Busskörfält överallt?

Intense

Medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Helt plötsligt tycks en massa gator med 2 körfält ha drabbats av busskörfält i Sthlm city, de är tomma mest hela tiden och man får fortfarande inte köra moped/mc i dem. Hur fan kan det komma sig om man vill ha minskad trängsel i staden att man inte tillåter det? Konstigt att folk tappar respekten för en hel del regler när de mest verkar motarbeta samspel mellan olika trafikgrupper..

Hur går det med de här påskrifterna som var för några år sen för att få mc tillåtet i kollektivtrafikkörfälten, rinner det ut i sanden som precis allt annat som faktiskt skulle kunna bli något bra istället för en extra avgift eller skatt?

tjillevippen /ovetande -86

I sthlm så planeras stadstrafiken aktivt för att bli fientlig mot folk som väljer andra färdmedel än kollektivt. Bara det att SL tycker det är okej med hojar i kollektivtrafikfälten, men politikerna drar ner på de där det redan är tillåtet. :död

Är det köer och en "fri" bussfil så kör jag där oavsett om det är endast buss eller buss/mc, har inte blivit stoppad ännu. Tror/hoppas att dom har viktigare saker att göra.

Risken att bli haffad och bötfälld för kollektivkörfältskörning känns galet mycket mindre än att bli manglad av facebook'ande lattemorsa eller andra överstressade idioter som inte har vett att hålla avstånd i köerna.
Och det går fem ordningsböter på en självrisk så mitt val är enkelt oavsett vad skyltningen eller Stockholm stad tycker.

Var på en utbildning med miljöförvaltningen i Stockholms stad och de var förvånade över att det inte var tillåtet att köra hoj i bussfil generellt, vilket de tjänstemän jag träffade trodde det var. Vid tillfället framhöll jag att miljövinsten var minskad tomgångskörning mm.

Säger ett och annat hur insatta de olika förvaltningarna är...

Själv nyttjar jag kollektivkörfält när jag ser det underlätta för mig utan att det gör det svårare för mina medtrafikanter.

Inte köra mot rött, inte köra på cykel- eller gångbana, inte köra för fort på 30-sträcka utanför dagis eller skola. Förutom det så gör man som man vill (eller vad samvetet tillåter). Att köra i bussfilen är det minsta problemet!

Jag startade en namninsamling för några år sedan, och tog kontakt med SMC som vart väldigt lyriska och hjälpsamma (dom tog med sig listan och gav till berörda myndighet) vad jag vet så kallade dom till möte med dessa som tyvärr nobbade oss. (vår säkerhet är ej av intresse)

Vi försökte i alla fall :crash

Var på en utbildning med miljöförvaltningen i Stockholms stad och de var förvånade över att det inte var tillåtet att köra hoj i bussfil generellt, vilket de tjänstemän jag träffade trodde det var. Vid tillfället framhöll jag att miljövinsten var minskad tomgångskörning mm.

Säger ett och annat hur insatta de olika förvaltningarna är...

Själv nyttjar jag kollektivkörfält när jag ser det underlätta för mig utan att det gör det svårare för mina medtrafikanter.

Med tanke på att det var just stockholms stad och trafikverket som gjorde att vi stängdes ute från kollektivkörfälten E18 så är det ju onekligen lite intressant. Varesig Polis eller SL hade negativt att säga om att vi motorcyklister utnyttjar kollektivkörfälten på den platsen.

Min personliga uppfattning är att polisen verkar vara förstående till att man som motorcyklist gör vad man kan för att öka sin egen säkerhet men att de också har sina regler att följa.

Med tanke på att det var just stockholms stad och trafikverket som gjorde att vi stängdes ute från kollektivkörfälten E18 så är det ju onekligen lite intressant. Varesig Polis eller SL hade negativt att säga om att vi motorcyklister utnyttjar kollektivkörfälten på den platsen.

Min personliga uppfattning är att polisen verkar vara förstående till att man som motorcyklist gör vad man kan för att öka sin egen säkerhet men att de också har sina regler att följa.

Håller med, polisen verkar inte bry sig alls om motorcyklar. Har kört förbi både mc-poliser och bilar stående i bilköerna när jag tuffat i bussfilen utan några reaktioner alls. Sålänge man håller sig ur vägen för både taxi och buss verkar det bara vara stockholm stad och trafikverket som öht bryr sig. Och varför de motverkar en smidigt flytande trafik vete gudarna...

Det kan tyckas när det är det egna jaget som är det största...

Om alla skulle följa alla satta regler och lagar skulle olyckorna minska, drastiskt.

