Låg oljenivå och svart olja

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Köpte hojen begagnad på AVA i september.
Den servas innan leverans och jag fick stämpel i boken.
Hann med att köra ett par veckor i höst och har kört kanske 3-4 veckor nu.

Slog ett öga på oljefönstret och blev lite oroad.
Motorn var varmkörd ca: 100 grader när bilden togs.
Mc:n höll jag upprätt när bilden togs.

Ska den dricka så mycket och ska den vara så mörk? :confused:
De små bubblorna? Ska det va så?

https://www.dropbox.com/s/b2w3mnh6s91p1iv/2014-05-16 08.30.37.jpg

Tacksam för alla svar! :)
 
Hur länge väntade du efter att du slagit av motorn innan du tog bilden?

Bubblorna är fullt normalt när motorn har varit igång.

Vänta några minuter så att oljan får rinna ned i motorn, sen kollar du nivån igen.
 
Ja den är nu lite lägre ändå...
Syns knappt i nederkant.
 
"Fort och fel", gammalt verkstadsuttryck =) Nä men det kan ju vara så att verkstaden får in en hoj som stått en tid, kanske en hel vinter med gammal olja, av säljaren med önskan om att klämma in den för den ska levereras. Tror du verkstaden tar sig tid att varmköra motorn där den står inklämd bland dom andra innan oljebytet?

Bara spekulationer med det faktum att du anser oljan svart.

Vad säger Sveriges minst lästa bok - instruktionsboken - om kontroll av oljenivå/vinkel/oljefönster och har den ingen oljesticka på locket? Vidare bör man veta om oljenivån ska kontrolleras på ev. sticka med locket nedskruvat eller enbart vilande på gängorna.
 
Jag försöker inte avgöra om verkstan har gjort fel eller inte.
Vill bara att hojen ska må bra.

Jag dubbelkollade faktiskt i manualen och där står att man ska varmköra den och sedan kontrollera i fönstret med mc:n i plant läge medan man håller den upprätt.

Tycker ni inte att den ser mörk ut i färgen?
Har som ni märker inte dunderkoll på det mekaniska därför frågar jag här :)

Frågan är väl om jag ska ge mig på ett oljebyte eller om jag bara ska toppa upp den?
 
Tycker ni inte att den ser mörk ut i färgen?
Har som ni märker inte dunderkoll på det mekaniska därför frågar jag här :)

Sådär tycker jag att oljan brukar bli nästan direkt, mörk alltså. Fyll på till lagom nivå och kör skulle jag säga.
 
Säger som pacman, oljan blir svart efter några körningar, den färgen på den säger inget om när den byttes.
Är du orolig, byt en extra gång själv nu och kolla efter spåner o dyl i oljan...
 
Oljan har löst en av alla sina uppgifter, att göra rent och hålla föroreningarna lösta i oljan. Är du det minsta orolig kan det vara smart att göra ett extra olje- och filterbyte nu.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top