KTM 1290 Super Duke R

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Yeeeeii.... ibland säger dom inte ens till förrens man upptäcker det själv och ordnar upp det... DÅ skickar dom ut inbetalningen.
Hade det handlat ett dugg om trafiksäkerhet hade dom hört av sig direkt.

Svenska handlare är ofta bra på en sak, att hålla bra priser (för dom),.. vad jag vet så fick jag inte ens en torkduk till visiret när jag slantade upp 149 900kr och beställning+betalning gick på drygt 30 min så nja jag kan lika gärna spendera utomlands med ett så generöst bemötande.
Men hey , jag fick ju iaf en liten läderlapp till nyckeln på köpet :yoparty

Hade Biscaya sålt ktm så hade jag garanterat köpt där, trevliga killar :)

Hur kommer det sig att du inte vände dig till en annan handlare?? Jag får 20% rabatt på allt jag köper i butiken i samband med hojen. Dock 15% på akrasystemet. Jag fick 25% på en ktm-tröja. 50% rabatt på första servicen. endast 1h arbetstid ligger med i betalningen och då är det helsystem, gaffelkrona, fotpinnar, tvåfingergrepp för koppling/broms, andra småsaker samt demontering av fälg (och återmontering senare) för att skicka in till lackering samt ett pristak på lackeringen. Och det var första gången jag var kund hos Funbike. Däremot så kommer de vara det enda alternativet för mig framöver för jag har blivit så otroligt bra bemött hos dem. Att jag måste åka totalt 23 mil tur/retur för att besöka dem gör absolut ingenting i mina ögon. jag gör gärna av med hela min årslön hos dem, det är de värda :)
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Låter nice :)

Ja du.... tillgång och efterfrågan gjorde att det inte fanns så stor möjlighet att välja var man skulle handla :huvet , å andra sidan så försökte dom inte ens prångla på mig några powerparts alls eller utrustning.
Fast rabatt på kläder kan jag få på oves i Olofström, har aldrig ens behövt fråga.

På tal om första servicen, vad ligger den på?

Förresten herr Fordon.. har du kört 1290:in både med och utan helsystemet? isf HUR mycket skillnad var det?
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Låter nice :)

Ja du.... tillgång och efterfrågan gjorde att det inte fanns så stor möjlighet att välja var man skulle handla :huvet , å andra sidan så försökte dom inte ens prångla på mig några powerparts alls eller utrustning.
Fast rabatt på kläder kan jag få på oves i Olofström, har aldrig ens behövt fråga.

På tal om första servicen, vad ligger den på?

Förresten herr Fordon.. har du kört 1290:in både med och utan helsystemet? isf HUR mycket skillnad var det?

Funbike ska ha 3000kr för första servicen. Utan rabatt dvs. Och en första service är väl ungefär som en vanlig liten service kan jag tänka mig. Byta olja + filter och en snabbkoll för att se om båda hjulen sitter där de skall vara (Står iof i manualen vad som görs).

Mitt helsystem har inte kommit till Sverige ännu. Det var restat till 11:e april i Mattighofen. Så det kommer dröja två veckor tills jag får den :brinnerup
Jag beställde även ktm powerparts tankskydd idag. Genomskinliga. De som finns på hemsidan visas enbart som svarta men det finns tydligen som transparanta. Håll tummarna för att det kommer se bra ut!
Fick även reda på att ljuddämparen till helsystemet kostar lika mycket som slipon-dämparen. Bra att veta om man skulle gå omkull :hihi

På tal om det. Borde man kanske leta upp andra passagerarfotpinnar som ej är vikbara? Det skulle ju faktiskt skydda dämparen och hojen vid en nedläggning :D
 

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
täby
Hoj
2006 Yamaha R1
Funbike ska ha 3000kr för första servicen. Utan rabatt dvs. Och en första service är väl ungefär som en vanlig liten service kan jag tänka mig. Byta olja + filter och en snabbkoll för att se om båda hjulen sitter där de skall vara (Står iof i manualen vad som görs).

