Problem vid bromsvätskebyte

Ett bra sätt att lufta trilskande bromsar kan vara att fylla på bromsvätskan "bakvägen". Köp en 50ml sköljspruta på apoteket och några dm genomskinlig slang i lämplig dimension. Använd först sprutan för att suga ur behållaren vid huvudcylindern så den blir helt tom, och kassera den vätskan. Fyll sprutan med fräsch bromsvätska och sätt slangen på nippeln vid oket. Se till att det inte är några luftbubblor i slangen och öppna sedan nippeln och tryck in ny bromsvätska i oket. Håll koll på behållaren så det inte svämmar över. Jag byter alltid min bromsvätska på det sättet. Tar inte mer än några minuter, och jag har aldrig fått in luft i vare sig broms- eller kopplingssystem.

Har du testat hur det fungerar på en cykel med abs som dessutom varit helt tom?

Att det fungerar bra när systemet aldrig varit tomt kan jag förstå, men jag ser inte skillnaden att göra så gentemot det sätt jag redan provat. Jag antar ju att luften sitter i absdelen och den sitter högt jämfört med de andra delarna.
 
Nu vet jag inte om just din hoj är utrustad med detta, men nyare Hondor med ABS brukar även ha en så kallad kombinationsbroms.

Alltså att systemet gör så att du bromsa med både bromsarna även fast du bara tex drar i frambromsen. Det kan vara en av anledningarna till att du har svårt för att få systemet luftat.

Har man denna typ av "hjälpmedel" måste man lufta systemet på ett speciellt sätt.
 
Nu vet jag inte om just din hoj är utrustad med detta, men nyare Hondor med ABS brukar även ha en så kallad kombinationsbroms.

Alltså att systemet gör så att du bromsa med både bromsarna även fast du bara tex drar i frambromsen. Det kan vara en av anledningarna till att du har svårt för att få systemet luftat.

Har man denna typ av "hjälpmedel" måste man lufta systemet på ett speciellt sätt.

Det är en -07, så den har inte sånna moderna påfund. :) Det har också sina fördelar i just detta fall eftersom frambromsen och abs där fungerar som det ska.
 
Har du testat hur det fungerar på en cykel med abs som dessutom varit helt tom?

Att det fungerar bra när systemet aldrig varit tomt kan jag förstå, men jag ser inte skillnaden att göra så gentemot det sätt jag redan provat. Jag antar ju att luften sitter i absdelen och den sitter högt jämfört med de andra delarna.

Har inte fyllt ett helt tomt system med ABS, men byten i ABS-hojar och fyllning av torra standardbromsar fungerar utmärkt på det viset. Fördelen är att man rätt snabbt kan trycka igenom ganska stora mängder bromsvätska utan uppehåll och på så sätt förhoppningsvis få med sig ev. luftbubblor.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top