Triumph TWN 350 -55 i modern tappning..

CaptainSwed

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2014
Hoj
KTM 640 Prestige -05 & Dakar -98, Yamaha 350 -86, 2x TWN BOSS 350 -54
Så fort den TWN som jag håller på med nu är klar så ska jag påbörja ett nytt bygge.
Då med den andra lika dana hojen men som har en kass motor och som är plundrad på alla smådelar
som jag har plockat ihop den andra med.
Till frågan...
Funderade på en Loncin 250cc 4T motor. Då mest för att den kostar lika mycket ny inklusive det mesta som en begagnad honda, yamaha eller liknande på skroten som är utan tändning, förgasare mm.
Dock så skulle jag vilja ha haft en 2 cylindrig, men på Kina motorer verkar de inte finnas så många sanna.
Har bara sett en V-twin men det kommer inte få plats.
Nån som har koll på vad det finns för Kina motorer utöver Loncin 250cc.
Söker efter nått roligt på 250-400cc 4T... Enkel eller dubbelstånka..

BDW....
Nån som vet vad besiktningen säger om jag dyker upp med den hojen å en 4T motor på 250-400cc?

Man får lov att göra ett motorbyte utan omregistrering men kubiken måste vara samma. Men misstänker dom att du har i hästväg för mycket mer effekt än original blir det problem.
Åtminstone har det varit så.

Man får lov att göra ett motorbyte utan omregistrering men kubiken måste vara samma. Men misstänker dom att du har i hästväg för mycket mer effekt än original blir det problem.
Åtminstone har det varit så.

Edit: tydligen krävs regbesiktning med motorintyg och svetsar man om motorfästen ska det vara intyg på det också. Krångel alltså. Men tar du rn motor från samma epok och svetsar om motorfästen så det ser original ut ska du ha ett jävla oflyt om nån ska fatta att det är nåt fel..

Då den har varit ur bruk så länge så måste den reg.besiktas endå.
Den har ca 12-15hk original, motor som jag funderar på är på ca 19hk..
Vad innebär motorintyg? Om jag köper t.ex en ny Kina motor så får man väl intyg på den då!?
Vad innebär svetsintyg? Utbildning? Utbildning på svets har jag (och vänner som arbetar med det hela dagarna)
Tanken är att den är ju från 55 så det finns ju inte så mycket krav.. Typ som en -75 volvo 240, den kan man ju stoppa in en V8 och få reggad utan större bekymmer.
Va

Edit: tydligen krävs regbesiktning med motorintyg och svetsar man om motorfästen ska det vara intyg på det också. Krångel alltså. Men tar du rn motor från samma epok och svetsar om motorfästen så det ser original ut ska du ha ett jävla oflyt om nån ska fatta att det är nåt fel..
Tanken är att jag ska ha en modern 4Tacktare i den då jag redan har en sån här hoj som är helt orginal.
Så motor från samma epok är uteslutet..

Då den har varit ur bruk så länge så måste den reg.besiktas endå.
Den har ca 12-15hk original, motor som jag funderar på är på ca 19hk..
Vad innebär motorintyg? Om jag köper t.ex en ny Kina motor så får man väl intyg på den då!?
Vad innebär svetsintyg? Utbildning? Utbildning på svets har jag (och vänner som arbetar med det hela dagarna)
Tanken är att den är ju från 55 så det finns ju inte så mycket krav.. Typ som en -75 volvo 240, den kan man ju stoppa in en V8 och få reggad utan större bekymmer.
Va

Har du det ska du kunna skriva ett intyg själv, ska inte ens behövas cert för det. Vet inte exakt hur dom är utformade men sfro har upgifterna på nätet. Gissar på att det liknar en WPS.

Nu efter samtal med SFRO så har allt ljusnat.
Dom säger så här: Utbytt motor med max 20% effektökning kräver endast reg.besiktning, över 20% måste bromsar åtgärdas och då räknas det som ändrat fordon och måste detta kontrolleras av SFRO för att säkerställa att bromsarna har förbättras och har en bättre hållfasthet och klarar ett längre/hårdare slitage.
Intyg på svetsning och på motor va bara nonsens enligt dom..
Fortsätt läs innan ni sparkar bakut nu, för jag menar inte att trampa nån på fötterna!
Motorintyg menas med att man ska veta om effekten på den motor man använder och kan bevisa den, detta finns ju att söka på i 99,9% av fallen.
Finns inte detta så måste en effekt prövning göras.
Intyg på svetsningar av motorfästen behöver inte finnas.
DOCK...... Om bes. inte kan se hur svetsningarna ser ut så kan man få ett utlåtande av SFRO att detta är bra gjort i utbyte mot 900 riksdaler som kan visas upp till bes. Klart!

Där ser man! Tack för klargörandet, trodde alla ändringar av bärande delar i ramen måste besiktigas och intygas!
Bara å regbesiktiga omålat då?

Har du det ska du kunna skriva ett intyg själv, ska inte ens behövas cert för det. Vet inte exakt hur dom är utformade men sfro har upgifterna på nätet. Gissar på att det liknar en WPS.

Utbildad svetsare borde ju kunna skriva detta själv.. Men glöm inte att vi bor i Sverige som är ett regelochbyrokratipappersvändarsamhälle!
Saker jag har lärt mig efter snart 34 år här på Tellus är att ingenting är så lätt som det låter/verka när det kommer till byråkrati!
Jag kommer hävda (vid problem) att jag har utbildning och hänvisa till SFRO!
Nu har ju jag ganska god kontakt med MC folket på den besiktnings station jag ska till så de borde inte bli nå problem.. Men det återstår att se.

