Det finns ju absolut ingenting som är bra med att ha en skitig hoj, bara för att man kör 2000 mil om året och använder den varje dag så betyder det ju inte att man inte kan tvätta den och hålla den fräsch!
Kunde inte sagt det bättre själv!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ju absolut ingenting som är bra med att ha en skitig hoj, bara för att man kör 2000 mil om året och använder den varje dag så betyder det ju inte att man inte kan tvätta den och hålla den fräsch!
Mina gullegrisar
Låter som att det snart behövs ett objektivt graderingssystem.
Jag kan se ett samband mellan hojtyp och putsbenägenhet, och Fazer, ER-6, Gladius och Banditer är brukshojar och därmed sköts precis som en Mazda 323 eller Renault Clio på bilsidan.
Mina gullegrisar är, även om de är lågmilare, bra exempel på pedanteriomhändertagna hojar. Med det menar jag att de säkert hade sett lika bra ut även om de gått 5000 mil.
View attachment 391427
Och jag håller absolut med om att om man vill köpa en cykel i nyskick, så får man vara beredd på att betala för det. R6rna har kostat lite mer än vad de gör normalt på Blocket, men det stör mig inte alls. Jag ville ha cyklar i perfekt skick och med full dokumentation. Såna hojar kostar mer, så är det bara.
Men visst finns det hojar som är i skick bortom all räddning och som säljs av drömmare. I de annonserna står det ofta hur UNIKA de är. Att nån t.ex. rivit bort alla dekaler visar bara hur verklighetsfrånvänd säljaren är.
För att killen gillar R6OT --Bara en liten nyfiken fråga varför 3st R6r?
Problemet är väl att folk generellt sett inte är objektiva ens om de har en lista att utgå från när de värderar sitt egna fordon. Tanken är dock god.
Sedan ligger det mycket i det du skriver. Sällan lönar det sig att vårda ett bruksfordon pedantiskt om man ser ägandet på en 10 års horisont. Som trådskaparen själv skrev ovan får man göra det för sin egen skull så länge man äger fordonet. Den dagen man avyttrar det får man fler intressenter.
Sedan som jag själv var inne på när fordonen börjar bli till åren och det börjar bli ont om bruksfordon i fint originalskick av en viss modell. Då får man vara beredd att betala för att komma över dem. Utbud och efterfrågan helt enkelt.
Desto billigare fordonen blir desto mindre benägna är folk att vårda dem. Idag betalar folk väldigt bra för en VW bus type 1 i bra skick trots att det var massproducerat på sin tid. Så har det inte alltid varit.
Tittar vi på diskussioner om motorcyklar från tidigare årtionden är det ungefär samma modeller som diskuteras. Folk är beredda att betala lite extra för fina exemplar av sådana.
En i tråden lade upp fina bilder på sina tre Yamaha han samlat på sig. Skulle han vilja avyttra dem i framtiden kommer säkert någon att vara beredd att betala för att komma över dem. Rätt köpare förstår värdet i att något är original och komplett eftersom det är väldigt dyrt att lyfta skicket om det är eftersatt och dessutom svårt att få tag i delar.
I andra ändan av skalan har vi dem som tycker att en del av nöjet är att köpa något mediokert och jaga delar för att få hojen komplett.
För att killen gillar R6r
![]()
Jag hittade en FZS i bra skicktack vare denna tråd
Den som söker, han finner...
Problemet ligger väl i att folk vill ha hojar som är i nyskick, men de vill bara betala vad en risig hoj av samma modell kostar. Det lönar sig inte att putsa och hålla hojen i fint skick, i alla fall inte när det gäller hojar som är 5-10år gamla..
När jag sålde min 690 i våras så var den klart billigast på blocket och i nyskick. Ändå var det många som försökte tokpruta via mail utan att ha sett hojen. Så jag förstår verkligen folk som väljer att behålla hojarna istället för att sälja dem.. Det är inte lönsamt att hålla hojen i bra skick för det finns knappt någon som är beredd att betala för det..
Lyfter tråden bara för att höra vad du betalade för en i bra skick. Vad är rimligt att betala för en FZS 1000 Fazer idag? En snabb titt på blocket ger in fingervisning att folk vill ha 35000- 45000 kr. Är det en korrekt prisbild?
Ytterligare ett par följdfrågor när ändå hojen är uppe. Är det en bra hoj? Är den karaktärslös? Bekväm att köra?
sålde min för två år sedan.
bra: standard japan
bekväm: touringklass.
karaktärslös: liiite faktiskt.
|
|
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras
EURO MOTO ersätter inte IDM... |
|
|
Galfer skärper greppet om racing
Pressrelease från Galfer: ... |