipon. Har db killer i frågan e kommer jag låta för mycket? Jag kör honda cbr600rr 08:a nån mer med samma hoj som vet. Har även orginal systemet som jag sparat som tur efter många turer med folk som vart intresserade av det. Men hade helst sett att jag fick ha kvar mitt yoshi slipon. Va har ni andra med samma hoj för erfarenhet?

Last edited:
Som rubriken lyder så undrar jag. Jag ska köra på åsen den 1 juli jag har ett yoshi system på. Bara slipon. Har db killer i frågan e kommer jag kåta för mycket? Jag kör honda cbr600rr 08:a nån mer med samma hoj som vet. Har även orginal systemet som jag sparat som tur efter många turer med folk som vart intresserade av det. Men hade helst sett att jag fick ha kvar mitt yoshi slipon. Va har ni andra med samma hoj för erfarenhet?

Om du menar Gelleråsen så skall du vara riktigt kåt om du skall komma upp i de 95 dB som gäller där. :tummenupp

För att svara lite mer seriöst så är det svårt att säga även om man har en likadan hoj med ett likadant slip-on. Det beror ju på hur bra packad dämparen är och hur mycket du vrider på rullen. Mitt tips är att plugga i dB-killers och packa med originalsystemet för säkerhets skull. Det är ju riktigt trist att bli svartflaggad för att man låter för mycket...

Om du menar Gelleråsen så skall du vara riktigt kåt om du skall komma upp i de 95 dB som gäller där. :tummenupp

För att svara lite mer seriöst så är det svårt att säga även om man har en likadan hoj med ett likadant slip-on. Det beror ju på hur bra packad dämparen är och hur mycket du vrider på rullen. Mitt tips är att plugga i dB-killers och packa med originalsystemet för säkerhets skull. Det är ju riktigt trist att bli svartflaggad för att man låter för mycket...

såg att jag hade kåtat till de lite o fan jag va snabb o rediger men men:näsblod

kommer absolut packa med original systemet.. va mer ifall nån visste att de va typ tvär kört:va kan man ju lika gärna byta med en gång. Har även hört att vissa hojar inte ens klarar ljudkraven med original system. har kn filter i idag med.. kanske skal byta de med.. hörde talas om något mer öppet filter som va bra men kan inte minnas vad dom hette.

Jag körde där 6-7/6. Jag har yoshi helsystem till min Gixxer 1000 k7. På sista passet gick det undan ordentligt och inte massa folk ivägen (körde steg 2), på sista varvet fick jag varningsflaggan och när jag kommit in i depån kom killen fram och sa " Du låg precis på gränsen, näst sista varvet". Jag hade struntat i db killern och kunde köra 11 pass och 6 varv innan jag bullrade. ( har för mig att vi var 3-4 hojar som blåste förbi hyffsat tätt dessutom) Nu är inte detta nån garanti men det var inte många flaggningar i steg 5 och 6 gruppen trotts att dom ofta kommer flera hojar samtidigt.

Lycka till:tummenupp

Vi var ett gäng som körde under söndagen, och då blev jag bullervarnad med originalpipan monterad på min ZX10R -04. Under fredagen och lördagen var det lugnt. Orsaken var enligt de som mätte ljudet att vinden låg helt fel.

Bara en liten heads-up om att det där med (o)ljud kan vara lite knepigt ibland :)

jag har kört utan db-killer med arrow-system på min hoj på gåsen. höll inte direkt igen, inga problem med ljudet och jag tycker det kan låta lite väl mkt på gatan ibland. så.. det kan ju gå. vinden kan va avgörande

Steg 6 var på gränsen hela tiden på Gåsen i helgen, vilket inte är helt bra.

Jag låg på gränsen med min senast jag var där, med dB-pluggen i Yoshipipan (helsystem), det vreds ur så mycket det gick, men det har aldrig varit ett problem tidigare (och systemet har inte suttit på mer än 500 mil).

Lotteri.

Steg 6 var på gränsen hela tiden på Gåsen i helgen, vilket inte är helt bra.