Last edited:
Där ser man! Tack för klargörandet, trodde alla ändringar av bärande delar i ramen måste besiktigas och intygas!
Bara å regbesiktiga omålat då?
Nja.. Ska prata med en tekniker från besiktningen imorgon.
Jag tror det ska räcka med att jag foto dokumenterar jobbet, har en bra kamera med ett bra macro objektiv. Så då kan jag få bilder som e sjukt bra (kan fota myror å se deras hårstrån på bakkroppen tydligt)
Vet inte om jag e så sugen på att åka omålat nämligen...

Jaha...
SFRO säger kör å Bilprovningens tekniker säger stopp!!!!
Men det spelar tydligen VÄLDIGT STOR ROLL vilken tekniker man pratar med..
Högdalens tekniker (Opus) :död
Magnus Alm på Opus i Uppsala :tummenupp
Magnus tyckte att detta gick att undersöka å puckot i Högdalen ville ha ett godtjännande från tillverkaren!?! Vattha fukk, dom gick ju fan i konkan på 60talet.
Den ena får man ABSOLUT INTE byta motor för, för hur skulle de se ut om alla gjorde det?
Ja, en ny 4T mot en hedehös 5% 2T... En bättre miljö?!?
Men men vi får se vad Magnus Alm i Uppsala säger.
Blir det stopp där så hamnar det nån 40-50hk i den istället med skivbromsar å annan framgaffel å sen vipps så e det ett ombyggt fordon istället för ett ändrat fordon..
Dock så kostar det lite mer att gå den vägen men de blir fan så mycket roligare!

Jaha...
SFRO säger kör å Bilprovningens tekniker säger stopp!!!!
Men det spelar tydligen VÄLDIGT STOR ROLL vilken tekniker man pratar med..
Högdalens tekniker (Opus) :död
Magnus Alm på Opus i Uppsala :tummenupp
Magnus tyckte att detta gick att undersöka å puckot i Högdalen ville ha ett godtjännande från tillverkaren!?! Vattha fukk, dom gick ju fan i konkan på 60talet.
Den ena får man ABSOLUT INTE byta motor för, för hur skulle de se ut om alla gjorde det?
Ja, en ny 4T mot en hedehös 5% 2T... En bättre miljö?!?
Men men vi får se vad Magnus Alm i Uppsala säger.
Blir det stopp där så hamnar det nån 40-50hk i den istället med skivbromsar å annan framgaffel å sen vipps så e det ett ombyggt fordon istället för ett ändrat fordon..
Dock så kostar det lite mer att gå den vägen men de blir fan så mycket roligare!

Tror du kan räkna ut bananens krökningsvinkel med den ramen om du stoppar i en sån snurra :)
Nu kommer du såklart styva upp den isf, tvivlar jag inte en sekund på, men hade varit kul att se hur mycket pulver originalramen tål, som ett hållfasthetsprov.. verkar bli ett grymt projekt det här! Heja!
Åh, och tänk om du kunde skohorna in en meridentwin... återförena systerföretagen liksom.

Last edited:
Tror du kan räkna ut bananens krökningsvinkel med den ramen om du stoppar i en sån snurra :)
Nu kommer du såklart styva upp den isf, tvivlar jag inte en sekund på, men hade varit kul att se hur mycket pulver originalramen tål, som ett hållfasthetsprov.. verkar bli ett grymt projekt det här! Heja!
Åh, och tänk om du kunde skohorna in en meridentwin... återförena systerföretagen liksom.
Men jävlar vilken glad banan de kommer vara!!! :banana
Ramen e gjord av 2mm material.. Har inte den blekaste vad den tål, men nog behöver den nog styvas upp
V-twin blir uteslutet då den troligen kommer ta i fram änden på ramen, tanken är att få den å se hyggligt original ut men med nytänk å nya prylar, så som handtag, enkeldyna, kopålings å bromshandtag, lampor mm mm...
Så här ser "vraket" ut som en 4Tacktare ska in i på ett eller annat jävla sätt.
Kromad orginal tank finns och kommer att användas, skärmarna kommer bli kvar lika så.
IMG_20140225_124816.jpg
IMG_20140225_124937.jpg
IMG_20140225_125206.jpg

Så det blir lite som på Fråga Olle... ska pungen medföras vid samlag? Ja! Om plats finnes...

500cc triumph blockmotor från 1968 och framåt röstar jag på, har för mig min byggde runt 40-45 cm på höjden.

Last edited:
Ja, skulle kunnat vart nått..
Men nu ville jag komma ifrån gamla motorer.
Tiden lär visa va det blir.
Nån dag springer man på en motor å den blir det.
Sprang på en -06 R1 motor för ett tag sen som fortfarande ligger å väntar på rätt chassis (Bil) och en turbo.
Taget innan de så va det en 1954 ~150cc JLO motor som hamnade i polaren invalidmoppe..
Så den som väntar på nå gott...

Ja, skulle kunnat vart nått..
Men nu ville jag komma ifrån gamla motorer.
Tiden lär visa va det blir.
Nån dag springer man på en motor å den blir det.
Sprang på en -06 R1 motor för ett tag sen som fortfarande ligger å väntar på rätt chassis (Bil) och en turbo.
Taget innan de så va det en 1954 ~150cc JLO motor som hamnade i polaren invalidmoppe..
Så den som väntar på nå gott...

Appappapp, säger du att en sån motor är gammal, omodern och otillförlitlig?? Det är ju engelsk motortekniks absoluta apex! :D väntar med tillförsikt då..

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!