Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
Nu var det ny mc-säsong, folk börjar plocka ut sina hojar av varierande färg o form.. Så och även jag, idag var det dags att lämna hojen på service :)
Hur jäkla nice det än är att vrida på rullen så BER jag er alla där ute att tänka på att ta det försiktigt när ni ser en häst/hästar på eller omkring vägen. Oförsiktighet eller ignorans kan orsaka så otroligt mycket mer smärta och skada än ni någonsin kan föreställa er. Både för häst och ryttare.
Tack på förhand! :kiss

Absolut, jag brukar alltid tuta till och lägga motorn på varvstoppet vid passage så de märker att jag är där.

Jag tar det alltid lugnt runt hästar....vissa ryttare tackar men andra tittar på en som om man va nån jvla ligist.
Ryttare har ett moraliskt ansvar att inte ta ut instabila hästar i trafiken! Åtminstone hävdar jag det

Alltid haft hänsyn till havremoppar, dock så är det sällan ryttarna/ägarna som visar hänsyn tillbaka (alla har vi ansvar för våra fordon, ja häst anses vara ett fordon)

Två veckor sedan vart jag nästan av prejad av en havremoppe förare i en bil, ursäkten jag fick av föraren var, det är en "grusväg här" samt det finns "hästar här"

Föraren är polisanmält (kommer dock inte hända ett skit)

Så Pam33, nu måste du välja sida :D (man kan inte äta kakan och sedan tro att man kan behålla den)

Nej, hästar har inte på vägen att göra.
Möter hellre en alkis bakom ratten än en ryttare på häst, ungefär lika pålitliga i mina ögon.
:näsblod

Behöver ryttarna ta något körkort innan dom ger sig ut i trafiken och härjar?

Kanske skulle behövas.. även om jag själv aldrig upplevt några problem med hästar i trafiken förutom att dom bajsar överallt.

Givetvis! Brukar stänga av hojen och rulla förbi - stackars djur!
DOCK så är jag föga imponerad av majoriteten av ryttarna; hur ofta ligger inte hästbajs kvar på vägen. Gissa vad som händer om jag hamnar i en hög med hästbajs i en kurva.. inte alls kul. Antagligen mindre kul än om ryttare trillar av hästen..

Jag tar det lungt somfan runt hästar men som någon annan skrev så tycker jag i 90% att folk som rider hästarna kollar på en som man hade blåst förbi dom i 200 på varvstoppet och levt jävel........ :P varför är de så?:näsblod

Betyder det att hästarna inte är glada när dom dansar runt efter att man brölat?

Vad skall jag göra för att få de som rider över min garageuppfart och på min väg att plocka upp hästskiten efter sig. Jag vill inte vara en arg farbror men jag tycker det suger att jag skall behöva plocka upp skiten.

Well, har mött ganska många hestar eftersom Södertörn verkar vara stallägarnas favoritställe.

Vid alla tillfällen har jag tagit det jävligt lugnt, slagit av på takten och frihjulat förbi. Vid alla tillfälles har jag fått ryttarinnans/ryttarens respekt och tacksamhet tillbaka. Jag tjänar föga på att det där köttmonstret sätter i väg i sken och kastar av ryttaren på kuppen, tvärtom skulle jag nog ha lite svårt att leva med att nån stackare blev invalidiserad för att hon damma i asfalten bara för att jag råkade skrämma skiten ur hesten.

Men jag håller med om att det inte är roligt att upptäcka en djävulsk dynghög litt i en kurva. Skit - oavsett form och ursprung - har inget på vägen att göra.

Jag tycker hästar är JÄTTEFINA och jag visar alltid maximal hänsyn gentemot såväl hästar som deras trevliga ryttare. Kommer att fortsätta med det så länge jag lever.

(Och så hoppas jag att den söta trådstartaren noterar att jag är den enda skribenten i tråden som svarat vänligt.... :) :hihi )

Vad skall jag göra för att få de som rider över min garageuppfart och på min väg att plocka upp hästskiten efter sig. Jag vill inte vara en arg farbror men jag tycker det suger att jag skall behöva plocka upp skiten.

skjut hästarna så bajjar dom inte mer :tummenupp

Jag kör ofta forbid på tomgång och med ordentligt avstånd.
Men dessvärre så verkar en stor del av häst förarna ha lite attitydproblem.

Och varför ska man rida på en väg :confused:

Jag trodde häst handlade om terrängkörning i skogen.
Inte bussåkande på väg.

Jag får väl gå mot strömmen och säga att jag bara har haft trevliga erfarenheter från hästryttare när jag suttit på hojen.

Ett exempel är ett tillfälle för 2 år sen när jag var ute och körde på en grusväg(den vägen ligger på privat mark t.om. bör tilläggas, får absolut inte köra där av flera anledningar). I en relativt dold kurva där jag har rätt hög fart möts jag helt plötsligt av 2 ryttare på häst. Som tur är har båda två har hört mig på lång väg innan och har därför ridit av vägen en meter eller så in i skogen för de inte ville riskera att krocka med mig.

Stannade direkt, slog av hojen och tackade dom. Hade de inte reagerat rätt hade jag antagligen smällt in i en av dom. Fick mig en liten tankeställare efter det...

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna