Motionärsklass i roadracing!

Van Heden

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Huddinge
Hoj
BMW S1000RR, BMW GS
Hang-up på 48 hk eller?:va Nu verkar ju inte underlaget för en sådan serie finnas. För dem är ju välkomna dem med. Uppenbarligen är det ju folk på RR hojar som vill tävla, och gjorde det i Söndags oxå. Sjukt kul va det oxå. Men CB_tobbe, kom du med, med 48 eller 148 hk eller vad du vill. Vi har skit skoj jag lovar. Är du duktig spelar ju med all tydlighet inte kraften i hojen någon större roll. Se på Hubner. Lovar att den gossen kommer varva mig när det blir fler än 8 varv per race. Lovar att jag ska ha skoj ändå. Kom nu!!:tummenupp
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Hörru CB_tobbe, är det nåt jag missat - har du varit aktiv inom Svemo och kommit med en massa förslag om hur vi ska kunna förbättra RR i Sverige, förslag som har blivit nedröstade, eller vad handlar det om?

Efter första Speedster Cup-racet i helgen som gick har jag kollat i den här tråden, dels för att få veta hur folk uppfattade klassen, och dels för att få veta resultaten. Detta för att jag själv vill prova på RR i Speedster Cup. Samtliga som var där verkar ha haft kul, och många av de problem som det spekulerats om verkar inte ha blivit några problem.

En av få som dissar klassen är du, och du var inte på plats.

Mitt förslag till dig är att börja arbeta aktivt inom SVEMO för att påverka RR i den riktning du tycker är önskvärd.
 

MFR

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Knivsta
Hoj
STRS 765
Jag menar reglementet för Er-6 cupen! Helt orginal Eller är det ok med Öhlins fjädrar i gaffeln mm mm!

Håller nog med cb tobbe om att 48 hästars cup vore att föredra! Har kört rookie 600 07-08 stor debutant 82
och erf 12
Önskar bara att det fanns en enklare klass! enhetsklass helt enkelt… borde bjuda på tajtare race!!!
Mvh Mats
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tror det hade varit bättre att basera klassen på ett tekniskt krav t.ex max 48 hk och 1 - 2 cyndrar. Då kan fler hojar bli aktuella inkl en strypt er 6. Eftersom 48 hk hojen finns i över 30 länder är det sannolkt att klassen överlever länge. Er 6 har funnits sedan 2006 och kanske ersätts av en er 7 ??

Men nu Är det ju en er6-cup som körs i speedster cup där du får ställa upp med vilken 48hk hoj du vill och racea med de andra så vad är problemet? :) Ännu en klass för 8-10 intresserade är Inte vad rr-sverige behöver när det står banåkare som vill testa på det dom har på ett avslappnat sätt, det är antingen detta eller titta på när de kör någon annanstans. Är det kanske det du vill? Driver du konkurrerande verksamhet? ;)
 

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
Har du licens?? Har du race kittad hoj?? Det är dom grejorna som skall vara fixade innan du kan ställa upp på ett svemo arrangemang. Det blir en ganska lång startsträcka som bör planaeras tidigt på säsongen.

Går du däremot tlil ''rejsputte ab'' då räcker det med några najningar för att ställa upp på deras enkla race..

Med den inställningen kommer du inte långt i livet. Vill man tävla på riktigt och inte harva runt på bandagar är det väl bara att göra det. Visst du behöver ta licens, två tusenlappar och en dag på banan, inte direkt det största hindret jag hört någon komma över. Race kittad hoj? Så jäkla mycket är det inte man behöver göra för att följa reglementet, en helg i garaget och några tusenlappar så är hojen godkänd.

Sluta grina på nätet, bygg om hojen, ta licens och ut och kör. Det är inte svårare än så och med Speedster Cup behöver du inte ens vara snabb för att ha kul..

-Johan (#131 i Rookie 1000)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har inget agg mot ''rejsputte ab'' . Men det har medfört att vanliga motorklubbar i sydsverige nästan har upphört med mc träningar och rr tävlingar. Det urholkar värdet av en dyr rr licens eftersom dess försäkringsskydd inte gäller utanför svemoarr.

Sett till vad allt annat med RR kostar är ju licensen inte så värst dyr. :va
Om du tycker det är illa att det arrangeras dåligt med träningar/tävlingar, har du hört dig för med klubbarna som kör på banan om varför det är så, och vad du själv kan göra för att förbättra läget?
IStället för att när någon uttalar ett intresse för att börja köra RR säga att det är mycket lättare att köra för valfri "rejsputte ab"? Det lär nämligen inte alls hjälpa läget.
 

jesperhubner

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2012
Ort
Vikbolandet
Hoj
Honda cbr 500 -2013
som svar på frågan ang båten på er6an:

Vi löste det så sent som dagen innan racet på Gelleråsen och det med hjälp av en urkapad del från en bensindunk plast 20l och några popnit. Detta är dock bara en tillfällig lösning då Grevensmcdelar tyvärr hade fått hem fel underkåpor som var beställda. Vad jag har förstått det som så har Kawasaki beställt ett antal omgångar hela underkåpor av någon slags form till er6orna som grevens mcdelar skall leverera! men plastdunk och lite popnit vart godkänt genom besiktningen utan klagomål :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Sett till vad allt annat med RR kostar är ju licensen inte så värst dyr. :va
Om du tycker det är illa att det arrangeras dåligt med träningar/tävlingar, har du hört dig för med klubbarna som kör på banan om varför det är så, och vad du själv kan göra för att förbättra läget?
IStället för att när någon uttalar ett intresse för att börja köra RR säga att det är mycket lättare att köra för valfri "rejsputte ab"? Det lär nämligen inte alls hjälpa läget.
Det ser helt annorlunda ut i sydsverige jämfört mellansverige. Linköpning ägs av en mc klubb. Gelleråsen har en mc entuast i ledningen. Bäde Anderstorp och knutstorp har privata ägare och kan med lätthet hyra ut till utländska företag (danska). I båda fallen måste klubben hyra banan och måste då kunna fylla banan för att det skall gå ihop.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det ser helt annorlunda ut i sydsverige jämfört mellansverige. Linköpning ägs av en mc klubb. Gelleråsen har en mc entuast i ledningen. Bäde Anderstorp och knutstorp har privata ägare och kan med lätthet hyra ut till utländska företag (danska). I båda fallen måste klubben hyra banan och måste då kunna fylla banan för att det skall gå ihop.

Ja? Jag bodde i Karlskrona tidigare, där kan vi snacka banmässigt armod.
SMCs initiativ med SMC Sport verkar vara en av de bästa sakerna som hänt för att få in mer förare i RR det senaste årtiondet, du kanske kan engagera dig i SMC och se till att det körs kurser i SMCs regi på de båda banorna, så finns det en naturlig väg från total nybörjare på hoj hela vägen till licensträningar. Plus att SMC brukar ha rätt lätt att fylla dagarna.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja? Jag bodde i Karlskrona tidigare, där kan vi snacka banmässigt armod.
SMCs initiativ med SMC Sport verkar vara en av de bästa sakerna som hänt för att få in mer förare i RR det senaste årtiondet, du kanske kan engagera dig i SMC och se till att det körs kurser i SMCs regi på de båda banorna, så finns det en naturlig väg från total nybörjare på hoj hela vägen till licensträningar. Plus att SMC brukar ha rätt lätt att fylla dagarna.
Tyvärr tror jag inte smc vill detta eftersom det inte verkar vara deras huvuduppdrag.
Det som skulle behövas är en organisation typp stcc som ''tar över'' rr sm och arrangerar på alla tillgängliga banor I den orginisationen ingår flertalet rr klubbar, smc sport, större bandagsarr. m.fl. Den organisationen får en betydligt större tyngd gentemot banägare. Problemet är att många gamla motorklubbar är kombinerade bil och mc klubbar. I dom klubbarna drar bilverksamheten in dom ''stora'' pengarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tyvärr tror jag inte smc vill detta eftersom det inte verkar vara deras huvuduppdrag.
Det som skulle behövas är en organisation typp stcc som ''tar över'' rr sm och arrangerar på alla tillgängliga banor I den orginisationen ingår flertalet rr klubbar, smc sport, större bandagsarr. m.fl. Den organisationen får en betydligt större tyngd gentemot banägare. Problemet är att många gamla motorklubbar är kombinerade bil och mc klubbar. I dom klubbarna drar bilverksamheten in dom ''stora'' pengarna.

Inte vill? SMC Sport har ju börjat ladda upp och skaffa egna funkisar för att kunna anordna egna race even (som jag förstod det iaf)?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Inte vill? SMC Sport har ju börjat ladda upp och skaffa egna funkisar för att kunna anordna egna race even (som jag förstod det iaf)?

Precis! Inte blanda ihop SMC och SMC Sport!

