Monstertråden

Vilket Monster gillar du mest?


  • Antal röstningar
    0

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Jag gillar dubbeldämparen och tyvärr har inte Arrow det.
Det där med hypertrick, förklara det för mig. Jag är helt ny på Ducati och är inte riktigt med på vad det innebär och vad man missar om man inte gör det.

Vad jag har förstått så ändrar de i originalboxen, ECU:n(?), Och den har gjort att min hoj går mycket jämnare på låga varv, och fått ett ännu bättre vrid i mellanregistret.

Här är ett "bänkpapper" på en 1100:a http://www.italiabikecenter.com/sites/default/files/field/image/hypertrick.png

Var det färdiga mappar eller fick du bänka?
Kör du med eller utan lambda-reglering?
Mappade du om originalboxen?
Kan du på nåt enkelt sätt växla tillbaka till original mappar?

Hörde nåt om att man moddar (sågar sönder) luftboxen och har dubbla luftfilter så den andas bättre. Är det den modden du har?

Märker du nån skillnad med Hypertrick mappen?

Ang lamdban vet jag inte, men kat:en är väck iaf, och sliponsen blir inte alls lika varma som originalburkarna med inbyggda kat:en.

Jag kan inte byta tillbaka till originalmapp med nån enkel knapptryckning, har inte försökt iofs för det skulle jag absolut inte vilja :fakta
Men IBC kan ju säkert göra det eller att man köper en beggad original-box på ebay om man nu skulle vilja kunna byta..


Jag har inte sågat nånting, de bytte bara luftfilter till ett öppnare (och oljefilter).

Jag upplever absolut skillnad, speciellt i vridet och pållarna i mellanregistret!!:rock REKOMMENDERAS STARKT
 
Last edited:

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ducati Monster 1100
Vad jag har förstått så ändrar de i originalboxen, ECU:n(?), Och den har gjort att min hoj går mycket jämnare på låga varv, och fått ett ännu bättre vrid i mellanregistret.

Här är ett "bänkpapper" på en 1100:a http://www.italiabikecenter.com/sites/default/files/field/image/hypertrick.png



Ang lamdban vet jag inte, men kat:en är väck iaf, och sliponsen blir inte alls lika varma som originalburkarna med inbyggda kat:en.

Jag kan inte byta tillbaka till originalmapp med nån enkel knapptryckning, har inte försökt iofs för det skulle jag absolut inte vilja :fakta
Men IBC kan ju säkert göra det eller att man köper en beggad original-box på ebay om man nu skulle vilja kunna byta..


Jag har inte sågat nånting, de bytte bara luftfilter till ett öppnare (och oljefilter).

Jag upplever absolut skillnad, speciellt i vridet!!:rock REKOMENDERAS STARKT

2900 kr + frakt tar IBC för att lägga ner mappen. Rena rånet!! Då blir ju totalpriset nästan det samma som ett Termignoni från ebay...
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Alla gör som de vill såklart, jag ville ha hypertrick istället för DP race-ecu, pga allt bra jag hört om den. Att det blev några tusingar billigare och jag slapp skruva själv, förutom arrow-piporna, var bara en bonus.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
2900 kr + frakt tar IBC för att lägga ner mappen. Rena rånet!! Då blir ju totalpriset nästan det samma som ett Termignoni från ebay...

På riktigt? Fyndläge. Relatera det till en PowerCommander så tycker jag att det är relativt prisvärt. Jag har betalat 7000kr för 3-4h mappning av bil i bromsbänk tidigare.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
2900 kr + frakt tar IBC för att lägga ner mappen. Rena rånet!! Då blir ju totalpriset nästan det samma som ett Termignoni från ebay...
Det var ett jävla gnäll över vad saker och ting kostar! Jag är förvånad att du öht har köpt en Ducce, om du hade köpt en Honda hade du kommit billigare undan..
 

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ducati Monster 1100
Det var ett jävla gnäll över vad saker och ting kostar! Jag är förvånad att du öht har köpt en Ducce, om du hade köpt en Honda hade du kommit billigare undan..

Vilken trevlig kille som blandar sig i!! Trevligt att lära känna dig också, verkligen.
Om du inte har vettigare saker för dig så kan du i alla fall hålla käften och låt andra människor ha sin egen uppfattning.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Vilken trevlig kille som blandar sig i!! Trevligt att lära känna dig också, verkligen.
Om du inte har vettigare saker för dig så kan du i alla fall hålla käften och låt andra människor ha sin egen uppfattning.
Blandar sig i? Vilken observationsförmåga du besitter. Jag har svarat på dina frågor tidigare i tråden men du fortsätter att ställa samma frågor om igen. Sedan klagar du hur dyrt allt är. Har du någon aning om vad det kostar att ta fram en mappning?
Sedan blir det ytterst märkligt att du menar att du ska få utrycka din uppfattning men inte jag på ett offentligt forum!
Köper man en Ducati så gör man det för upplevelsens skull och inte för att spara pengar, då finns det andra alternativ. Det är min åsikt.
 