Mitt helsystem har inte kommit till Sverige ännu. Det var restat till 11:e april i Mattighofen. Så det kommer dröja två veckor tills jag får den :brinnerup
Jag beställde även ktm powerparts tankskydd idag. Genomskinliga. De som finns på hemsidan visas enbart som svarta men det finns tydligen som transparanta. Håll tummarna för att det kommer se bra ut!
Fick även reda på att ljuddämparen till helsystemet kostar lika mycket som slipon-dämparen. Bra att veta om man skulle gå omkull :hihi
På tal om det. Borde man kanske leta upp andra passagerarfotpinnar som ej är vikbara? Det skulle ju faktiskt skydda dämparen och hojen vid en nedläggning :D


Jag har dem genomskinliga tankpadsen på min oranga 1290.
Ser helt ok ut men luftbubblor och dåligt fördelat lim gör att det känns sådär när dom kostar 400kr från ktm.
kan försöka ta en bild sen och ladda upp, åkte trots allt till jobbet imorse med hoj :rolleyes:
100 mil på mätarn och inlämning på service till eftermiddan, vet dock inte vad det kommer kosta men skulle också tro runt 3000 utan rabatt.
ska bli riktigt kul att få dra ur bettan ordentligt! :yoparty
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Funbike ska ha 3000kr för första servicen. Utan rabatt dvs. Och en första service är väl ungefär som en vanlig liten service kan jag tänka mig. Byta olja + filter och en snabbkoll för att se om båda hjulen sitter där de skall vara (Står iof i manualen vad som görs).

Mitt helsystem har inte kommit till Sverige ännu. Det var restat till 11:e april i Mattighofen. Så det kommer dröja två veckor tills jag får den :brinnerup
Jag beställde även ktm powerparts tankskydd idag. Genomskinliga. De som finns på hemsidan visas enbart som svarta men det finns tydligen som transparanta. Håll tummarna för att det kommer se bra ut!
Fick även reda på att ljuddämparen till helsystemet kostar lika mycket som slipon-dämparen. Bra att veta om man skulle gå omkull :hihi

På tal om det. Borde man kanske leta upp andra passagerarfotpinnar som ej är vikbara? Det skulle ju faktiskt skydda dämparen och hojen vid en nedläggning :D

Tror att hela fästet kommer vika sig i såna fall men r&g sålde nåt skydd till dämparen som skulle agera lite slitskydd vid nedläggning.
Genomskinligt blir nog bra, ska göra ett eget av en stor bit genomskinlig plastfilm jag har mot stensprut så jag blir av med det nån gång
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Storstäder medför storstadspriser (Nu ligger iof Funbike i den lilla hålan Västerås:hihi)

Jag gillar den här dyno-bilden från MCN. Kolla bara vilket effekt -och vridövertag hojen har, överallt, men speciellt vid 8000rpm. :fakta mer eller mindre minst 20hk fler vid samma varvtal över hela rigistret :kär

Dyno pic.jpg

Jag testkörde förresten S1000R igår.. Men jag trivs verkligen inte på en likgiltig och död radfyra. Men snabb var den! Gjorde den lite finare också så den skulle stå ut med sig själv.

2014-04-04-0750_533e4831ddf2b37b3527deb8.jpg
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Storstäder medför storstadspriser (Nu ligger iof Funbike i den lilla hålan Västerås:hihi)

Jag gillar den här dyno-bilden från MCN. Kolla bara vilket effekt -och vridövertag hojen har, överallt, men speciellt vid 8000rpm. :fakta mer eller mindre minst 20hk fler vid samma varvtal över hela rigistret :kär

View attachment 402700

Jag testkörde förresten S1000R igår.. Men jag trivs verkligen inte på en likgiltig och död radfyra. Men snabb var den! Gjorde den lite finare också så den skulle stå ut med sig själv.

2014-04-04-0750_533e4831ddf2b37b3527deb8.jpg
Kan verkligen inte förstå mig på vad som är felet med rad 4or? De jag har testat så ger mig rad 4or mig den roligaste kicken. Så vad är grejen varför alla älskar mr V?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vet faktiskt inte , kan vara att rad 4or utvecklats till perfektion mer eller mindre..

Och angående vrid..visst är det kul med mera :banana. Dock så finnns det tillräckligt i en 1000cc så det räcker och blir över .

Största grejen med v2 eller V4 för mig är nog ljudet , det är oslagbart :banana:yoparty
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Exakt. Radfyror är inga skitmaskiner... Jag har även en R1:a och gillar verkligen den, klippet i en 1000 kubiks sporthoj med rad4 motor är jävligt skönt oavsett vilken tillverkare man nu föredrar.
Men det är nåt med v4 och v2 som ger en ståpäls, dom känns som micke sa inte lika perfekta.
Lite mera oborstade, vilda.
Och sen ljudet..... Kör genom en tunnel med en twin som har fullsystem och gasa till lite, fyyyy faaaan! :yoparty
Du kan ha 10 radfyror som går på maxvarv där inne... Det är inte en jävel som hör dom. :D
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag är inget större fan av ljudet alls, och då försvinner en del av det roliga. Vridet från botten saknas ju också, beroende på vad man jämför med. Och denna jämför jag ju såklart mot 1290.
Det är lättare och bekvämare att wheela med en twin också och därför tycker jag personligen att en radfyra är tråkigare. Medans V-twinnen låter riktigt bra, så skriker radfyrorna som någon jäkla snorunge.

Mycket negativt, men det är bara min subjektiva upplevelse, inte ren och skär fakta. Hojen i sig självt är ju ändå top och the line (säger de.. :hej). Något jag nästan blev kär i dock var Quickshiftern. Första gången jag kör en hoj med QS och hoooly hell va bra den är!

Jag ringde Probike förra veckan angående en provkörning av Tuonon. Men det fanns ingen möjlighet till det alls. Hade varit roligt att prova en V4. Jag har inte ens hört hur den låter utanför Youtube..
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Det där med wheela har nog mer med hur välavstämd gasen är än vilken motortyp det är, min r1:a är lättare än rc8:an jag hade innan var att slanga med. Den var lite ryckig.
Samtidigt så är sd 990 en riktigt bra wheelie maskin.
Triumph speed triple r är nog den bästa jag har testat angående wheelie... Otroligt vilken hoj att slanga med, öhlins dämparen sväljer all vobbel som kan komma om man ligger nära kl 12 och leker.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp

Galningen har brådis till jobbet ? :)

Angående ljudet från en V4 så går det att ordna :)


Speedtripple säger du...vilken årsmodell ? Och är den ok att skjutsa med ?
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Speed triple i allmänt är en riktigt trevlig wheelie hoj, (från 05 och framåt. Årsmodellerna före är skithojar) men den bästa är ju den nya R-modellen som kom 2011 eller 12 tror jag.
Öhlins både fram och bak, superstadig på slangen... Provocerar man den så reser den sig på 3:an med bara gasen:tummenupp
Skjutsa har jag aldrig prövat, men skulle tro att den är bekväm.
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Det där med wheela har nog mer med hur välavstämd gasen är än vilken motortyp det är, min r1:a är lättare än rc8:an jag hade innan var att slanga med. Den var lite ryckig.
Samtidigt så är sd 990 en riktigt bra wheelie maskin.
Triumph speed triple r är nog den bästa jag har testat angående wheelie... Otroligt vilken hoj att slanga med, öhlins dämparen sväljer all vobbel som kan komma om man ligger nära kl 12 och leker.

Jepp!
Speed triple R var väldigt "satt" i fjädringen. Hur stabil som helst! Bra bromsar med!
Sen ville den ju upp på bakhjulet mest hela tiden. Otroligt kapabel och bra hoj helt enkelt!
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Just där har vi ju kärnan i vad en nakenhoj handlar om!
Den ska inbjuda till bus och vara lite vild, framhjulet ska komma upp lätt om man vill det.


Btw, videon: det måste ju vara årtusendets glädjemätare på 1290:n 299 blås på fighter!!!:crash
 
Last edited:

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Är det nån som vet om någon ÅF som kommer ha 1290 för provkörning denna våren?
 

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Nån som har koll på hur man får ur db killern på akra slip on? Hade skitsvårt för att se vad det kunde tänkas vara för verktyg så tänkte höra här innan jag plockar ner prylarna :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top