Utmaningen blir att locka fler från steg 6 till racing och där tror jag Speedster Cup är nyckeln.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis! Inte blanda ihop SMC och SMC Sport!

Utmaningen blir att locka fler från steg 6 till racing och där tror jag Speedster Cup är nyckeln.

Ja, bara de som körde race den 1:a tjatar sig blåa om hur kul det var så kommer nog fler att dyka upp framgent. :hihi
Jag ska köra race i år har jag bestämt, tänkte se hur fort det går på gåsen nu i helgen och se om jag inte kan bestämma mig för om det blir R600 eller Speedster. :hihi
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag var en av oss som tävlade i speedster i söndags. Det var min första tävling och 7e gången jag överhuvud taget kör på bana med hoj.
Jävlar va kul det var! Efter en träning som gick skitdåligt lyckades jag få till nerverna inför kvalet. Bättrade mitt personbästa med nästan 4 sekunder. Slutade på en 12e plats i race 2 med en bästa varvtid på 1,21. Är sjukt nöjd med det! :banana
Dessutom fick jag uppleva den fina stämningen i depån, allt trevligt folk, hjälpsamma funktionärer som trots att de fått ett väldigt tråkigt besked, ändå höll upp humöret för att vi skulle få en bra dag!! Tack till er alla!

Varvtidsmässigt så kunde man dela in vårt startfält i typ 3 delar;
3-4 förare körde riktigt fort, sen var det ett mellanfält av förare som fajtades kring typ 1,15-1,19-tider, och sen var det vi långsammare som fajtades kring 1,21-1,23-tider.
Jag var en av de som blev varvad av Hubner och Lavi. Trots stor hastighetsskillnad i kurvorna kändes det varken läskigt eller farligt. Dessutom var det kul att på nära håll få se hur jävla fort det går att köra... :tungan

Att få för sig att begränsa effekten i speedster till typ 50hk tror jag bara kommer få ännu färre att börja köra RR. Det som fick mig att börja tävla var att jag kunde ta min vanliga banhoj, en billig gixxer750, och börja tävla med den. För oss långsamma handlar det inte om materialet vi kör på, begränsningen ligger hos oss själva. Därför känns det bra med väldigt fria regler som gör att man kan köra med typ vilken hoj som helst. Man ska inte känna att man behöver byta ut den man redan har.
Förra året hade jag inte en tanke alls på att tävla 2014, utan det var enkelheten att anmäla sig till speedster som fick mig att testa...och jag kommer definitivt ställa upp i fler lopp!

Mvh
Johan, #21 :hej

Bara mina tankar om det hela.
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Tyvärr tror jag inte smc vill detta eftersom det inte verkar vara deras huvuduppdrag.
Det som skulle behövas är en organisation typp stcc som ''tar över'' rr sm och arrangerar på alla tillgängliga banor I den orginisationen ingår flertalet rr klubbar, smc sport, större bandagsarr. m.fl. Den organisationen får en betydligt större tyngd gentemot banägare. Problemet är att många gamla motorklubbar är kombinerade bil och mc klubbar. I dom klubbarna drar bilverksamheten in dom ''stora'' pengarna.

Men det var då fan vilken våt filt du är... Dina senaste 20-30 inlägg är ju så jädra negativa att man blir lite magsur...

Kan vi inte vara LITE lyckliga åt att t.ex. Rookie 1000 hade ett uppsving på 145% FLER deltagare än SO-premiären förra året? (27(!) istf. 11)

Vi fattar att du är cynisk utifrån ett södra-sverige-perspektiv (eller det är det jag utrönt av dina inlägg i alla fall), att det inte arrangeras några race på Knutstorp och Anderstorp. Men är det Svemos fel? Eller bandagsarrangörernas fel? Eller danskarnas fel? Du verkar ju inte ens konsekvent på den punkten, förutom att allt är åt helvete...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag anser fortfarande att rookie 600 respektive 1000 är rätt klass för nybörjare på supersporthojar. Det som måste funka bättre är uppklassningen till sst 600 respektive Superbike. Då kommer farten att minska i rookie.

I dagsläget går det inte att komma på en 48 hk a2 hoj och få någon framgång i sportercup. Den typen av hoj kommer att vara ett komplement till större hojar för att kostnaderna nere för deltagarna.

Ett fullt möjligt senario är att staten ''uppmanar, kräver '' att motorsporten skall minska sin energiförbrukning per gren med xx procent för att nå miljömålet. Då måste man komplettera med mindre energikrävande klasser. Det är redan ett krav för europas biltillverkare.
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top