Hjälp med mc-fråga

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Hoj
Bmw r1200r
Hej håller på att plugga mc teori till provet.

Har kört fast på denna fråga. Vilket körkort behövs för att få köra denna hoj är frågan. Hojen är på 35kw och då vill jag att svaret ska vara A2 kort men det va fel så varför ska svaret då vara A för A1 är det ju inte iaf.

Behöver veta varför så jag lär mig :)

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    145.9 KB · Visningar: 1,878
  • image.jpg
    image.jpg
    142.9 KB · Visningar: 860
ett tips inför provet. memorera hur många Kw per kg du får ha som max när du kör A1 A2 :)

i det här fallet så blir det 0.21kw/kg så då blir svaret A eftersom gränsen för A2 är max 0,2 kW/kg

Det där måste man ju ha miniräknare för att komma fram till. Minns inte att vi hade några såna frågor när jag tog det 2012..?

Ja man kan ju undra varför frågor som dessa ska vara med på ett prov. Man ska inte få ha varken miniräknare eller kladd papper på provet vad jag hört.
Någon som bort prov efter 2013 som vet om det kom frågor som krävs mini räknare?

Men 0.2 *35 blir 7. Var står det hur många kW per kg det hade fått vara för att det skulle varit godkänt? Eller det har med tjänstevikten för man att göra?

Vanlig enkel huvudräkning. kw/kg 35/165=0,21.
Betydligt lättare alt. 35*5=175 vilket är minimum vikten för 35kw. Mao ser man att 165 är för lite. (33*5=165)

Om jag förstått det rätt nu då så får man prova dela 35 med tjänstevikten som är 165 för just denna hoj då. Men 35/165 blir ju 0,21 men det är ju inget man räknar i huvudet så det när du gångar 35 med 5 blir ju lättare men vad får du 5 ifrån?

Ovan. 0,2*x=1 x=5

0,2kw - 1kg
1kw - 5kg
35kw - 175kg
Hänger med?

Ovan. 0,2*x=1 x=5

0,2kw - 1kg
1kw - 5kg
35kw - 175kg
Hänger med?

Mm, men det brukar vara frågor med på A1 också. Där heter det väl 0,16 kW/kg va? Iofs skulle man göra överslag och ta det gånger 6, men det blir lite för många kilon då, sen vet jag inte om det krävs att man kan sexans multiplikationstabell i huvudet för att ta MC-kort.

Sen alltså, det var lite såna där frågor med, men jag har för mig att dom inte var uträknade så man behövde räkna ut nåt, utan kände man bara till reglerna kunde man komma fram till svaret. Minns inte exakt dock, det var förvånansvärt länge sen nu.

Okej. Men nu förstår jag iaf. Men man behöver ju inte ha alla rätt heller så ifall man får hjärnsläpp på dessa frågor under provet så bör nog det gå vägen ändå:)

Mm, men det brukar vara frågor med på A1 också. Där heter det väl 0,16 kW/kg va? Iofs skulle man göra överslag och ta det gånger 6, men det blir lite för många kilon då, sen vet jag inte om det krävs att man kan sexans multiplikationstabell i huvudet för att ta MC-kort.

Sen alltså, det var lite såna där frågor med, men jag har för mig att dom inte var uträknade så man behövde räkna ut nåt, utan kände man bara till reglerna kunde man komma fram till svaret. Minns inte exakt dock, det var förvånansvärt länge sen nu.
Jo a1 är väl inte lika exakt den vägen. Sen tror jag (tidigare nämnts) att som provfråga har dom lite mer marginal. typ 35kw 120kg, så där bör man se utan att hålla på att räkna om man kan just 0,2gränsen.

Rätt onödigt vetande öht om du frågar mej, inget man behöver veta i trafiken och ska man köpa / prova hoj är google/bok utmärkta redskap.

edit: var visst 0,1

Last edited:
ärligt talat har jag typ förträngt det där nu. jag tog A förra sommaren och jag fick en fråga som va rätt på marginalen på provet.
det jag gjorde va att memorera kw gränsen och vilken vikt som krävdes för högre klass
klart lättare än att räkna för mig men mycket siffror att komma ihåg.
klart bättre komma ihåg det där om man kör A1 eller A2 så man inte kör fel klass i onödan :)

1*10???

Vi sa ju 35*5 när vi pratade om A2 kort för att 0,2*5 blir 1

Sen när det gäller A1 borde det ju bli 11*10 eftersom 0,1 *10 blir 1. Max är ju 11kw på A1 så därifrån får jag 11.

Eller tänker jag fel nu?

Nej. Minst 110 kilo vid 11kW, det låter rimligt.

Jag hade för mig att det var 0,16, var det typ gamla A-mellan eller nåt sånt då?

Strunt samma, jag fattar inte varför man ska veta vad man får och inte får köra med A1 och A2 om man tar riktiga A tung.. Då får man ju ändå köra allt. Bättre då att ha med vad för fordonsslag man inte får köra, typ snöskoter och terrängfordon (alltså icke-MC ATV) osv, vilket jag tror många tror man får köra på A.

0.16kW/kg var det för A begränsat, det ändrades till 0.2kW/kg när A2 ersatte det förra året.
Jag tror inte det finns några krav på effekt/vikt på lätt mc, enda gränsen där är väl att 11kW är max?

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back