Många mc-buss-olyckor i bussfil? Nej
Många mc-bil-olyckor i bilköerna? Ja.

Tillåtet att köra mc i bussfil? Nej.

Inte köra mot rött, inte köra på cykel- eller gångbana, inte köra för fort på 30-sträcka utanför dagis eller skola. Förutom det så gör man som man vill (eller vad samvetet tillåter). Att köra i bussfilen är det minsta problemet!

du har missuppfattat det hela. Kör mot rött - 5 poäng. Cykel och gångbana om det är trångt på resterande delar av vägen är helt ok. Bakhjul utanför dagis och skola så dem unga tycker att man är cool. Och knäskrap till och från jobbet. 250km/h+ mitt i stan - 15 poäng. :crash

Ska du låta bli att köra mot rött här i Linköping vid en tidpunkt där det inte är så mycket bilar ute kan du bli stående oerhört länge. Jag är varje gång jag kör tvungen att köra mot rött pga att signalerna inte reagerar på hojen, är väl för lite metall i den eller nåt. Det är verkligen helt åt helvete men så är det.

Upplevde denna "sjukan" i Göteborg idag.
Tänkte köra (bil) från g:a Ullevi mot Hisingen via centralstationen (förbi Scandic)... Där det tidigare var i alla fall två om inte t.o.m. tre körfält är det nu endast ett för vanlig trafik då resten blivit bussfil, vilket resulterade i att det var kö ända från Odinsgatan (GP) ut genom två-tre korsningar inkl en spårvagnskorsn. ända förbi ljusen vid g:a Ullevi, och ut på Ullevigatan, bra tänkt trafikplanerare/trafikkonteret/vem-det-nu-är-som-"planerar"-sånt, riktigt smart, blir ju j*vligt bra flyt i trafiken... man blir förbannad! :4skrika

Ringvägen är en av dom vidriga vägarna dom gjort så med!!!!
Där kommer det köras i bussfil varken dom vill det eller ej, kommer ej heller stanna om dom vill ge mig arga lappen...

Upplevde denna "sjukan" i Göteborg idag.
Tänkte köra (bil) från g:a Ullevi mot Hisingen via centralstationen (förbi Scandic)... Där det tidigare var i alla fall två om inte t.o.m. tre körfält är det nu endast ett för vanlig trafik då resten blivit bussfil, vilket resulterade i att det var kö ända från Odinsgatan (GP) ut genom två-tre korsningar inkl en spårvagnskorsn. ända förbi ljusen vid g:a Ullevi, och ut på Ullevigatan, bra tänkt trafikplanerare/trafikkonteret/vem-det-nu-är-som-"planerar"-sånt, riktigt smart, blir ju j*vligt bra flyt i trafiken... man blir förbannad! :4skrika
Tanken är ju att biltrafiken skall minskas i centrala Gbg och det har de lyckats bra med.
Jag skulle aldrig få för mig att köra i den korsningen om jag inte måste och tolkar jag ditt inlägg rätt kommer inte du heller göra det :D
Sedan om utsläppen ökar pga mkt längre tomgångskörning för alla inblandade är en helt annan sak.

Det kan tyckas när det är det egna jaget som är det största...

Om alla skulle följa alla satta regler och lagar skulle olyckorna minska, drastiskt.
När och om regler och lagar mer korrekt speglade "det allmänna rättsmedevetandet" skulle ingen bryta mot dem!
F-n att det skall vara så svårt, regler och lagar är just det...och inte omsättningar av Kants kategoriska imperativ.:huvet
Det finns inget inneboende rätt, riktigt, moraliskt uppbyggligt inbakat i dem. Det kan vara så men måste inte vara det och är det allt som oftast inte. :död Exempelvis just suboptimeringen med tomma bussfiler som man inte får åka hoj i...trots att det skulle ge vinster på flera plan.:fakta

Skrev inget om att det sker många eller ens någon trafikolycka i bussfiler. Skrev det jag skrev eftersom flera i denna tråd anser att man kan göra som man vill och bryta mot lagar och förordningar. Personer som dessa hör inte hemma i trafiken.

Fast denna tråd handlar ju om mc körning i bussfil.

Skrev inget om att det sker många eller ens någon trafikolycka i bussfiler. Skrev det jag skrev eftersom flera i denna tråd anser att man kan göra som man vill och bryta mot lagar och förordningar. Personer som dessa hör inte hemma i trafiken.

Du menar t.ex dom som passerar hastighetsgränsen på mätaren?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back