Hjälp med KTM LC4 motor.

Tycker Boris och du låter lite pessimistiska nu.

Om det kostar 1500 för rikt och monteringskostnad så lägger du till några hundringar för nya ramlager.
Chimsa till rätt storlek tar knappast mer än en halvtimme för auk verkstad med rätt specialverktyg att ta av lagernas rullbana, för det är väl det du menar, sen montera ihop blocken och kolla spelet. måste ju knappast montera i allt i motorn för den sakens skull? växlar, kopplingen, cylinder osv. så d e bara å sätta på lagerbanorna och börja med några chims,lägg i veven och montera ihop blocken med några av bultarna?

Jag är kanske pesimistisk men skall man inte lura sig själv är det bara att börja titta i sprängskisserna och räkna:

Vevstaksats 2500kr(original kostar 3500kr)
Ramlager 2x 775kr
Balansaxellager 619kr
Arbete vevstake 1500kr
Packningar, nitlänk till kamkedja och småplock 1000kr
Summa 7000 kr

Och då är motorn snikrenoverad, man bör byta lite fler lager, byta åtminstone kolvringarna och lite annat plock.

Jag håller med Boris..
Ungefär samma summa som jag fick ihop.
Å även om jag snikar ännumer å sen tar motor till en kompis som pressar lager mm så är de inte värt att lägga 5k på den motorn när jag kan få en så mycket bättre motor från 03 å framåt för samma peng eller 3k extra.
Visst visst, den kan ju oxå rasa, men det kan ju den jag han nu oxå göra om man inte gör det ordentligt, så jag känner att det än en bättre ide att sälja den man har i delar å lägga dom pengarna på en nyare motor.

Jag är kanske pesimistisk men skall man inte lura sig själv är det bara att börja titta i sprängskisserna och räkna:

Vevstaksats 2500kr(original kostar 3500kr)
Ramlager 2x 775kr
Balansaxellager 619kr
Arbete vevstake 1500kr
Packningar, nitlänk till kamkedja och småplock 1000kr
Summa 7000 kr

Och då är motorn snikrenoverad, man bör byta lite fler lager, byta åtminstone kolvringarna och lite annat plock.

fi fen det är ju skit billigt min 525 lc4 kostade 19k för många år sedan i renovering på bike,, visserligen kolv stake lager o ett par ventiler,, men det var sura pengar:-//

Jo men sen så kan ju det som är nu dragit med sig både kolv å cylinder, å då blir de närmre din summa.
Å som Boris skrev längre upp så har denna första generations LC4 många brister som jag inte tycker gör det värt att laga den.

Nån som va sugen på denna?

Bud lämnas via PM.

Info.
Första i sverige, vi hade den innan handlarna.. Köpt direkt från fabrik!
1 ägare.
Fabriks sänkt. Kan kolla höjden.
Mer eller mindre nya däck, kan va Dunlop Trailmax, kollar vid tillfälle.
2 st sadlar en lägre och en org.
Bra bromsbelägg.
Bra skick förutom lite skräp i nedre tankhörnen. Å motorn!
Supertrapp dämpare.
Lägg ett vettigt bud, skambud undanbedes då den varken står i vägen eller kostar mig nått.
Dom (fungerande) jag sett på blocket å andra ställen låg ute för 18-22k....

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!