Suzuki DR650R -93 rasslar från motorn, drar olja

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Har nyligen bytt till mig en enstånka på 650cc som gått runt 4100 mil. Har dock märkt att den tycks dra lite olja, åtminstone när jag kört en sträcka på ca 10 mil mellan 80 och 120 blås. Det rasslar även från motorn.
Här är en video på hur det låter:

Det jag undrar: Är det normalt att det rasslar så där från en stånka? Och är det normalt att den kan dra lite olja? Om inte, vad kan behövas bytas, kolv kanske? Eller ventilsäten/styrningar? Hoppas någon motorkunnig kan hjälpa till med lite tips.

Mvh
 
Gissningsvis dax för ett kolvbyte vid de milen, var det iaf på min.

Är väl vipporna som brukar gå ner sig på den motorn också om jag inte minns fel ?

Glöm inte kolla balanskedjan på den där, är bakom ena sidokåpan på motorn. Kolla manualen, är inte svårt, men lätt o missa vid service, o kan bli dyrt om det slarvas. Tror det ska öppnas vid var ventilkoll eller något sådant.

Har svårt o tänka mig att den motorn var helt tyst ens som ny, men omöjligt att avgöra via ett youtube klipp hur illa det är egentligen.

Går den jämt ?
 
Gissningsvis dax för ett kolvbyte vid de milen, var det iaf på min.

Är väl vipporna som brukar gå ner sig på den motorn också om jag inte minns fel ?

Glöm inte kolla balanskedjan på den där, är bakom ena sidokåpan på motorn. Kolla manualen, är inte svårt, men lätt o missa vid service, o kan bli dyrt om det slarvas. Tror det ska öppnas vid var ventilkoll eller något sådant.

Har svårt o tänka mig att den motorn var helt tyst ens som ny, men omöjligt att avgöra via ett youtube klipp hur illa det är egentligen.

Går den jämt ?
Ok då kanske man bör kolla upp kolven och se hur det ser ut. Vet du något ställe i EU där man kan få tag på en kolv till den hojen?

Hur åtgärdar man vipporna? Fel vid ventilerna borde ju förklara oljeförbrukningen, men det är inte så illa att det ryker än åtminstone.

Balanskedjan ska kollas upp. Har hört att den kan skramla en del om den inte är inställd ordentligt. Behöver man oroa sig för kamkedjan också tro?

Jo luftkylda hojar skramlar ju mer men tycker den låter lite mer än vad det borde. Just nu är hojen inte rätt inställd i och med snål inställning från fabrik + slipon, men annars är det bra drag i motorn. Går upp på bakhjulet på 1ans växel med gas-släpp-gas.
Tack för snabbt svar!:tummenupp
 
Jag skulle tro att det är dags att justera balansaxelkedjan om det inte är gjort.
 
Manual finnes till moppen om du googlar lite kreativt, står det mesta där.

Vippor blir väl bara o byta.

Ventiler kan dra olja ja, men vad händer om det skjuter olja vid sidan om kolven ?

Den borde resa sig enbart med gaspådrag i ettan, utan problem.

Går den magert går den väl varmt, dvs ökat slitage på kolv o cylinder ?

Kolv, är väl bara o googla. Finnes mängder på ebay, annars är det väl tyskarna som är bra på sådant.

Min drack olja i 120+ eller då hornen verkligen växte ut på grusväg.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top