Det var tur att det var så få 6:or på banan på grund av regnet... :rolleyes:

Grejen i lördags var att vinden låg på från söder och tryckte ljudet mot tornet där ljudmätaren sitter. Alltså registrerades bullret högre och tydligare. Jag kom i en liten, liten grupp vid en passage och då kom bullervarningsflaggan ut. Jag gick in i depå för att fråga om det var jag (R1 -05 med originalsystem) för jag har aldrig fått någon bullerflagga förut, men det var visst hela gruppen och alla på banan generellt.

Det var tur att det var så få 6:or på banan på grund av regnet... :rolleyes:

Grejen i lördags var att vinden låg på från söder och tryckte ljudet mot tornet där ljudmätaren sitter. Alltså registrerades bullret högre och tydligare. Jag kom i en liten, liten grupp vid en passage och då kom bullervarningsflaggan ut. Jag gick in i depå för att fråga om det var jag (R1 -05 med originalsystem) för jag har aldrig fått någon bullerflagga förut, men det var visst hela gruppen och alla på banan generellt.

Jaoh, jag såg den med, på min R6a som inte låter mycket alls. Onödigt att ligga nära gränsen när en vindskiftning kan peta upp en över gränsen. Men man klarar sig antagligen med db-killer.

Det hänger på massor med saker.. ligger du på en låg växel nära varvstoppet så låter du ju mer än om du ligger i samma hastighet men på en högre växel förbi mätningen.. Sen så gör vindriktningen sjukt mkt.. betydligt mer än vad iaf jag trodde innan jag stod där med mätaren själv som funkis...

Och med risk för att grina så kan jag tycka att var och en borde försöka se till att bullra så lite som möjligt, och få hojen tystare även om man råkar ligga 0,1 db under gränsen och alltid "klarar" sig med sitt heta slipon.. Detta för att undvika onödigt gnäll och ännu lägre tvingande db-gränser i framtiden.

Nu är förvisso inte Arlanda Test Track en racingbana.. men där var det 95db från början.. efter några körningar med folk på 94 och några enstaka över 95 så sänkte kommunen gränsen till 90db på helger istället... :huvet

Så försök få hojen så tyst som möjligt är mitt något tråkiga tips.

Jag har en CBR600RR-08 med helsystem Arrow kört enbart db-killer utan problem. några onsdagsträningar och SO/SM för 2 veckor sen utan några problem. polaren kör med en liknade hoj fast leovince helsystem utan att klara ljudkraven. men det ska tilläggas att det var på steg 6 med SMC som han blev svart flagad, alltså av smc egna mätningar!!! :dummer (totalt idioti av smc) och kört original slutburk sen dess.

Sammanfattnings viss så är det omöjligt att veta hur din hoj kommer klara ljudkraven. Jag skulle prövat med db-killer då Mojja inte kommer så med någon egen db mättare vid bankanten utan kör på dom fast mätarna som redan finns och är inställda efter 95db och mäter enligt konsten alla regler :)

Jag har en CBR600RR-08 med helsystem Arrow kört enbart db-killer utan problem. några onsdagsträningar och SO/SM för 2 veckor sen utan några problem. polaren kör med en liknade hoj fast leovince helsystem utan att klara ljudkraven. men det ska tilläggas att det var på steg 6 med SMC som han blev svart flagad, alltså av smc egna mätningar!!! :dummer (totalt idioti av smc) och kört original slutburk sen dess.

Sammanfattnings viss så är det omöjligt att veta hur din hoj kommer klara ljudkraven. Jag skulle prövat med db-killer då Mojja inte kommer så med någon egen db mättare vid bankanten utan kör på dom fast mätarna som redan finns och är inställda efter 95db och mäter enligt konsten alla regler :)

Har inga planer på o köra utan db killer. Jag har bara kört utomlands i år o där har den inte behövts. Frågan va som jag sa tidigare om de kommer va tvär kört. Jag har nog kört mitt slipon ca 7-800 mil nu. Men kommer ta med mig mitt orginal slipon för säkerhets skull. Vet att de är en svår fråga då de beror helt o hållet på skick på slipon mm.. Men ville endå kolla ifall de fanns nån med samma System som har problem med ljuden då e de ju inte ens värt o försöka utan bättre o slänga på orginal.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back