Olika munstycken i höger resp vänster förgasare?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Håller på att få liv i en gammal hoj och läser nu i verkstadshandboken att det verkar vara olika munstycken i vänster respektive höger förgasare. Kan detta verkligen stämma, eller är det något jag inte förstår?

Cykeln i fråga är en Kawasaki z250 a3.

Bifogat

• förgasare.jpg
    förgasare.jpg
    82.9 KB · Visningar: 144
I min Honda xl 600 har jag för mig att det var två förgasare som jobba i olika register, så otroligt är det inte.

Är insugen sammanbundna på något sätt?

Last edited:
Den verkar vara en 2-cylindrig hoj? Det var mysko, den har jag aldrig stött på...inte ens seriös google-fu hittar ngt vettigt i ämnet....

Det stämmer säkerligen...men isf varför begriper iaf inte jag. Vilken årsmodell är det på hojen? Spontant mer självklart på en stånka med två förgasare.

Förekommer på vtr som är v Twin. Och där beror olika temp p.g.a förgasarplacering och cylinder.

Tack för svaren!

Det här är en radtwin där insugen är helt separerade från varandra. Allt ser symmetriskt ut såsom insugens längd, avgasrörens dragning, etc etc. Jag får heller inte ihop det där... Jaja, jag hade isär förgasarna och gjorde rent dom. Vet inte om jag satte rätt munstycke på rätt sida när jag plockade ihop allt igen, men den går som en klocka i alla fall!

På Vtwin är det vanligt att bakre cylindern bestyckas fetare då den går varmare. På paralelltwin har jag aldrig sett det men jag tänker att det skulle kunna bero på hur pulserna ligger i insuget. Ligger insugningsfasen symetriskt över tid?

Ingen aning boris. Menar du om cylindrarna tänder exakt "mot varandra" om du förstår vad jag menar? Likt trampcykelns pedaler...

Det är en 180 graders twin så pulserna i insug/luftbox är assymetriska. Inte alls otroligt att den vill ha olika munstycken.
När jag tänker efter så kanske det var det felet en polare gjorde med sin Z250 för den gick aldrig lika fort igen efter en förgasarrenovering.

Det är en 180 graders twin så pulserna i insug/luftbox är assymetriska. Inte alls otroligt att den vill ha olika munstycken.
När jag tänker efter så kanske det var det felet en polare gjorde med sin Z250 för den gick aldrig lika fort igen efter en förgasarrenovering.

Det skulle förklara varför jag aldrig stött på det...har bara skruvat 360-graders motorer. Norton för det mesta.

360:
Takt 1 2 3 4
Cyl 1. Komp. Tänd. Avgas. Insug
Cyl 2. Avgas. Insug. Komp. Tänd

180:
Takt 1 2 3 4
Cyl 1. Komp. Tänd. Avgas. Insug
Cyl 2. Tänd. Avgas. Insug. Komp

Nåt sånt, typ. Istället för bumm...bumm....bumm....bumm låter det bumm-bumm....bumm-bumm...
Samma grej blir det på V-motorer typ Harley fast där blir vinklarna förstås annorlunda.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!