Får inte i treans växel vid höga varv

DanielZ

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
FZ6-N
Tjena!

Är helt färsk inom motorcykelvärlden, och har relativt nyss köpt förstacykeln: en Yamaha FZ6-N 2007.

Om jag varvar ur en del på växlarna är det (ibland) svårt att komma från tvåans växel till trean. Lätt tryck/foten mot växelspaken, kopplingen fullt ner, växelspaken trycks upp som vanligt men ingen växel går i. Ner med kopplingen igen (varven har hunnit ner en bit), och växeln går nu i (ibland efter man fått trycka upp växelspaken två gånger).

Tycker det känns väldigt konstigt, då jag kan varva hur högt som helst på högre växlar, och då glider växeln i hur lätt som helst. Är varvtalet lägre är det inte heller några problem att växla.

Vad kan vara fel? Bör inte växeln gå i lättare ju högre varv man ligger på? :3freak
 
Last edited:
Upplevde exakt samma sak när jag började köra igen efter ett antal års uppehåll.
Det visade sig till slut att jag inte släppte med foten efter växling. Låg alltså kvar med lite tryck på växelspaken uppåt. Det märktes framförallt på lite högre varv.
Testa att medvetet släppa foten så att du inte ligger kvar med lätt tryck uppåt. Då blir det knepigt att få i nästa växel och ännu knepigare vid lite högra varv.
 
Det kan vara så att den är bakhjulskörd och då brukar man pajja 2:an eller 3:an, jag känner igen det där felet!
Om du lägger i trean vid låga varv och sedan drar ur den hoppar växeln ur då?
 
Upplevde exakt samma sak när jag började köra igen efter ett antal års uppehåll.
Det visade sig till slut att jag inte släppte med foten efter växling. Låg alltså kvar med lite tryck på växelspaken uppåt. Det märktes framförallt på lite högre varv.
Testa att medvetet släppa foten så att du inte ligger kvar med lätt tryck uppåt. Då blir det knepigt att få i nästa växel och ännu knepigare vid lite högra varv.

Har aktivt tänkt på detta nu när jag kör, och har bara lyckats få problemet att uppstå när jag inte tänker på det. Med andra ord så är felet förmodligen jag själv, även om jag tycker att 3an är betydligt svårare att få i än övriga växlar.

Det kan vara så att den är bakhjulskörd och då brukar man pajja 2:an eller 3:an, jag känner igen det där felet!
Om du lägger i trean vid låga varv och sedan drar ur den hoppar växeln ur då?

Inte omöjligt att den är bakhjulskörd. Nej, det funkar bra bara man får i växeln. När jag ser till att foten inte nuddar växelspaken som atilla sa så funkar det, även om den inte glider i som övriga växlar.

Tack för era svar (inte haft möjlighet att pröva förrän nu)! :smasha
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top