Frågor behöver svar! VFR 750 -87

Frankie019

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 99
Tjena!
Kortfattat så köpte jag min första hojj för 5 veckor sedan!
En VFR från -87.

Till min fråga;
Jag tänkte ta ner motorn för att göra ramen fri för lackering etc.

Är det bara att tömma kylaren på vätska och sedan fylla upp igen när motorn är på plats?
Hur kollar jag skicket i gaffelbenen? Det verkar vara olja+luft?!

Kan lika gärna byta packningar, olja, stift, bränslefilter. Ja allt som kan tänkas behövas. Är inte så jädra hajj på motorer ännu!

Uppskattar all hjälp! Hoppas jag lade tråden rätt.

En bild skickar jag med på cykeln!image.jpg
 
VFR 750 är en av världens mest avancerade hojar från den tiden på 80 talet. Kuggdrivna kamaxlar och V motor.

Gaffeln var väl sisådär, men funkar med rätt olja. Gaffeln kan vara sliten i i styrningarna, det kan ses som ränder längs med gaffelbenet vid packboxen.
Håll koll på om motor och ram hör ihop, dvs matching numbers, det finns motorer som har drivningen till tändningen på olika ställen, minns inte nu hur och vilken modell som hade vad. Ifall du ska köpa ngn reservdel kan det vara viktigt.
En annan bekant från örebro har en VFR med massor av godis i motorn. Den låter väldigt fint.
Ta ett kompprov på motorn innan du plockar isär för mycket, troligen går den bra flera tusen mil till med rätt skötsel.
Jag har en del reservdelar till VFR, tex framhjul, 16 och 17 tum, kåpor i glasfiber, kuts, lysen, blinkers, styrändar, grepp, bromsdelar. Fotpinnar, skjutspinnar, bränslepump mm. Lycka till!
 
VFR 750 är en av världens mest avancerade hojar från den tiden på 80 talet. Kuggdrivna kamaxlar och V motor.

Gaffeln var väl sisådär, men funkar med rätt olja. Gaffeln kan vara sliten i i styrningarna, det kan ses som ränder längs med gaffelbenet vid packboxen.
Håll koll på om motor och ram hör ihop, dvs matching numbers, det finns motorer som har drivningen till tändningen på olika ställen, minns inte nu hur och vilken modell som hade vad. Ifall du ska köpa ngn reservdel kan det vara viktigt.
En annan bekant från örebro har en VFR med massor av godis i motorn. Den låter väldigt fint.
Ta ett kompprov på motorn innan du plockar isär för mycket, troligen går den bra flera tusen mil till med rätt skötsel.
Jag har en del reservdelar till VFR, tex framhjul, 16 och 17 tum, kåpor i glasfiber, kuts, lysen, blinkers, styrändar, grepp, bromsdelar. Fotpinnar, skjutspinnar, bränslepump mm. Lycka till!

Okej okej!
Tar man kompprov själv?

Men finns det risk att jag aldrig får ihop motorn igen om jag hänger ner den?
Något du säljer? :)

Tack!
 
jag har en kompmätare från BILTEMA,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...nt-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/
visar den lika på alla fyra cylindrarna tycker jag du ska nöja dig med det. Skruva ur alla stift och koppla på mätaren i ett tändstiftshål i taget, kör startmotorn med full öppning på gashandtaget. Mätaren stannar på det högsta värdet och går att återställa med en knapp. Efter alla fyra testerna vet du om någon cylinder läcker. Det troliga är då att du behöver slipa in någon ventil. Det är en rätt tung motor, så läs på ordentligt innan du skruvar ur den.
visst, jag kan sälja en del av grejerna. De är reservdelar som följer med då hojen rullar på bandagar eller på classic racing. 17 tums hjulet är användbart då det finns bättre valmöjligheter när det gäller däck!
 
Kåporna är i glasfiber, typ det enda matrial som fanns tillgängligt på 80 talet för den som tillverkade kopior. Du vet, den svatvita TV fanns kvar i många hem på den tiden. Det är bara höger och vänster, inte toppkåpa med glas.
 
Jag är sugen på en VFR 750 jag med runt 1990, gillar utseendet och vill ha en till hoj! Men vill inte ge för mycket, 8-10.000kr hade varit lagom!
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top