För lågt depåstöd fram?

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Såld!
Fixar min bandit 1200 för fullt, antingen för en säsong till eller för en försäljning... Idag har det blivit ventiljustering, och då har jag fått klart allt utom nya däck. För att kunna byta framdäcket köpte jag depåstöd fram på biltema
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-82713/

Kör med detta bak sen innan
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-82712/

Problemet är att framhjulet liksom inte lyfter helt från marken. Dämparna avlastas ganska mycket men däcket står fortfarande på marken... Varför blir det så här, är min bandit ovanligt hög? Hur löser jag detta enklast och smartast, funkar det att lägga en lämplig brädlapp under varje hjul?

Dom där stöden är lite mjuka, det är inte så att det vrider och viker ihop sig lite av tyngden?

Dom där stöden är lite mjuka, det är inte så att det vrider och viker ihop sig lite av tyngden?

Det funkar men gamla varianten utan förstärkning vred sig om underlaget inte var slätt så lyftet blev mjukt, asfalt var för ojämt för det skulle funka.

Min hoj har stått på Biltemas depåstöd både fram och bak hela vintern. Har fungerat bra, men kan förstå att de kan verka klenare för tyngre cyklar.

Dom har ett justerbart stöd annars:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-82545/
kör med det på cbr:en utan problem, har det inte i närheten nu så jag kan mäta lyfthöjd dock.

Har tyvärr utgått överallt i närheten, riktigt bra pris annars!

Nja, tycker den här nya modellen känns helt ok i stabilitet faktiskt. Om jag inte minns fel hade vi samma problem när vi lyfte hojen med ett annat stöd hos en bekant, hög hoj?

Nja, tycker den här nya modellen känns helt ok i stabilitet faktiskt. Om jag inte minns fel hade vi samma problem när vi lyfte hojen med ett annat stöd hos en bekant, hög hoj?

Ok, kanske kollade lite slarvigt på bilden, men vet flera som haft strul med den sortens lyft från biltema.

Det är inte så enkelt att den fjädrar ut så mycket att den inte lyfter?

Jepp, den varianten är stabil, kört den på tjejens hoj hela förra säsongen utan problem, som du säger är kanske hojen för hög men lägg då ut ett par plankor paralellt med framhjulet och lyft på de, ta 2"4" eller så får du 5cm extra höjd. :)

Ok, kanske kollade lite slarvigt på bilden, men vet flera som haft strul med den sortens lyft från biltema.

Det är inte så enkelt att den fjädrar ut så mycket att den inte lyfter?

Jo precis den fjädrar ut så mycket, hojen lyfts en bit men inte tillräckligt mycket. Kanske var otydlig i mitt första inlägg.

Hur lösa på bästa sätt? :)

Jepp, den varianten är stabil, kört den på tjejens hoj hela förra säsongen utan problem, som du säger är kanske hojen för hög men lägg då ut ett par plankor paralellt med framhjulet och lyft på de, ta 2"4" eller så får du 5cm extra höjd. :)

Får nog bli en sån lösning, tänkte mest höra så det inte blir för instabilt eller något. :)

Last edited:
Jo precis den fjädrar ut så mycket, hojen lyfts en bit men inte tillräckligt mycket. Kanske var otydlig i mitt första inlägg.

Får nog bli en sån lösning, tänkte mest höra så det inte blir för instabilt eller något. :)

Nä, det funkar, skulle se hur det ser ut när jag behöver upp lite extra........4st 2"5"liggande på varandra på varje sida som mest. :D

Kanske inte skall rekommenderas, men man ha sätta spännband under gaffeländarna. Det är dock rätt mäckigt att få dit axeln igen om inte bandet är lika långa, och man bör väl inte göra det om det fattas mer än några få cm.

Kanske inte skall rekommenderas, men man ha sätta spännband under gaffeländarna. Det är dock rätt mäckigt att få dit axeln igen om inte bandet är lika långa, och man bör väl inte göra det om det fattas mer än några få cm.

Precis, och jag hade föredragit den lösningen framför brädbitar. Det går ju alltid att släppa på banden och ta till brädbitarna vid montering om det inte linar perfekt.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!