Konsten att dreva om!

Manni76

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Ängelholm
Hoj
2000 Kawasaki ZX-9R
Hej.
Läget är följande: Har en kawa zx9-r av årsmodel 2000.
Saken är att fast det är en sporthoj med bra prestanda är jag
mer av den lugna föraren och letar alltid efter en sjunde växel.
I dag sitter det 16 kugg fram och 45 bak. Vad är bäst alternativ
för att få ner varvet på långturer? Förutom att byta hoj dvs!
 
Ska kolla garaget i morron. Har för mig att jag har ett 17 rätt fräschT liggandes som du skulle kunna få.
 
jag har en honda blackbird jag skulle vilja dra ur lite mer på varje växel har 44 o 17 drev hur ska jag dreva
 
jag har en honda blackbird jag skulle vilja dra ur lite mer på varje växel har 44 o 17 drev hur ska jag dreva
Vill du bara att motorns skall varva mera så hjälper det inte att dreva om...

Vill du att motorn skall hålla ett högre eller lägre varv vid en specifik hastighet så hjälper det att dreva om.
 
I mitt fall så tycker jag att varvstopp kommer för fort skulle vilja kunna dra ut på det lite innan varvstopp kommer.
 
OK Spiderpig. Tack för att du kollade.
Men sportbike, du skrev "17 fram, eller 42-43 bak." Det betyder alltså att om jag drevar ner några kuggar bak så sänker jag varvet i i förhållande till samma hastighet och växel som jag har nu vid ex. 3000v/min?
 
Så många kugg som möjligt...

Hej.
Läget är följande: Har en kawa zx9-r av årsmodel 2000.
Saken är att fast det är en sporthoj med bra prestanda är jag
mer av den lugna föraren och letar alltid efter en sjunde växel.
I dag sitter det 16 kugg fram och 45 bak. Vad är bäst alternativ
för att få ner varvet på långturer? Förutom att byta hoj dvs!

Vad du än hamnar på för utväxling till slut så skall jag rekommendera att alltid välja den lösning som ger dig största möjliga drev både fram och bak. Kedjan mår bättre med större drev då den inte behöver böjas lika mycket varje varv.

Så om valet står mellan ett större framdrev eller ett mindre bakdrev eller vad som nu är aktuellt så välj alltid det alternativ som lägger till kuggar! Det kommer din kedja att gilla!
 
Använd länken ovan. "Gearingcommander". Så får du alla svar exakt.

OK Spiderpig. Tack för att du kollade.
Men sportbike, du skrev "17 fram, eller 42-43 bak." Det betyder alltså att om jag drevar ner några kuggar bak så sänker jag varvet i i förhållande till samma hastighet och växel som jag har nu vid ex. 3000v/min?
 
I mitt fall så tycker jag att varvstopp kommer för fort skulle vilja kunna dra ut på det lite innan varvstopp kommer.

I ditt fall hade jag valt ett framdrev med en kugg mer än vad du har idag.
En kugg extra där fram ger i runda slängar 5% högre hastighet/växel innan det är dags att växla, två kuggars skillnad ger ca 10%.
Allt handlar om hur mycket acceleration du är villig att offra.
 
I ditt fall hade jag valt ett framdrev med en kugg mer än vad du har idag.
En kugg extra där fram ger i runda slängar 5% högre hastighet/växel innan det är dags att växla, två kuggars skillnad ger ca 10%.
Allt handlar om hur mycket acceleration du är villig att offra.

ja det har ju inte funderat så mycket på behåller den nog orginal ändå verkar bli så krångligt
 
X9:an har väl 41 som standard...

Hursom helst, går du ner 2-3 kugg bak så får du nog kapa kedjan ett par länkar. Med 17 behåller du samma längd.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top