Nån som räknat på hur mycket det flexar vid broms?

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Hej,

Har precis stoppat en KTM690 i ett RS250 chassi. Kylarfästena kvar men det ser ut att bli trångt. Är det någon som modellerat full broms med bottnande gaffel på liten cykel med tung gubbe?

Med fjädrarna ur gaffeln så går det att hitta lägen där det går att få in ett knubbigt finger mellan framhjul och kylare, det borde räcka för däckets expansion i fart, men sedan flexar gaffel och chassi åxå. Frågan är hur mycket?

Henrik

Det flexar en hel del. Hur mycket kommer du att märka i första bromsningen efter långrakan.

Frågan var seriöst ställd
Ingen som gjort en FEM-modell eller har den praktiska erfarenheten jag försöker undvika?

Henrik

Av praktisk erfarenhet så är det bra med ca 2 cm är det 1 cm så kommer det nog börja skrapa i.Viktigaste är ju att det inte fastnar i nått.På Honda RC 30 så slipades det sakta hål i ventilkåpan...
Men har aldrig räknat på det.
ps. har du en vek gaffel kanske inte 2 cm räcker.Det jag har varit med om är Öhlins framgafflar.

Förmodar att du kör standardchassi.

På min rs250 flyttade jag in kylaren 1cm i nerkant mot motorn. Då klarade det sig med 120/70-17" annars var det 120/60 som gällde. Kan gå att köra med 120/70 med std kylarfäste om man låter bli att höja upp gaffeln i styrkrona men det är precis. Att flytta ut kylare mot gaffel är nog inte att rekommendera alls.

Tack för svar
Verkar som det får bli en liten buckla i avgasröret så går det nog att få till nästan 20 mm med gaffeln helt i botten och 70 profil

Ja, det är std RS250 chassi, men det blev tvunget att modifiera nedre ramrören så både de och motorn bygger mera framåt än den 525 motor som satt i innan

Henrik

Tack för svar
Verkar som det får bli en liten buckla i avgasröret så går det nog att få till nästan 20 mm med gaffeln helt i botten och 70 profil

Ja, det är std RS250 chassi, men det blev tvunget att modifiera nedre ramrören så både de och motorn bygger mera framåt än den 525 motor som satt i innan

Henrik

Och jag har stoppa i en RG 500 motor i mitt RS 250 chassi..men har flyttat in och upp kylaren mot std.Hoppas det räcker..ler

Och jag har stoppa i en RG 500 motor i mitt RS 250 chassi..men har flyttat in och upp kylaren mot std.Hoppas det räcker..ler

Har följt ditt bygge och jag är djupt imponerad över nivån på lösningarna. Själv skulle jag inte brytt mig om att göra den gatlegal. Är för gammal för att begripa vad man ska göra med en snabb motorcykel på allmän väg, men det gör ju bara utmaningen större.

Själv bygger jag bara funktion och hoppas att ingen tittar närmare på resultatet...

Det är en skitkul cykel att köra och hade 525 motor redan då jag köpte den. Alla som provat vill ha en mono!
Enda problemet var att de där 525:orna verkar lite benägna att gå sönder... Hoppas det blir bättre med 690'n

Nu måste den bli klar, lillgrabben fick en licenskurs i julklapp och det är den enda cykel jag vågar släppa ut honom på. Det får se ut hur f-n som helst, i värsta fall får jag ta in den i bussen om det måste mekas offentligt

Henrik

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...