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ducati Monster 1100
Blandar sig i? Vilken observationsförmåga du besitter. Jag har svarat på dina frågor tidigare i tråden men du fortsätter att ställa samma frågor om igen. Sedan klagar du hur dyrt allt är. Har du någon aning om vad det kostar att ta fram en mappning?
Sedan blir det ytterst märkligt att du menar att du ska få utrycka din uppfattning men inte jag på ett offentligt forum!
Köper man en Ducati så gör man det för upplevelsens skull och inte för att spara pengar, då finns det andra alternativ. Det är min åsikt.

Vi lägger ner den här diskussion, det sprider bara dålig stämning här på forumet. Men ett sakligt svar på din fråga ovan om mappning. Ja, jag har ganska bra koll på vad det kostar att ta fram mappar och hur de återanvänds till andra kunder utan att man göra annat än att flytta en fil från en enhet till en annan. Det är därför jag reagerade på priset.
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
Någon som äger eller har testat nya monster 1200 som vågar ge sig på en liten recension ?? :)

Mycket muskler. den är ju tyngre än 1100 men rör sig förvånadsvärt smidigt i kurvorna.
Håller på att köra in min, så ska bli intressant att dra den igenom hela registret.:tummenupp
 

Ripley

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2012 monster 796
Mycket muskler. den är ju tyngre än 1100 men rör sig förvånadsvärt smidigt i kurvorna.
Håller på att köra in min, så ska bli intressant att dra den igenom hela registret.:tummenupp

har fått uppfattningen att det är mycket muskler då man sett klipp från youtube. så mycket ligger väl ända inte torrvikten på va ? usch låter roligt för dig nu :)
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
har fått uppfattningen att det är mycket muskler då man sett klipp från youtube. så mycket ligger väl ända inte torrvikten på va ? usch låter roligt för dig nu :)

Tror torrvikten ligger på 182-185 nånting (torrvikt)... och 145 hk..
Drog faktiskt igenom de sista milen idag så ska beställa tid för servicen nu imorgon.:banana

Har för mig Biscaya har en 1200 s som man kan testa om man har lust.:tummenupp
 

Ripley

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2012 monster 796
Tror torrvikten ligger på 182-185 nånting (torrvikt)... och 145 hk..
Drog faktiskt igenom de sista milen idag så ska beställa tid för servicen nu imorgon.:banana

Har för mig Biscaya har en 1200 s som man kan testa om man har lust.:tummenupp

Ok. Har typ 85 mil ner till biscaya :p men ska testköra den i helgen :)
 

mudroom

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Lerum
Hoj
Ducati Monster 1100
Någon som kan det här med avgasservo och o2 eliminator??

Jag har en 1100 EVO och väntar hem ett slip om vilken dag som helst:)
Nu funderar jag på om man borde köpa avgasservo eliminator (eller vad det nu heter), koppla bort avgasservon och sätta dit o2 eliminator. Någon som vet vad det gör för skillnad (bortsett från lite vikt)? Går den jämnare, gör det någon skillnad i effekt, låter den mer mm mm om man skulle göra detta?
 

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
Någon som kan det här med avgasservo och o2 eliminator??

Jag har en 1100 EVO och väntar hem ett slip om vilken dag som helst:)
Nu funderar jag på om man borde köpa avgasservo eliminator (eller vad det nu heter), koppla bort avgasservon och sätta dit o2 eliminator. Någon som vet vad det gör för skillnad (bortsett från lite vikt)? Går den jämnare, gör det någon skillnad i effekt, låter den mer mm mm om man skulle göra detta?

jag har o2 eliminator på min sport classic.
Den går mycket jämnare men jag drog den i bänk samtidigt och satte dit power commander.
Så hur mycket enbart o2 eliminator gör vet jag inte..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Skickade upp min box till IBC för omprogrammering (Hypertrick). Fick tillbaka den på 3dagar + ett MWR Power Up filter som oxå rekommenderades i kombination med sportfiltret som kommer med Termignoni dämparna.

MWR kräver modifiering av luftburken men det är en enkel operation och det andas bättre....

Hela installationen tog under 1,5h inklusive byte från original ljudisar till termignoni men jag var effektiv. Skall man prata en stund med varje skruv och man har lätt till ångesten så kan det lätt gå en halv dag för en sån här uppdatering.


