SMC AK BKK är det värt?

Bobbo-mc

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV1000n -04
Har kollat lite efter bra kurser att gå i sommar.

Fann SMC BKK i Gelleråsen. Men till min förvåning så är det endast steg 1 man går per gång.
Nu är min fråga om någon som vet om det är värt pengarna?

Min bakgrund är att jag har haft Mc (sporthoj) för 5 år sedan, och köpte en förra året. Kan väl inte säga att jag är världsbäst men kan hantera en hoj och vill bara bli bättre på att hantera hojen i kurvor (snabba kurvor) och bromsning.

Någon som har erfarenhet av denna kurs?
 
Det är en bra grund att stå på, du låter som en perfekt kandidat. :) Söka lite trygghet och kanske medvetenhet om vad vi gör instinktivt som gör det svårare än det behöver vara...
 
Ja! Det är värt det! :fakta

SMC:s kurser är uppbyggda i 4 steg, du går ett steg i taget med instruktörer som ger dig teori, övningar och feedback. Varje steg är nyttigt och leder fram till nästa steg. Visst krävs det fyra kursdagar innan du har gått alla fyra stegen, men du kommer att tycka att det är synd att du inte har gjort det här tidigare när du väl provat på din första kurs.

Anmäl dig nu! :tummenupp
 
Jag skulle nog gissa att de flesta får ut nånting av kurserna.. men det är klart att dom ger absolut mest i början, eller om man kanske inte kört så "aktivt" förut, utan mest gett sig ut och "åkt" utan att tänka riktigt på vad man gör.

Personligen så skulle jag rekommendera att gå åtminstone steg 1 och 2, det ger en bra grund och kommer säkert bespara dig ett par onödiga vurpor när du sen vidareutvecklar ditt hojåkande.

edit: Ibland dyker det ju upp folk som tycker att kurserna är skit.. men ironiskt nog så har de ofta aldrig kört en kurs själva. Eller så är det såna som redan kört 50 bandagar eller kört hoj sen 5-årsåldern.. och ja, då kanske det inte ger lika mkt.
 
Last edited:
Om inte för att du kommer få en lång rad insikter i hojkörning, så kommer du få köra bana alldeles lagom mycket en hel dag. Du kommer också att träffa andra som kör hoj, som som kört hoj länge som du kan snacka med och lära dig av.
Även om du redan kan teorin, i teorin, så ger det mycket att ha en instruktör som kan påpeka när du gör konstiga saker eller komma med tips om förbättringar. Och du kommer nöta ganska mycket bana.

Och tänk inte på att det bara är ett steg per dag, du kommer ändå inte riktigt ha tillräckligt med tid för att sätta alla sakerna som gås igenom varje steg på samma dag.

Jag tycker iaf att det var värt pengarna, och har bokat steg 3,4 och 5 i april på Gelleråsen. :)

Ett tips kan ju vara att kolla upp ATT med, en galet härlig övningsbana och det är ett kurstillfälle där i år och är närmare än gelleråsen. Fast, det är en övningsbana, inte en racebana så där finns inga stora fina avåkningszoner.
 
Du ska ge dom kurserna en chans, jag körde med SMC förra året på Knutstorp och efter den dagen var jag en helt annan förare. Nu hade jag inte så mycket körning i kroppen som du, men de är väldigt lärorika och instruktörerna anpassar sig efter din nivå, instruktörerna är på sig hela tiden och ger dig feedback.
När jag körde var det 6 körpass, efter varje körning togs teori upp och personlig feedback.
Jag kommer köra ytterligare två kurser nu i vår är tanken.
 
Efter att ha varit motorcykelburen i olika konstellationer sedan 1982 gick jag min första kurs på Gelleråsen 2009 (Eller om det var 2008.) Det var bland de bästa dagarna på två hjul hittills.

Jag instämmer i kören med de som tycker att du ska gå en kurs. Kombinera gärna Gelleråsen/motsvarande med KNIX på Gokartbana. Visst det är mindre bana med mindre tidsåtgång till mindre kostnad och lägre topphastighet men absolut inte tråkigt för det! Västerås är ju inte så långt från varesig Rörken i Uppsala eller Gröndal i Eskilstuna. Alla typer av banor faller inte alla förare i smaken men man ska inte ha alltför förutfattade meningar.
 
Jag uppfattar det som att du liksom jag har svårt att tolka in vad som gäller de olika datumen.
Så här SKA det vara enligt de jag talat med:

AKK och SHK är samma kurs och du lär vara välkommen på vilken som oavsett hojval.
Steg 1-4 körs ALLTID samma dagar så det handlar enbart om gruppindelning väl på plats.
Kurserna är mycket bra för de allra flesta.
 
Västerås ja...då är ju saken biff, dyk upp på tisdagsturerna (brukar vara 18.00 vid McD) i Köping så får du träffa och tjöta med lite folk som kan guida dig rätt. ;)
 
Västerås ja...då är ju saken biff, dyk upp på tisdagsturerna (brukar vara 18.00 vid McD) i Köping så får du träffa och tjöta med lite folk som kan guida dig rätt. ;)

Gött då får man söka sig till Köping då! Är det bra uppslutning där då? Vart hittar man mer info om denna sammankomst?
 
Om inte för att du kommer få en lång rad insikter i hojkörning, så kommer du få köra bana alldeles lagom mycket en hel dag. Du kommer också att träffa andra som kör hoj, som som kört hoj länge som du kan snacka med och lära dig av.
Även om du redan kan teorin, i teorin, så ger det mycket att ha en instruktör som kan påpeka när du gör konstiga saker eller komma med tips om förbättringar. Och du kommer nöta ganska mycket bana.

Och tänk inte på att det bara är ett steg per dag, du kommer ändå inte riktigt ha tillräckligt med tid för att sätta alla sakerna som gås igenom varje steg på samma dag.

Jag tycker iaf att det var värt pengarna, och har bokat steg 3,4 och 5 i april på Gelleråsen. :)

Ett tips kan ju vara att kolla upp ATT med, en galet härlig övningsbana och det är ett kurstillfälle där i år och är närmare än gelleråsen. Fast, det är en övningsbana, inte en racebana så där finns inga stora fina avåkningszoner.

ATT?? Vad är detta??
 
QUOTE=Bobbo-mc;5959951]ATT?? Vad är detta??[/QUOTE]
Arlanda test track
 
Haft många elever sen man började som instruktör i SMC.
Roligt är att många kliar sig i huvudet efteråt och konstaterar att "f** varför bokade jag inte in detta tidigare"
Roligaste och mest lärorika jag gjort.

Har man som ambition att tävla eller köra licenskörningar framöver är även då SMC en mycket bra grogrund då man lär sig alla grunderna och får de verktygen för att kunna analysera sin egen körning.
 
Absolut det vettigaste du kan göra tillsammans med din motorcykel.
Fördelarna
* Du lär dig att köra & framföra din motorcykel på ett betryggande sätt.
*Du kommer förmodligen att få insikt i hur det fungerar när det inte blev som det skulle.
Men finner en lösning på alternativ på lösningar som räddar dig från onödiga risker & olyckor
*Umgås med likasinnade med människor som älskar att köra motorcykel.
*Du kommer få många glada skratt & nya vänner.


Och så NACKDELARNA.
*Beroende framkallande
*Vintern är för lång
*Vad ska man eller hur ska man lägga fram att man planerat in hela semestern på Sveriges alla banor för den övriga familjen?

Ps: Man blir aldrig fulländad som motorcyklist ... BOKA EN SMC UTBILDNIG:fakta
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top