400cc plastrakets-tråden!

e enormt sugen på en 400 jag me, men hur e de eg mot en modern 600 då menar jag itne kraften utan väghållningen. typ daytona 675 e ju gööör smal å liten å väääldigt lätt, hur står sig en 400a mot en sån. nån som testat?

En 20 år gammal 400 kommer aldrig kunna konkurrera med en modern 600.

Med det sagt så upplever jag att eftersom hojen är fysiskt mindre, så blir hjulbasen kortare, vilket i sin tur gör ekipaget mer lättsvängt.

Omställningen på bana från literklubba till 400 är ganska stort. Där effekten räddar dig på literklubban kräver 400an att du tar med så mycket fart som möjligt in i böj. Du måste växla hela tiden för att hålla hojen på varv (RVFen MÅSTE vara över 7000RPM hela tiden för att hålla spåret).

Men det är en underbar känsla att bromsa om en fullkitad 1098 med henne... :hihi

Swedie kan säkert berätta lite.... :)

Vet att hans tjej Ingela körde en zxr 400 i Sp nåt år!

Jag kollade lite i mitt polska land! de fanns lite 400cc saker där ute!
http://otomoto.pl/motocykle-i-quady/?s=p&cubicCapacity[from]=360&cubicCapacity[to]=440
Gångra priset med 2.1 så får du i svenska kronor.

Jag ser att de finns Honda CB1 400cc med ca 60hk men även suzuki bandit 400 med 60-65hk, är de samma motor i bandit 400 som i Gsxr400?
de finns en kawa zxr400L-98a för ca 11000kr som verkar okej men vad innebär "L" efter 400. den skall tydligen ha 65hk i alla fall.

Jag kollade lite i mitt polska land! de fanns lite 400cc saker där ute!
http://otomoto.pl/motocykle-i-quady/?s=p&cubicCapacity[from]=360&cubicCapacity[to]=440
Gångra priset med 2.1 så får du i svenska kronor.

Jag ser att de finns Honda CB1 400cc med ca 60hk men även suzuki bandit 400 med 60-65hk, är de samma motor i bandit 400 som i Gsxr400?
de finns en kawa zxr400L-98a för ca 11000kr som verkar okej men vad innebär "L" efter 400. den skall tydligen ha 65hk i alla fall.

Jag hade båda innan jag klotade min ZXR400. Effektmässigt märker man nästan ingen skillnad, CB1 är drevad lite lägre och har aningen kraftigare mellanregister. CB1 har ingen kamkedja så antar att det förlänger livslängden på motorn.

Skillnaden på ZXR400 H/L(1-9) = http://www.zxrworld.co.uk/zxr400/specs.html

Jag provkörde aldrig min ZXR400 innan jag köpte den då jag antog att jag som är 176cm borde passa, visade sig att jag fick knäsmärtor efter ungefär 10min, ironin är väl att en ZXR400 i princip är en 600cc med 4cm sänkt sadel. Nackdelen med ZXR400 är väl att topplockspackningen brukar brista vid 2000-3000mil, står t.o.m i servicemanualen att packningen brukar ryka vid de miltalen :rolleyes:

Stämmer det, det var jag och Stefan Johnsson som körde ZXR400a på den tiden.
ZXRen är (var) faktiskt riktigt bra std, toppackningen är känslig på dem om de får gå hårt bara, annars inga större brister. Förvånansvärt bra toppfart på Kawan, bättre än övriga 400:or och RGV, NSR.
NC30 (VFR400a) går också ganska bra om de är HRC kittade.

96-97 nångång, var det två grabbar som körde i lilla Debutantklassen (126-400) med varsin ZXR 400. Har för mig att den ena killen vann 4 av 5 race, det 5:e vann hans kompis. Då ingick även 250 tvåtakt (ej 250 gp) i samma klass så de var rätt överlägsna, de där Kaworna! :såjaponken

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_zxr400 94.htm

Jag hade båda innan jag klotade min ZXR400. Effektmässigt märker man nästan ingen skillnad, CB1 är drevad lite lägre och har aningen kraftigare mellanregister. CB1 har ingen kamkedja så antar att det förlänger livslängden på motorn.

Skillnaden på ZXR400 H/L(1-9) = http://www.zxrworld.co.uk/zxr400/specs.html

Jag provkörde aldrig min ZXR400 innan jag köpte den då jag antog att jag som är 176cm borde passa, visade sig att jag fick knäsmärtor efter ungefär 10min, ironin är väl att en ZXR400 i princip är en 600cc med 4cm sänkt sadel. Nackdelen med ZXR400 är väl att topplockspackningen brukar brista vid 2000-3000mil, står t.o.m i servicemanualen att packningen brukar ryka vid de miltalen :rolleyes:

jag börjar bli riktig på 400 nu! :D de här verkar ju skitkul! men frågan är vad skall man köpa. antar de e provköra de ena o de andra som gäller o sedan välja den som är i bäst pris / kontra skick :rofl

EDIT: du skrev ju att du hade haft en CB1. dvs en sådan med ~55hk enl "nätet". honda cbr400RR har lika många hästar, är det samma motor då? (jag bara gör ett antagande om att de borde vara typ så)

Last edited:
Stämmer det, det var jag och Stefan Johnsson som körde ZXR400a på den tiden.
ZXRen är (var) faktiskt riktigt bra std, toppackningen är känslig på dem om de får gå hårt bara, annars inga större brister. Förvånansvärt bra toppfart på Kawan, bättre än övriga 400:or och RGV, NSR.
NC30 (VFR400a) går också ganska bra om de är HRC kittade.

Aha, vad kul!

Jag var flaggis på Sviestadracet och såg er dominera ner 250-killarna i skorna! Körde själv ZXR 750, så det rådde inga tvivel om var sympatierna låg. Vilket år var det, och vem av er var det som vann mest, och kom jag ihåg rätt med 4 av 5?

jag börjar bli riktig på 400 nu! :D de här verkar ju skitkul! men frågan är vad skall man köpa. antar de e provköra de ena o de andra som gäller o sedan välja den som är i bäst pris / kontra skick :rofl

EDIT: du skrev ju att du hade haft en CB1. dvs en sådan med ~55hk enl "nätet". honda cbr400RR har lika många hästar, är det samma motor då? (jag bara gör ett antagande om att de borde vara typ så)

Tror de första CBR400rr och CB1 hade samma motor, CB1 producerades bara i ett år 1989-1990. CBR400rr fortsattes att produceras i några år till och då gjorde de nån revision och bytte ut kuggdrivna kamaxlarna mot kedjedriven, tror jag.

Äger CB1 fortfarande, otroligt trevlig hoj det men kommer aldrig vara lika skön som ZXR400.

Tror de första CBR400rr och CB1 hade samma motor, CB1 producerades bara i ett år 1989-1990. CBR400rr fortsattes att produceras i några år till och då gjorde de nån revision och bytte ut kuggdrivna kamaxlarna mot kedjedriven, tror jag.

Äger CB1 fortfarande, otroligt trevlig hoj det men kommer aldrig vara lika skön som ZXR400.

du skrev något om att de var skillnad i hållbarhet, vilken utav varianterna menade du skulle vara hållbarare? så jag får de helt klartgjort för mig.

Än så länge är jag väldigt öppen för all typ av 400cc raka 4or.
Bandit 400 verkar ju vara "naken" versionen utav GSXR400 om jag förstår de rätt.
Vilken djungel! De jag är lite ute efter är om man kan byta motor / ta delar ifrån RR hojarnas "naken varianter" ifall att något går sönder, de verkar ju vara så att de är väldigt lika saker i alla fall. Vet dock inte vad/om kawa har någon naken variant utav sin.

Det var -96. Stefan vann de tre första på Sviestad, Falkenberg och Knutstorp, jag tvåa. På sviestadracet vann jag o Stefan tvåa. Finalen på knutstorp vann Stefan och jag sköt motorn.
De var lite luriga att köra fort med, man fick hålla dem över 12.000 varv och det var väldigt kraftig motorbroms (ingen slirkoppling) som gjorde att bakänden ville ställa ut in i sväng. Så man fick slira på kopplingen in i svängarna för att kunna hålla kontroll på bakänden. Jämfört med Aprilia RS250 som jag bytte till sen så var 400:an starkare och grymt startsnabb, Aprilian smidigare och med bättre fjädring std. Trivdes bäst på Kawan dock som jag körde två säsonger med.

Aha, vad kul!

Jag var flaggis på Sviestadracet och såg er dominera ner 250-killarna i skorna! Körde själv ZXR 750, så det rådde inga tvivel om var sympatierna låg. Vilket år var det, och vem av er var det som vann mest, och kom jag ihåg rätt med 4 av 5?

Bara för "the record" så fick min RVF domen 55hk på hjulet i Andersson Turbos bänk. Det som inte är standard är lite större huvudmunstycken, slipon och HRC förgasarfjädrar.

bild

Last edited:
Det var -96. Stefan vann de tre första på Sviestad, Falkenberg och Knutstorp, jag tvåa. På sviestadracet vann jag o Stefan tvåa. Finalen på knutstorp vann Stefan och jag sköt motorn.
De var lite luriga att köra fort med, man fick hålla dem över 12.000 varv och det var väldigt kraftig motorbroms (ingen slirkoppling) som gjorde att bakänden ville ställa ut in i sväng. Så man fick slira på kopplingen in i svängarna för att kunna hålla kontroll på bakänden. Jämfört med Aprilia RS250 som jag bytte till sen så var 400:an starkare och grymt startsnabb, Aprilian smidigare och med bättre fjädring std. Trivdes bäst på Kawan dock som jag körde två säsonger med.

Okej, fränt!
Kommer du ihåg några varvtider med Kawan?

Lite värre med det men har för mig att vi körde 47or på gamla Falkenberg och precis över 1,50 på Anderstorp. De var ju inga raketer direkt och däckutbudet var väl sådär...
Men på den tiden var det förhållandevis hyfsat med det materialet.
Jämfört med dagens ZX10a som man utan större dramatik rattar runt under 1,40, så fick man slita hårt på gränsen för en 1,50 tid på 400:an, så det har hänt en del...
Kanske inte riktigt rättvis jämförelse men ändå.
Annars kul ,tät billig racing som jag tycker saknas idag. Särskilt när man var ung grabb med begränsad ekonomi. Däcksåtgången för en säsong var väl ungefär samma som en helg med dagens superbikes...

Okej, fränt!
Kommer du ihåg några varvtider med Kawan?

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back