Värsta momentet var att sätta stämjärnet i luftburken för att få bort lite plast sen lödkolv för att ta upp hålen och det är en bra idé att använda lödkolven om man vill undvika polyeten-spån i insugsventilerna, kan vara läge att ventilera bra och inte andas in röken bara....

Filtret var föroljat och levererades med självgängade skruvar som dras fast i plasten. Då filtret skall av minst en gång/år för tvättning och inoljning så drog jag skruvarna mycket försiktigt. Lite tveksam till hur många gånger man kan montera av filtret och fortfarande ha gängor kvar i plasten?


Lambdasonderna är bortmappade. Körbarheten från 3-3,5k rpm är obeskrivligt mycket bättre. Funkar bra att puttra på 2500rpm och vrida på mjukt utan att den börjar skaka och protestera. Mycket jämnare gång vid landsvägslufs och jämnare tomgång. Också mycket mjukare när man går på gas efter motorbroms där jag tidigare upplevde den som lite ryckig. Effektökningen på topp märker jag inte men jag betvivlar inte att den finns där, troligtvis beror det på att det är så mycker mer effekt på låga varv, momentet i mellanregistret är påtagligt bättre och hojen är kvickare men samtidigt mer lättkörd.


Skall leta upp pluggar till lambdorna och ta bort dom. Antar att dessa funkar men skulle bara behöva pluggen. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...reglering-ovrigt/Svetsmutter-med-plugg-79920/

image.jpg
 

Lassesthlm

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Vällingby
Hoj
Aprilia Tuono-14, Monster 1100 EVO, BMW F800R CF, Yamaha TT600, KTM 525 stulen, BMW 1150R Rockster, XT-500, Suzuki GS-1000, Honda 750, Honda 125.
Jag har GPR pipor och är supernöjd med dom :banana
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Hypertrickmappen: ja det är bara IBC.

FYI

Det finns andra som kan mappa orginal sprutet oxå ,
oavsett modell ...
När det gäller tilläggsboxar typ påwercomander lr andra så kan inte dom styra t ex en Panigale så bra , då den typen av orginalboxar innehåller olika bränsle/tändmappar/TPSutväxling beroende på växel.
Då är en om proggning av orginalboxen enda vägen, Och det är långt ifrån alla firmor som klarar att uföra detta.

Personligen anser jag att ska man lägga penger på detta så är upp på bänken och mappa där , att skicka en box och få den "mappad" remote kanske blir bättre än orginal (som alltid är snålmappade på låg och mellan) men eftersom ALLA har sin hojar med olika avgasystem DBkillers, luftfilter ,olika spjällhus osv så BÖR man ställ moppen på bänken och få den mappad på rätt premisser
Bara ett inlägg i debatten..
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
FYI

Det finns andra som kan mappa orginal sprutet oxå ,
oavsett modell ...
När det gäller tilläggsboxar typ påwercomander lr andra så kan inte dom styra t ex en Panigale så bra , då den typen av orginalboxar innehåller olika bränsle/tändmappar/TPSutväxling beroende på växel.
Då är en om proggning av orginalboxen enda vägen, Och det är långt ifrån alla firmor som klarar att uföra detta.

Personligen anser jag att ska man lägga penger på detta så är upp på bänken och mappa där , att skicka en box och få den "mappad" remote kanske blir bättre än orginal (som alltid är snålmappade på låg och mellan) men eftersom ALLA har sin hojar med olika avgasystem DBkillers, luftfilter ,olika spjällhus osv så BÖR man ställ moppen på bänken och få den mappad på rätt premisser
Bara ett inlägg i debatten..
Håller fullständigt med.
Men mitt svar tidigare var vilken firma som utförde just " Hypertrickmappen".
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
För den som är intresserad...
'Själv har jag en S4 (gammal 02:a) med en "RapidBike" box efter min Ducce HP box ( som inte var snäll på låga varv) och den har fixat vrid på låg och mellan med 30% ifrån "orginal" samt 4 hp på topp ,Men Jag skall precix operera bort Rapidbiken-boxen till förmån av en anpassad orginal( Ducce-Hp boxen) just för att slippa möjliga felkällor
Men här pratar vi en orginal box med 1 tänkurva och 1 bränlse mapp för alla växlar samt Wire till spjällen..

Ju mindre delar som finns, desto mindre som kan krångla = KISS Principen

Att lägga till en "piggyback" box på moderna hojar med mappar för "fly by wire", separata kurvor per växel , både för tändning och bränsle . är bortkastade pengar
Då kan man lika gärna sätta dit en "hel" insprutning typ mega/miqro squirt ,Autronic lr dylikt och få det optimalt.
Alternativet är ju givetvis att mappa om orginalet efter behag...

KISS = Keep It Simple Stupid
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top